الفصل الاول (بعد التعديل)

5.9K 187 7
                                    


صاحت بعدم استيعاب قائله:
"ماما انتى اكيد بتهزرى انا مستحيل اتجوز التنك دا ..!! "

صاحت الام بغضب شديد متجهه صوب المقعد لتجلس عليه :

"لا هتتجوزيه يااميره غصباً عنك سامعه ..!! ودا كلام ابوكى ودا لمصلحتك انتى وهو .."

حركت يديها فى الهواء بعدم تصديق احقاً تريدها ان تتزوج فقد لااجل البيزنس والشركه ماهذا بحق الله ؟؟!! صاحت بغضب قائله:

"ياسلام اتجوز علشان خاطر ابويا انهى اب دا؟؟! انتى بتضحكى عليا ولا على نفسك ياماما"

صاحت الام بغضب وهيا تتجه صوبها ممسكه يدها بقوه :
" اميره ..احترمى نفسك انتى بتكلمى امك مش حد من الشارع ..!! وبعدين ابوكى لو سمعك مش هيحصل كويس "

ابتسمت اميره نصف ابتسامه ساخره لتتحدث قائله:
"قال ابوكى قال .. انتى صدقتى ولا ايه؟؟! دا جوز امى مش ابويا ،بابا مسافر وهيرجع وساعتها انا هسجنلك جوزك الـ فرحانه بيه دا بابا هيرجع سااامعه ..وحتى لو مرجعش انا هعرف مكانه وساعتها ابواب الجحيم هتتفتح فى وشكوا .."

اقترب عمر "زوج والدتها" جهه اميره ليقم بصفعها بقوه على وجهها ليصيح بغضب قائلا:
"اسمعى يابت انتى .. جوازك من عبدالرحمن هيتم ساامعه !! "

صاحت اميره بغضب وهيا تدفعه بعيدا عنها :
"ولو مسمعتش هتعمل ايه؟؟! هاااا هتضربنى ..؟؟! ياله اضربنى ،افهموها انا مش عاوزه اتجوز لاعبد الرحمن ولا غيره .."

اقتربت منها والدتها "سعاد" لتضع كلتا يداها على وجنتيها لتتحدث برفق قائله:
"اميره اسمعينى .. عبدالرحمن شاب كويس وغنى وهتعيشى برفاهيه اقبلى بقا ومتعقديش الجوازه خلى الموضوع يعدى من غير مشاكل"

اقترب عمر منها ليهمس بجانب اذنيها بمكر قائلا:
"اسمعى يابت انتى ..انتى هتوافقى غصب عنك الموضوع دا لازم يتم واوعى تعملى مشاكل والا قسماً بالله لهخليكى تبكى كل يوم على فراق امك وانتى عارفه ان كلمه عمر المنشاوى مش بترجع ابدا ..!! "

شعرت اميره بالخوف للحظات على والدتها ..نعم هيا لاتشعر بحنانها ولكنها فى النهايه والدتها ،اقتربت من سعاد لتتحدث بحنق قائله:
"موافقه .."

ولم تهمل سعاد الفرصه للحديث وكانت تركض جهه غرفتها وهيا تتوعد بالجحيم لذلك العمر وعريس الغفله كما تطلق عليه دائما ..!!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

صاح ذلك الاب الغاضب وهو يتجه صوب مقعده :
"اسمع ياعبده انا مبحبش اعيد كلامى مرتين لو رفضت اميره .. اعتبر نفسك من النهارضه واحد من عامه الشعب فقير حتى المليم الاحمر مش هتشوفوا ..!! وانت عارف ان كلمتى واحده ..!! "

صاح عبد الرحمن بنبره توشك على البكاء وهو يقترب من والده ياسر :
"بابا متعملش كدا .. دا انا عبده ابنك مش علشان الشركه تجوزنى لاميره مبحبهاش انا وكمان كل ماتشوفنى تقولى يانسونجى .. طب بص مش انت عاوزنى اتجوز جوزنى نانسى بنت عمى جمال ..!!"

نفخ ياسر بإستنكار لحديث عبدالرحمن الغبى ليصيح فى وجهه قائلا:
"اسمع ياعبده .. جواز هتتجوز من اميره بس وهتكتب كتابك عليها كمان يومين سامع وهتعيشوا فى الفيلا الـ فى شرم انا مجهزها مش عاوز اسمع كلمه واحده سامع.. "

رمقه عبدالرحمن بغضب قبل ان يركض لغرفته وهو يتوعد لتلك الحمقاء لقبولها عرض الزواج حتماً ستندم..!!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مر يومان وبالطبع .. لم يمرا مشاجرات عبد الرحمن واميره سدى .. !!

"يوم الزفاف صباحاً .. "

اقترب منها ليقف امامها بسخط مربعاً كلتا يداه امام صدره .. نفخت اميره بحنق من نظرات ذلك المختل لتصيح فى وجهه قائله:
"خير .. اى الـ جابك ياعبده دلوقتى ؟؟! "

نفخ عبد الرحمن بحنق ليتحدث ببرود قائلا:
"بت انتى اتكلمى عدل.. اكيد انا مش جاى حباً فيكى يعنى دا انا مش بطيق وشك دا ، انا جاى اقولك اجهزى علشان المآذون على وصول خلى ام الليله الهباب دى تعدى على خير..!! "

ابتسمت اميره نصف ابتسامه ساخره لتتحدث قائله:
"على اساس انى دايبه فيك مثلا .. انا لو اطول اخنقك مش هقول لا .. "

رمقها عبد الرحمن بحنق شديد ليتركها متجهاً صوب الاسفل حيث تواجد المعازيم والعائله..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد انتهاء حفل الزفاف وبدا الجميع واحداً تلو الاخر بالمغادره ،نظر كلا من اميره وعبد الرحمن للاخر بتوعد شديد لما سيحدث الايام القادمه والبقاء للاقوى ..

يتبع....
متنسوش الڤوت (★)ياقمرات والفولو..
بقلم/رحمه ايمن عيد..

" زواج تحت الإقامة الجبرية "حكم القضاء  _تحت التعديل_حيث تعيش القصص. اكتشف الآن