Tajuk : Bantal Merah Aki
Penulis : Nazira Raffie @ Buahhati Hakimi Juanis

Bab 2

Steven terus park kereta di tepi jalan. Saya memang rasa nda sedap hati. Macam ada something buruk yang jadi. Mau duduk diam bertenang memang nda boleh langsung. Bayangkan kamu nampak orang yang sudah di sah kan meninggal duduk di tempat duduk belakang kereta.

Steven park saja terus saya keluar dari kereta tu. Saya rasa takut, rimas , cemas , sesak nafas lepas saya nampak Aki duduk di belakang. Di siang hari lagi!

Steven ikut saya keluar dari kereta. Dia bawa botol mineral kecil kasih saya minum. Saya minum tapi tetap juga tu perasaan saya tidak senang hati.

Steven kasih keluar phone dari poket seluar dia. Dia call orang. Entah siapa. Saya nda lagi mahu tanya sebab perasaan takut saya tu sudah berkuasa dalam fikiran.

“Hello daddy, kamu di mana sudah?” Saya dengar Steven bercakap. Maybe dia call daddy saya kali.

“Oh.. Anu daddy kami macam lambat sikit ni. Si Nia..” Steven tengok saya terus cepat-cepat saya tarik tangan dia. Saya nda mau dia pigi cakap sama daddy pasal apa yang saya nampak. Nanti apa pula mamy sama daddy cakap.

Steven angguk-angguk saja. Terus tu saya macam dengar daddy bercakap sama Steven tapi saya nda pasti apa yang daddy cakap. Lepas saja diorang bercall tu Steven duduk di sebelah saya.

“Bah kita balik rumah dululah. Esok atau lusa ja baru kita balik kampung.” Bilang Steven.

“Eh..kenapa pula? Saya mau balik kampung. Saya mau tinguk Aki..” Bilang saya macam mau nangis sudah.

“Jangan dululah..Sebab daddy bilang kalau kita balik pun di kampung ramai tu orang sana rumah Aki. Nanti tiada tempat tidur. Lagi pun Aki belum lagi mau kena kubur tu..” Bilang Steven.

Di sana saya rasa macam lain macam sudah. Kenapa daddy nda suruh balik kampung sedangkan yang meninggal tu Aki.

“Apa daddy cakap lagi? Nda kan saya nda payah balik? Tu kan Aki saya. Nanti apa saudara lain cakap?” Saya keras hati masa tu.

“Jangan dululah.” Itu saja yang ulang-ulang si Steven cakap. Macam mau panas sudah hati saya ni. Terus hilang sekejap perasaan takut sebab nampak Aki tadi dalam kereta.

“Apa lagi daddy cakap?” Tanya saya kasar.

“Tiada. Tu ja Daddy cakap.” Jawab Steven. Saya tengok muka dia macam kusut sudah.

“Marilah kita balik ja kampung.” Saya bilang. Saya bangun terus saya berjalan masuk balik dalam kereta. Saya punya perasaan tu tiba-tiba jadi sangat marah. Macam rasanya saya mau saja teriak depan muka Steven. Padahal bukannya Steven nda mau bawa saya balik kampung. Lagi pun macam perkara kecil saja bah tu, tu pun sampai saya mau marah dia.

Saya bukan jenis yang cepat marah. Biasanya kalau ada masalah pun saya nda pernah take serius sampai mau teriak-teriak orang. Saya lagi suka diam dan selesaikan dengan cara baik.

Tapi entah kenapa emosi saya hari tu macam langsung tidak boleh bawa bincang. Rasa-rasa mau mau mengamuk saja. Mungkin sebab Aki meninggal. Tapi saya bukan juga rapat sama Aki. Yang rapat cuma kakak saya si Debra.

Steven masuk dalam kereta. Dia tengok saya. Masih dia tidak hidupkan enjin. Saya tengok dia terus saya rasa macam mau teriak kuat.

“Apa lagi? Jalan lah baaahhh!!” Saya teriak Steven. Belum pernah saya begitu sama orang. Rasa badan saya jadi panas. Rasa mau tumbuk muka dia pun ada.

Steven terus hidupkan enjin dan terus drive. Saya duduk diam di sebelah dia. Dia drive juga bawa saya balik kampung. Sepanjang jalan tu saya diam saja. Fikiran saya tu mesti mau cepat sampai.

“Tidurlah dulu.” Bilang Steven. Saya diam saja. Macam rimas betul saya dengar suara dia.

“Kau diam drive saja diam-diam sana.” Bilang saya. Bagus lagi tadi saya ikut diorang daddy saya. Benci betul saya duduk sebelah Steven.

Masa ni perasaan saya susah saya mau gambarkan. Rasa muak betul sama Steven. Kalaulah saya boleh patah balik masa tu...Saya mau minta maaf sama Steven... Saya mau minta maaf....

Bersambung...

Nanti malam saya sambung lagi.. Sorry lambat update kio...

BANTAL MERAH AKIWhere stories live. Discover now