تذكير للأحداث...
عشق: هنتقم منك ياأدهم علي الللي عملته في اختي انت الللي دمرت حياتها وانا لازم اعرفك ازاي تعمل معاها كدة...الفصل التاسع عشر بعنوان: أوهام مريم
أمسكت عشق سكين التفاح من جانبها حينما طرق أحدهم علي الباب ذهبت وهي تخبأ خلفها السكين وعندما فتحت حاولت قتل اخوها امير وهي تقول هقتلك يا أدهم حاولت قتل امير ليأخذ منها السكين ليلقيها بجانب السرير حتي لا تمسكها نظرت له بغضب وتحولت أعينها إلي اللون الأحمر لتذهب محاولة خنقه ليمسك بذراعها الايمن ليضعه خلف ظهرها وهو يقول: عشق فوقي انا مش أدهم وبعدين هتقتليه ليه..
نظرت له عشق بحزن لتدخل في حالة هيستيرية من البكاء..
أردف امير بشفقة عليها: عشق مالك فيه ايه انتي من شوية كنتي كويسه ايه الللي حصل وبعدين انتي ازاي وقفتي علي رجلك وهي مكسورة؟
تلعثمت عشق محاولة التحدث ليطمأنها امير ويذكرها أنه أخوها ولن يخبر أحد بشيئ مما حدث إن أخبرته الحقيقه....
اردفت عشق قائلة بنظرة مليئة بالحقد: لازم ننتقم من ادهم علشان قتل أختنا مريم ورجلي هقولك...
flash back...
عشق: بصوا يا أطفال مع انكم مش اطفال بس انا عاوزة نعمل مقلب في عمو ادهم ولو عملتوا كل حاجة صح هديكوا شوكولاتات كتييير موافقين
اومأ لها الاطفال بالموافقه ليذهبوا بتنفيذ الخطة
back...
عشق: وساعتها اتفقت مع الاطفال ونفذوا الخطة بدقة ومفيش حاجة بانت كانت كل حاجة مترتبة
رد عليها امير في ذهول: يابنت الايه انتي خططتي لكل ده والصمغ الللي في الأرض ووشك والحبر..
عشق: صراحتا مكنتش عاملة حسابي في كدة كنت متفقة انهم يمثلوا انهم زحلقوني وهما زحلقوني فعلا ورجلي كانت بتوجعني شوية ساعتها بس كل ده علشان خاطر اختنا مريم...
أردف أمير قائلاً: إحنا مكانش عندنا أخوات بتتكلمي عن اختنا مين؟
أشارت عشق علي دولابها ليذهب أمير ليفتحه ليجد بداخله ملابس عشق ليقول لها:مفيش حاجة فيه انتي متأكدة ان فيه حاجة...
اردفت قائلة: اه هي هنا اختنا مريم هنا يا أمير وكانت لابسه جاكيت أحمر..
اردف أمير ساخراً: وكمان أحمر أخرج من دولابها رداء أحمر ليقول: قصدك علي ده...
اومأت له عشق بنعم ليضحك بهيستيرية لتنظر له عشق وهي ترفع حاجبها مردفة: اطلع برة يا أمير أنا غلطانة اني بحكيلك حاجة ليجدها تدفعه خارج غرفتها ليقول: استني استني بس بتعملي ايه يامجنونة..
أنت تقرأ
حكاية عشق
Romanceإني أتيم بعشقق يا معشوقتي، يا من حطمتي كبريائي وحطمتي غروري ، وأغرم بغرامك الذي أغمرني عشقا يا متملقتي ،أبصرت كل الغرام ورمقتك بهمسٍ كنسيم البحر في الليل..♡♡ لقد سامحتك من كل اعماق قلبي، أنتَ المنى وأنتَ الغرام وأنتَ اللمعان عند الشفَق كان غرامك...