Tajuk : Bantal Merah Aki
Penulis : Nazira Raffie @ Buahhati Hakimi JuanisBab 3
Sebelum tu saya minta maaf sama kamu semua sebab lambat saya update cerita. Kebetulan lepas saya up bab 2 hujung bulan lalu tu, beberapa hari kemudian saya kehilangan buyut (Tok Nyang) saya. Saya sama family masa tu sibuk urus jenazah arwah sampai selesai. Saya pula terpaksa ambil masa yang lama untuk type cerita (maklumlah saya baru kehilangan seseorang yang saya jaga selama ni) Jadi saya harap semua yang baca cerita saya faham dan bersabar keadaan saya yang masih cari mood utk back to track.
Okay kita sambung pasal bantal merah aki ni.
* * * * * *
Saya nda tau lah kenapa macam lambat betul Steven drive balik kampung. Padahal saya rasa kelajuan yang samadia drive. Tidak terlampau slow tidak juga lah terlampau laju tapi perasaan saya masa tu macam lambat betul mau sampai.
“Kau boleh kah drive laju sikit?” Tanya saya kasar.
“Laju sudah saya drive ni...” Jawab Steven.
“Kalau saya cakap kau jangan menjawab! Kau diam saja!” Teriak saya. Mata saya tajam tengok dia. Steven pusing sekilas tengok saya terus muka dia berubah.
“Kenapa kau? Macam nampak hantu!”Saya marah dia. Steven diam saja. Langsung dia nda jawab. Saya pula makin lama makin saya rasa lambat. Kalaulah boleh saya mau sekelip mata ja kami sampai di kampung.
Di pendekkan sorita kami sampai juga di kampung. Sampai ja belum sempat Steven park properly sudah saya buka pintu terus lompat turun dari kereta.
“Uiii!” Tu ja yang saya denga Steven panggil saya. Tapi saya terus berlari naik atas rumah kayu tu. Masuk ja saya nampak Aki dalam keranda sudah. Ada beberapa orang tua yang saya nda kenal sedang berdoa.
“Aik Nia balik juga kamu? Bukan daddy bilang kau nda sihat kah?” Kakak saya si Debra tegur saya. Saya tengok ja si Debra terus saya tolak bahu dia.
“Ui! Kenapa kau ni?” Macam mau marah sudah si Debra.
“Deb.. panggil daddy kamu..” Bilang anti saya. Saya jalan pelan-pelan pigi dekat keranda putih tu terus saya tinguk muka Aki.
“Ki....Saya balik ni Ki... Aki...” Saya terus nangis. Bahu saya kena pigang oleh mamy saya. Terus mamy peluk saya ni.
Sedih betul saya masa tu. Kesedihan saya tu macam saya ni rapat betul sama Aki sedangkan yang rapat sama Aki tu Debra. Dia pula nda nnagis macam saya. Saya ni yang macam langsung nda boleh terima Aki sudah tiada.
“Bagus bawa dia rehat dulu sana dalam bilik..” Bilang anti saya. Mamy saya peluk bahu saya terus dia tarik saya.“Nia.. pigi rehat dulu sana bilik. Nda bagus kau nangis-nangis begini.. Kasih lepaslah Aki tu...” Bilang mamy saya.
“Saya nda mau..saya nda mau.. Aki...Aki...” Saya nangis meraung-raung. Nda lama daddy saya datang. Dia pigang ja tangan saya terus dia tarik saya pelan-pelan masuk pigi bilik.
Saya ikut ja daddy saya masuk dalam bilik. Masuk ja bilik terus daddy tutup pintu.
“Nia, kau rehat dulu sini. Bagus kau tidur lah..” Bilang daddy. Saya geleng kepala. Saya nda tau kenapa saya keras kepala betul masa tu. Macam saya cakap dalam bab 2 saya bukan jenis pelawan atau kuat marah.
Tapi nda tau kenapa saya macam ni secara tiba-tiba. Boleh lagi saya macam mau larikan diri keluar dari tu bilik. Tapi nasib daddy tahan saya.
Pintu bilik kena buka pastu mama sama anty saya masuk. Di tangan mama saya ada air dalam gelas.
“Nia minum dulu ni..” Bilang mama. Saya ambil terus saya minum macam orang nda pernah minum. Macam rakus betul ni. Tumpah-tumpah lagi tu air di lantai bah.
Anty tarik tangan saya duduk di katil. Dia usap-usap kepala saya dan saya perasan si anty macam ada baca something tapi saya nda dengar dengan jelas.
Mata saya rasa berat betul. Pelan-pelan tertutup dan saya nda ingat apa-apa sudah.
Saya terbangun ja saya dalam dalam sebuah bilik. Saya ingat bilik tu. Ini bilik Aki. Untuk pengetahuan kamu, Aki sama Odu saya mimang tidur dalam bilik asing-asing. Saya nda tau kenapa tapi memang asing-asing lah.
Bilik ni bilik Aki. Saya sedar tu saya tidur atas tilam di Aki. Bilik Aki ni ada satu haruman yang sudah biasa saya hidu. Ni memang bau bilik Aki lah. Tapi bukan tu yang tarik perhatian saya.
Saya nampak bantal merah yang selalu Aki guna. Saya ambil terus saya peluk dan cium tu bantal. Rasa macam saya dekat betul sama Aki.
Jap.. Saya baru teringat yang diorang bilang Aki sudah meninggal. Tadi masa saya sampai saya nampak mayat Aki dalam keranda sudah. Saya bangun tapi tu bantal masih saya pegang.
Saya keluar dari bilik dan masa tu semua orang sedang berdoa. Saya pelan-pelan keluar dari bilik. Masa saya menyisip di tepi saya perasan macam saya di perhatikan oleh seseorang. Saya angkat kepala tinguk arah jam dinding.
Di bawah jam dinding tu tempat diorang simpan keranda Aki. Betul-betul sebelah keranda tu saya nampak lelaki tua terbongkok-bongkok. Bila saya perhatikan betul-betul itu....Akkiiiii!!!!
“Akiiiii!” Saya teriak. Semua yang ada di situ terus tinguk saya. Masa saya terus nda ingat apa-apa lagi. Saya nda sedarkan diri.
Bila saya sedarkan diri saya di rumah kami sudah. Bukan lagi di kampung. Saya keluar bangun terus saya berlari keluar dari bilik. Saya turun ke bawah.
“Nia..Daddy! Nia bangun sudah!” Teriak si Debra. Terus saya nampak daddy, mamy sama Steven keluar dari dapur.
“Niaa..” Bilang mamy. Mamy terus peluk saya.
Saya nda tau apa sudah jadi tapi benda pertama dalam otak saya masa tu saya tanya mana Aki.
“Mana Aki?” Terus bertinguan diorang semua.
“Niaa..Jangan macam ni bah..Aki sudah tiada..” Debra nangis.
“Inda Deb, saya nampak Aki.. dia berdiri di sebelah keranda dia. Bukan dia yang mati tu Deb..” Saya bilang.
“Niaaa...Banyak-banyak berdoa. Aki sudah tiada.. Terima saja..” Bilang Mamy.
“Bie...kasih ikhlas saja..” Bilang Steven lagi.
“Bukan masalah kasih ikhlas atau nda boleh terima. Saya memang nampak Aki!” Saya teriak. Macam semua orang nda faham saya ni.
Saya perasan daddy langsung nda cakap apa-apa. Daddy diam ja tapi tu muka daddy macam dia simpan sesuatu dalam fikiran dia. Macam ada yang dia mau cakap tapi dia nda cakap.
“Niaaa...” Tiba-tiba saya dengar bisikkan macam angin limpas. Saya toleh belakang mata saya tertinguk di langsir pintu masuk.
Langsir rumah kami ni ada 2 layer. Layer 1 warna putih yang boleh tembus. Layer dua warna coklat gelap. Kalau siang yang Layer gelap kena tarik tepi cuma layer putih tu ja yang tutup pintu kaca.
Di sebalik layer putih tu saya nampak bayangan seseorang. Bayangan yang saya kenal betul.. Bayangan Akii.....
Sorry gais..bersambung ah..
YOU ARE READING
BANTAL MERAH AKI
HorrorBila pegangan adat melebihi kepercayaan kepada Tuhan, sanggup korbankan darah daging sendiri demi leluhur yang menyesatkan. kisah ini terjadi pada Salah seorang pembaca cerita Seram saya, saya kongsikan sebagai bahan bacaan semua. mana yg baik kita...