Tajuk : Bantal Merah Aki
Penulis : Nazira Raffie @ Buahhati Hakimi JuanisBab 1
14,April 2000. Ini lah tarikh kematian Aki kami. Bapa kepada daddy saya. Pagi tu kami dapat panggilan dari kakak sulung saya si Debra. Kakak sulung saya ni memang sudah seminggu di kampung masa tu. Dia balik kampung bercuti. Dia paling rapat sama Aki sebab dia cucu kesayangan Aki kami.
Masa kami dapat panggilan tu kira-kira jam 6 pagi. Lepas saja kami tau pasal tu cepat-cepat kami kemas barang mau balik kampung.
Sebelum tu saya ada call tunang saya si Steven. Saya inform pasal Aki. Steven cakap dia mau ikut kami balik kampung.
Sebelum jam7 Steven sudah sampai rumah. Saya angkat beg dan angkat anjing saya si Lulu terus naik kereta. Saya sama Steven naik kereta Steven. Daddy sama mamy drive kereta diorang.
“Nia cek semua pintu sama tu suis sebelum keluar. Kami duluan ni sebab mau singgah lagi anty Ming kau sana Inanam.” Bilang mamy.
“Okay Mamy.”
Duluan diorang mamy sama daddy jalan. Saya ni pigilah cek semua pintu dan suis. Lepas semua sudah okay barulah saya keluar.
Masa saya lalu depan tangga untuk naik ke tingkat atas rumah kami saya nampak ada bayang hitam lalu. Saya pusing dan naik satu anak tangga mau tengok kalau-kalau ada orang di atas. Tapi mana ada sesiapa pun.
Di rumah tu yang tinggal cuma saya, Debra, Daddy sama Mamy ja. Tapi diorang mana ada. Steven mana pernah naik atas. Lagi pun Steven kan di kereta sama Lulu.
Saya terfikir kalau ada orang pecah masuk rumah kami. Saya naik sampai atas. Saya cek semua bilik tapi kosong. Tiada sesiapa pun. Masa ni saya tidak fikir benda lain selain ada orang pecah masuk. Tapi bila cek tiada sesiapa saya anggap ja saya silap mata kali tadi.
Saya cepat-cepat turun dan keluar dari rumah. Saya tutup pintu terus saya kunci. Lepas tu saya naik kereta. Lulu duduk diam-diam di belakang.
“Lama juga? Buat apa tadi?” Tanya Steven.
“Saya cek semua suis. Takut ada yang lupa tutup.” Jawab saya.
“Oh ba.. Gerak lah kita..” Bilang Steven. Saya angguk ja. Sebelum gerak tu tiba-tiba Lulu berdiri di tingkap terus dia gonggong.
Lulu ni anjing yang kuai-kuai bah. Lulu cuma akan gongong if dia nampak someone yang dia nda kenal. Cara dia gonggong tu macam dia kena attact.
“Napa Lulu tu?” Tanya Saya. Steven tengok belakang.
“Teda bah tu. Biasalah anjing kan...”
“Eh.. Lulu saya bukan jenis yang gonggong nda tentu pasal ah. Ada orangkah?” Saya berabis tengok luar.
“Mana ada siapa-siapa..” Steven pun ikut berabis tengok di luar. Memang betul tiada siapa-siapa di luar tu.
Lepas tu saya cubalah kasih turun tingkap sebab makin kuat si Lulu gonggong. Saya risau kalau-kalau ada orang mau pecah masuk rumah kami tapi kami nda perasan. Saya nda puas hati lagi saya buka pintu mau keluar dari kereta.
“Eh..Kau mau pigi mana lagi?” Tanya Steven.
“Kajap. Saya mau tengok dulu.. Nda puas hati saya..” Bilang saya. Steven ikut juga saya turun. Sama-sama kami pusing keliling rumah tu. Si Lulu masih di kereta.
Puas kami pusing dua tiga kali memang tiada juga sesiapa. Steven terus bawa saya naik kereta. Dia kasih yakin saya memang tiada sesiapa. Maybe si Lulu buang tebiat kali.
Masuk saja kereta si Lulu diam-diam sudah. Steven start enjin terus drive. Dalam hati saya ni masih nda puas hati tapi di sebabkan kami mau balik kampung saya diamkan saja dulu. Berdoa saja semoga tiada orang pecah masuk rumah kami.
Sebelum keluar dari pagar rumah, saya sempat tengok di cermin sisi sebelah kiri. Sikit saya teriak sebab terkejut bila nampak Aki berdiri di depan pintu rumah kami. Saya terus jem. Kejang.
“Bie? Bie..?” Steven tepuk bahu saya. Saya terus kelip mata. Bila saya buka mata tiada sudah saya nampak Aki.
“Bie..?” Steven tepuk pipi saya. Terus saya pusing tengok Steven.
“Kenapa kau ni? Macam nampak hantu..” Tanya Steven.
“Ti..tia...tiada.” Memang gagap terus saya masa tu.
“Hrm.. Kita singgah isi minyak dulu ah.” Bilang Steven.
“Bah.”
Steven terus drive macam biasa. Saya yang tidak senang duduk. Serius memang saya nampak jelas Aki berdiri di depan pintu rumah kami.
Sepanjang jalan tu saya diam saja. Memang saya nda senang hati. Macam-macam sudah dalam kepala otak saya ni.
Lepas ja kami isi minyak tu terus kami direct pulang kampung. Tiada lagi kami singgah di mana-mana.
“Bie bagus kau tidur dululah. Nanti mau dekat sampai saya kasih bangun. Kau tau juga kalau di kampung kamu tu macam mana kan.” Bilang Steven.
Saya angguk ja. Memang kalau sampai kampung kami tiada rehat. Sebab ada kematian kan. Jadi memang ramai orang datang untuk tanda penghormatan kali terakhir buat si Aki kami.
Lagi-lagi Aki tu terkenal sebab dia tukang ubat. Jadi bukan saja orang kampung yang kenal dia. Mana-mana daerah di Sabah ni mesti kenal Aki sebab yang datang berubat sama Aki ni dari macam-macam daerah.
Saya cubalah tidur walaupun tu fikiran saya memang nda tenang. Masih saya terfikir pasal Aki yang saya nampak tadi. Lama saya mengelamun sambil tengok luar tu last-last saya tertidur juga.
“Sonia..Nia...Son..” Saya terjaga bila dengar nama saya kena panggil. Macam belum pun setengah jam saya tertidur tu.
“Apa?” Saya tanya Steven.
“Apa?” Steven tanya saya balik.
“Kau panggil saya tadi. Kenapa?” Tanya saya.
“Panggil? Mana ada..ish..” Jawab Steven. Saya terus garu kepala. Memang saya dengar nama saya kena panggil.
Tapi... Kan Steven panggil saya Bie. Bukan Sonia. Siapa panggil saya? Saya usap-usap rambut sambil mengeliat. Sekali saya tengok jam memang betul nda sampai pun setengah jam saya tidur. Lama lagi mau sampai ni.
Saya cuba tutup mata lagi tapi sama juga nda sudah saya dapat tidur. Saya pusing belakang saya tengok Lulu tidur sudah.
Saya tengok depan balik tapi tu mata saya terpandang cermin sisi dan sekali lagi saya nampak macam ada bayangan si Aki duduk di tempat duduk belakang.
“Aaaaarrhhhhh!” Saya teriak kuat.
“Kenapa?!” Steven terkejut terus dia brek mati. Sikit kepala saya terhantak di dashboard nasib tangan saya menahan. Tangan si Steven pun cepat peluk saya.
“Kenapa Bie?” Tanya Steven. Masa ni muka dia cemas betul. Kalau tadi ada kereta di belakang kami kali memang aksiden sudah kami.
“A...A.. Aki...!” Saya bilang. Gugup betul masa tu.
“Iya.. Saya tau kau risau. Jangan banyak fikir. Kau tidur saja..” Pujuk Steven.
“Aki duduk di belakang...” Saya bilang. Mata saya masih tengok di cermin dan Aki memang masih duduk di belakang!
Bersambung.......
YOU ARE READING
BANTAL MERAH AKI
HorrorBila pegangan adat melebihi kepercayaan kepada Tuhan, sanggup korbankan darah daging sendiri demi leluhur yang menyesatkan. kisah ini terjadi pada Salah seorang pembaca cerita Seram saya, saya kongsikan sebagai bahan bacaan semua. mana yg baik kita...