1 years later
[Anyways, dlm story ni Korang jadi cikgu tau. Sebab ni memang plot asal. Tu je yg aku boleh fikir, Sebb kalau kerja lain selain dari cikgu aku tak tau balik pukul berapa🤣]
Setelah 5 tahun kau belajar di universiti, melalui hari susah dan senang, kau akhirnya graduated bersama dengan Hina dan Emma. Tepat umur 23 tahun kau graduated. Lepas graduated, terus dapat jadi cikgu, no need to intern sebab masa kau still study tu pun kau dah intern setiap sem.
And finally, kau dah jadi cikgu tetap. Dekat sekolah kau sendiri. Emma dan Hina juga sudah berjaya mencapai cita-cita mereka sendiri. Toman? Masing-masing sudah menjadi abang polis. OMG ABE POLIS 🙀
[name]: Fuyoo class kita harini ada murid baru. Ha masuk-masuk. Saya cikgu [name], guru kelas kamu. Sila introduce diri sorang-sorang.
Lima orang murid baru itu tadi berdiri di hadapan dan memperkenalkan diri masing-masing. Kesemua murid baru itu ialah lelaki. Agak mengecewakan ya bagi murid lelaki di kelas itu kerana murid baru tadi tiada seorang pun yang perempuan. Terlepas peluang diorang nak mengorat.
"Boleh panggil aku Ney. Nama penuh aku Neon."
"Panggil je aku Li. Nama penuh Al-Litium."
"Aku Mag. Magnesium."
"Panggil K je. Nama penuh Kalium."
"Hai! Nama samaran aku Ca. Nama penuh Kalsium. Aku kembar dengan Kalium."
"Haa kamu boleh berkawan ye semua. Oke sila duduk dekat meja kosong yang dah disediakan." Kelima-lima murid baru itu tadi menuju ke meja masing-masing. "Aduhh!"
[name]: Eh siapa jatuh tu?
Mika: Ney yang jatuh, cikgu
[name]: Dorakun, tolong dia
Kejutora: Cikgu, dahi Ney benjol dan luka sedikit
[name]: Haaa Takasha, sini ambil plaster. Kasi kat Ney
Takasha: Baik cikgu
Jiba: Cikgu, saya nak pergi tandas boleh?
[name]: Jiba Kusuka, asyik muka kamu je pergi tandas. Ha pergi cepat
Jiba: Saya pergi dengan Chifofo boleh tak cikgu?
[name]: Lantak kamu lahDahi Ney sudah dilekatkan dengan plaster dengan bantuan Takasha. Takasha membantu Ney untuk pergi ke mejanya dan tiba-tiba. "Aduhh!"
[name]: Allah. Ney kamu jatuh lagi?
Ney: Ya cikgu....
[name]: Cepat angkat. Hati-hati berjalan, kan dah tersadung
Ney: Baik cikgu
[name]: Kenapa kamu kerap sangat jatuh ni. Kamu pun nampak lemah semacam je.
Ney: Sebab saya bersifat lengai.
[name]: Ha sudahh. Kiranya kumpulan 18 lerr ni? Tak reaktif eh
Ney: Ha ah cikgu."Ha okee, sebelum cikgu memulakan kelas kimia kita pada harini, kita tunggu Jiba dengan Chifofo dulu. Jiba ni mesti usya makwe dia. Sebijik betul perangai dengan Kei" Kata kau kepada murid.
Mika: Cikgu tengok Dorakun ni, dia taknak kongsi air laici
[name]: Nanti kan kamu boleh beli lagi dekat kantin
Mika: Tadi Pecen dah beli habis
Peyen: Siapa cepat dia dapat
[name]: Pecen ni pun satu. Derma lah sekotak dekat Mika. Pecen kan kayaSelepas beberapa minit menunggu, akhirnya Jiba dan Chifofo pun tiba di kelas. Pelajaran dimulakan sebelum masa kelas akan tamat. Pelajaran berjalan dengan lancar. Namun tak dinafikan, Baji asyik bermain-main di fikiran kau. "Oke, seorang pelajar boleh volunteer untuk terangkan tajuk kita pada hari ini. Cikgu nak kamu terangkan sifat fizik kumpulan 18 sahaja. Cepat sorang sukarelawan atau cikgu pilih paksa rela" Kata kau kepada murid di dalam kelas itu.
"Saya nak jawab cikgu" Kata Takasha
"Alhamdulillah, ada orang yang sudi jawab soalan cikgu. Sejuk je hati cikgu ni. Ha teruskan Takasha"
"Sifat fizik unsur kumpulan 18 wujud sebagai monoatom iaitu satu, pada keadaan suhu bilik. Kenapa? Sebab gas adi telah mencapai susunan elektron yang stabil, iaitu duplet dan oktet. Duplet ni hanyalah untuk Helium. Jangan pandai-pandai nak letak dekat gas adi lain. Helium ni memang dah dijodohkan dengan duplet. Kalau gas adi untuk unsur kumpulan 18 yang lain pulak ialah oktet. Ingat, Helium berjodoh dengan duplet." Terang Takasha kepada penghuni kelas itu.
"Masha'Allah, sejuk je telinga cikgu mendengarnya. Betul, jelas dan tepat sekali. Terima kasih Takasha"
Kau berjalan menuju ke meja Takasha dan memberinya sekotak air anggur. "Cikgu, kenapa cikgu kasi Takasha air anggur?" Tanya Mika. "Sebab dia jawab soalan cikgu. Tu hadiah dia lah" Kata kau kepada Mika. "Hmmm saya baru je nak jawab tadi" Kata Mika
-time skip balik sekolah-
Kau masuk ke dalam kereta dan menuju ke cafe. Setelah penat seharian mengajar, kau ingin berehat seketika di cafe. Enjin kereta dihidupkan dan menuju terus ke cafe tanpa ada sekatan jalan raya.
Setelah selesai minum atau makan di cafe, kau meneruskan perjalanan untuk pulang ke rumah. Perjalanan pada mulanya berjalan dengan lancar. Namun, dalam 20 minit kau memandu, tiba-tiba jalan jem teruk.
"Lahhh roadblock ke ni. Hmm melekat lah aku dalam kereta ni." Sekian 10 minit kau menunggu di dalam kereta, akhirnya tiba juga giliran kau untuk ditemu bual oleh abe polis.
"Okeeee okeeeeeeee aku kenal. Aku kenal itu siapa! Aku kenalllllll!" Kata kau seorang diri di dalam kereta itu.
Tok tok tok
Kau membuka tingkap kereta yang diketuk oleh polis itu. "Ehemm, baru balik dari mengajar ke ni cikgu?" Tanya polis itu kepada kau. Kau hanya mengangguk dengan senyuman yang macam mengejek gitu heh. "Cantik cikgu harini. Macam muka jodoh saya." Kata polis itu lagi.
[name]: Kei! Tengah kerja pun awak boleh bergurau lagi eh
Baji: Mana ada bergurau, betul lah ni
[name]: Ic dah bagi, lesen dah bagi. Ada lagi?
Baji: Awak telah meng-roadblock hati saya
[name]: Awak memang nak kena"Apa korang sembang? Tengah roadblock pun sempat lagi nak dating"
[name]: Ehh Mitsuya. Ni Baji yang mengurat tak kira masa
Baji: Rilek ah Mitsuya. Aku nak ngurat bakal isteri ni
Mitsuya: Amboi korang. Mentang-mentanglah nak kawin
[name]: Wei lama lah kereta belakang ni tunggu. Kalau takda apa-apa lagi saya gerak dulu
Baji: Byee, hati-hati 😉Kau memandu kereta dan menuju ke rumah. Dari tadi asyik tersenyum. Tiba-tiba telefon kau berdering dan menandakan Emma menelefon kau." Hello Emma, asal?" Tanya kau.
Emma: Ni saya nak cakap, yang baju kawin tu dah siap ditempah
[name: Oh yeke! Bila boleh ambik?
Emma: Esok dah boleh ambik
[name]: Okeyy mekasih tau Emma tolong saya
Emma: No hal lah. Dulang hantaran pulak saya dan Hina dah beli ikut yang awak bagitau tu. Nanti kita hias sama-sama ke kaca mana?
[name]: Ha ah hias sama-sama. Kita hias awal lah sebab lusa dah majlis
Emma: Oke, nanti saya roger dekat EmmaPanggilan telefon dipadamkan dan kau meneruskan perjalanan pulang ke rumah. Gempokkk ah korang, nak kawin ngan Baji lerr tu. Kisahnya begini...
Selepas hari kau graduated tu, Baji, ibu dia dengan Toman datang kat rumah kau. Kau pun terkejut tengok kenapa diorang datang. Lahhhhh rupanya nak merisik auchh rawrrr omaigod ghisauuu lahhhhh ranchakkk berdowsahhhh. Semuanya tidak di plan sama-sekali. Masa haritu, terus berbincang. Kedua belah pihak dah setuju kan. Apa tunggu lagi? Perkara baik eloklah dipercepatkan. Jadi semuanya terpulang kepada kau. Kau nak yang simple-simple je. Takyah keluar duit banyak untuk majlis bertunang. Kahwin terus lah maksudnya.
Ha abegitulahhhhhhh kisahnyaaa omaigoddd sabar guys sabarrrre pufffffff 🙀🙀🙀 tak sangka aku korang dah nak jadi isteri Baji si mamat Toman tu 😆 Get ready je lah, jangan sampai Mikey buat hal kat majlis sudah