Alex rijdt in zijn BMW door de straten. Vandaag gaat hij samen met zijn drie beste vrienden, Erik, Paul en Bart op mannenvakantie. Bier drinken, naar mooie vrouwen kijken op het strand, en vooral niet aan de kinderen denken die Alex één weekend per maand heeft. Sinds de scheiding met zijn ex-vrouw Minke heeft Alex hier eindelijk weer tijd voor. Hij voelde zich enorm gevangen in hun huwelijk, door zijn vrouw, maar vooral door de kinderen. Bovendien was hij geen fantastische vader; hij werkte liever over dan dat hij met zijn zoon naar de voetbaltraining ging. Het ging helemaal niet om geld, Alex wilde gewoon niet bij de kinderen zijn, en toen die zin zijn mond verliet, was Minke er klaar mee. Welke vader wil er nou niet bij zijn bloedeigen kinderen zijn? Gelukkig voor Alex wonen de kinderen grotendeels bij Minke. Alex rijdt de straat in waar Erik woont en toetert. Erik komt met een weekendtas naar buiten en deze gooit hij lomp in de kofferbak. Nog voordat Erik zijn gordel vast heeft, gast Alex al weg. Hij werpt een blik op zijn spiksplinternieuwe Rolex. 'Shit man, we zijn laat,' zegt hij. Hij heeft nog wat gas bij zodat hij nog op tijd Paul en Bart kan oppikken.
Als iedereen is opgepikt en de mannen al lang en breed onderweg zijn, moet Paul ineens naar de wc. Alex zucht, maar hij stopt wel bij een tankstation. 'Ik moet mijn BMW toch nog even voeren.' Paul en Alex stappen uit, Erik en Bart blijven zitten. Na het tanken gaat Alex naar binnen om te betalen. Hij neemt grote, zelfverzekerde, een tikkeltje arrogante stappen terwijl hij glimlacht naar elke vrouw die hij ziet. Binnen ziet hij Paul aan de kassa staan, die nog even snel een flesje drinken afrekent. 'Mooi,' lacht Alex, 'dan hoeven we straks niet nog een keer te stoppen.' Als Paul en Alex beide afgerekend hebben, wijst Paul naar het stoepbord. 'Is dat niet wat voor jou?' vraagt hij. "Moordspel" schreeuwt de kop. Alex lacht, maar leest wel hardop verder. '"Heb jij het in je om €100.000 af te pakken van de andere deelnemers? Geef je dan nu op!*" Ik heb dat geld helemaal niet nodig hoor!' lacht Alex. 'Nu ik niet meer zo veel aan mijn vrouw hoef uit te geven voel ik me net Bill Gates!' 'Ik wed dat je het gewoon niet durft,' zegt Paul. 'Hoe moeilijk kan zoiets zijn?' 'Oh ja? Ga jij meedoen dan?' 'Niet als jij niet mee gaat,' zegt Paul, gevolgd door een imitatie van een kip. Boos pakt Alex zijn telefoon en scant hij de QR-code op de poster. 'Natuurlijk durf ik wel!' zegt hij verontwaardigd. Paul volgt en scant dezelfde code. Nieuwsgierig door de commotie komen Erik en Bart aanlopen. 'Hallo, je kan mijn BMW toch niet zo laten staan!' schreeuwt Alex en hij rent terug naar de auto. De rest volgt en in de auto geeft Alex zijn telefoon aan Erik, die naast hem zit. 'Ik moet rijden. Vul dit even voor me in.' 'Waarom wil je je opgeven voor Moordspel?' leest Erik voor. 'Omdat ik zeker weet dat ik Paul en de rest kan verslaan,' zegt Alex lachend en een tikje gemeen. Erik leest de volgende vraag voor: 'Wat zou je met het geld doen?' 'Geen idee, ik ben al zo rijk dat €100.000 meer of minder eigenlijk niet veel uitmaakt,' lacht Alex. 'Misschien zou ik een derde auto kopen ofzo, of het zwembad in mijn tuin laten uitbreiden.' Erik typt het antwoord in. 'Verzonden!'
JE LEEST
Moordspel
HorrorOnschuldige advertenties op straat nodigen mensen uit om deel te nemen aan Moordspel, met een hoofdprijs van €100.000. Maar reclame is misleidend.