De casting

11 1 0
                                    


Victor, Alex, Paul en Tess zitten alle vier in dezelfde ruimte. Ze kennen elkaar nog niet, maar ze bekijken elkaar wel, net als nog tientallen andere mensen. Wie zal er mee mogen doen? Waar zouden ze de casting op baseren? Is het een realityshow? Daar hebben ze niks over gelezen. De meeste mensen zijn alleen en kijken ook een beetje vragend rond. Hoeveel van deze groepen zouden er auditie komen doen? Het kan nooit zo zijn dat deze groep de enige groep is. 'Tess Bergsma?' roept een professioneel uitziende vrouw door de ruimte. Waarschijnlijk gaat het op alfabet; de enige mensen die nog vóór Tess kwamen, heetten van der Aa en Bakker. Tess staat op en loopt zelfverzekerd, maar toch een beetje angstig naar de auditieruimte. Alex kijkt haar na en stoot Paul aan. 'Gadver joh, volgens mij is zij nog niet eens 18,' sist Paul beschaamd. Tess hoort het niet eens en de vrouw sluit de deur.

'Tess Bergsma,' zegt een van de mannelijke juryleden hard. Er zitten twee mannen en dezelfde vrouw als die de mensen naar binnen roept. 'Net pas 18 geworden en nu al hunkerend naar de geldprijs.' Tess knikt. 'Het is niet mijn schuld meneer, zie je, mijn ou-' De man onderbreekt Tess: 'dat hebben we allemaal al gelezen in je aanmelding. Je hoeft ons niet meer te overtuigen. Jij verdient die geldprijs. Als je het eens bent met onze voorwaarden dan mag je dit contract tekenen en dan doe je mee.' 'Oh, ik dacht dat het veel moeilijker zou zijn,' lacht Tess. De tweede man staat op. 'Er zijn vijf voorwaarden. Eén, als je het contract tekent dan is er geen weg meer terug. Twee, alleen jij bent verantwoordelijk voor de daden die je tijdens het moordspel verricht. Mocht je samenwerken met anderen, dan zijn jullie samen verantwoordelijk. Op geen enkel moment zijn wij, de organisatie van Moordspel, verantwoordelijk. Drie, de opdrachten moeten nauwkeurig uitgevoerd worden. Als je een opdracht niet haalt of verkeerd uitvoert, dan word je geëlimineerd uit het spel en speel je niet meer mee voor de geldprijs. Vier, de uiteindelijke casting blijft strikt geheim. Je mag niemand vertellen dat je meedoet; als je dat al gedaan hebt, dan ben je het helaas niet geworden. Vijf, gedurende het moordspel is het niet toegestaan om het terrein van Moordspel te verlaten. Vragen?' Met een strak gezicht kijkt de man Tess aan. 'Eigenlijk wel,' zegt Tess. 'Komt dit op tv of zo, of is het gewoon voor de lol?' 'Het komt niet op tv,' antwoordt de man. 'Dit is puur een liefdadigheidsactie.' Hij schuift het contract met een pen richting Tess, waar alle voorwaarden nog een keer op staan. Gretig pakt Tess de pen aan en ondertekent ze het contract. De man staat op en lamineert het contract. 'Gefeliciteerd, je doet mee aan Moordspel.'


MoordspelWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu