Sıfat ve İsim Tamlaması

21 2 0
                                    


Sıfat ve İsim Tamlaması

Herkese iyi çalışmalar dilerim🍀
***

SIFAT TAMLAMASI

SIFAT: varlıkların nasıl olduğunu yani rengini, durumunu veya sayısını bildiren kelimelerdir.

KELİME: isim, fiil ve harf olmak üzere üçe ayrılır demiştik daha önce.

  🔴Sıfatlar isim grubunda yer alırlar. İsmin özelliklerini taşırlar.

  🔴Sıfatlar müfret, müsenna, cemi olabilirler.
Müzekker veya müennes de olabilirler.

   🔴Cümle içinde bir isim bazen marife bazen nekira olabilir.

   🔴Sıfat tamlamasına gelecek olursak...
En az bir isim ve bir sıfattan meydana gelen tamlamadır.

   🔴Arapçada sıfat tamlaması yapılırken önce isim getirilir sonra sıfat.

   🔴Sıfattan bir önceki kelimeye biz MEVSUF diyoruz. Men'ut da diyebiliriz.

   🔴Sıfat ve mevsuf dört yönden birbirine uyar;
1) Marifelik ve Nekiralık
2) cinsiyet
3) sayı
4) irab

*Yani  mevsuf müfred ise sıfat müfred olur. Eğer mevsuf müsenna ise sıfat müsenna olur. Ve eğer mevsuf cemi ise sıfat da cemi olur.

*Mevsuf merfu ise sıfat merfu olur. Mevsuf mansub ise sıfat mansub olur. Ve mevsuf mecrur ise sıfat mecrur olur.

*Mevsuf müzekker ise sıfat müzekker olur. Mevsuf müennes ise sıfat müennes olur.

*Mevsuf marife ise sıfatta marife olur. Mevsuf nekira ise sıfatta nekira olur.

***

İSİM TAMLAMASI(İZAFET)

🔴En az iki isimin yan yana gelerek birbirini tamamlamasına izafet denir.

🔴Eğer izafet iki isimden daha fazla isimler arasında olursa tetabu-i izafet denir. Yani zincirleme isim tamlaması.

🔴İzafetin iki ögesi vardır;
1) Muzaf
2) Muzafun ileyh

Muzaf: Tamlanan
Muzafun ileyh: Tamlayan

🔴İzafetin iki çeşiti vardır;
1) Manevi izafet
2) Lafzi izafet

🔴Manevi izafete aynı zamanda hakiki izafette diyebiliyoruz.

🔴Manevi İzafetin birinci ögesine Muzaf, ikinci ögesine Muzafun ileyh diyoruz.

🔴Arapçada izafet yapılırken Türkçenin tam tersini düşünmeliyiz.
Mesela Evin Kapısı derken bunu arapça da şöyle yazarız; önce bab sonra elbeyt deriz.
Burada bab muzaftır yani tamlanan. Elbett muzafun ileyhtir yani tamlayan.

*MANEVİ İZAFET*

🔴Muzaf olan kelime tenvin almaz.

🔴Muzaf harfi tarif almaz. (Yanii elif lam)

🔴Muzafın irabı cümledeki yerine göre değişir.

🔴Müsenna ve cemi müzekker salim isimler muzaf olduğunda sonlarındaki nun(ن) düşer.

🔴Muzafun ileyh harfi tarif alabilir. (Yanii elif lam)

NOT: Eğer muzafun ileyh ال takısı alırsa tamlamamız belirtili isim tamlaması olur.
Almazsa eğer belirtisiz isim tamlaması olur.

🔴Muzafun ileyh müsenna ve cemi müzakker salim isimlerden olursa cer alametiyle gelirler ve kesra alırlar.

*LAFZİ İZAFET*

🔴Başka bir isme sıfat olarak kullanılan izafettir.

🔴Türkçede "güzel yüzlü" , "temiz elbiseli" şeklinde söylediğimiz izafettir.

🔴Lafsi izafette muzaf ve muzafun iley özellikleri Manevi izafettekiyle aynıdır.
Sadece bir fark vardır.
Lafzi izafette muzaf yerine göre ال takısı alabilir.

📌Hatırlayalım muzaf manevi izafette ال takısı almıyordu.

📌Hatırlayalım... Manevi izafetin belirli olabilmesi için, muzafun ileyh elif-lam takısı alıyordu. Lafzi izafette ise, izafetin belirli olabilmesi için muzafun ileyh değil, muzafın kendisi elif-lam takısı alıyor.

***

Tamlamalar bu kadar umarım verimli bir not olmuştur.

Herkese iyi ve mutlu akşamlar🍀

Arapça(nahiv) dersleriHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin