Bab 25

77 22 12
                                    

"Antara abang-abang kau, yang mana kau paling rapat?" Tanya Arif tiba-tiba memecah kesunyian sewaktu makan.

Mawarti menelan makanannya sebelum menjawab. "Abang Chad. Abang Aqil bukan tak baik, dia baik tapi tulah dia selalu sibuk kerja." Jawab Mawarti panjang lebar. "Kau? Dalam keluarga kau siapa yang kau paling rapat?"

"Hmmm..." Gelengan kepala Arif makin buat Mawarti tertanya-tanya. "Tukar topik lainlah. Abang Badang kau tak rapat ke?"

"Oh," Mawarti terus tergaru kepala. "Abang Badang tu dia macam kasar, so aku tak rapat dengan dia. Dia selalu buli aku masa kecil-kecil. Aku rasa Abang Badang tak suka aku sangat. Dulu, dia orang pertama yang melarang aku jadi penulis buku. Dia kata buku yang aku tulis tak best, merepek, mengarut, tak bawa faedah pun. Bila dia nampak aku boleh buat duit dengan menulis, baru dia senyap. Aku pun tak fahamlah. Kalau tak suka tak perlulah nak kutuk minat orang lain." Bebel Mawarti panjang lebar, Terus lupa dia tentang soalan yang dia tanya Arif.

"Aku rasa dia baik je, mungkin dia cuma tak nak tunjuk." Komen Arif.

"Ah kau, baru kenal dia beberapa bulan, aku ni dah kenal dia seumur hidup, aku tahulah." Tercebik Mawarti bila Arif tidak menyebelahinya. "Kau? Keluarga kau macam mana? Rapat dengan siapa? Tinggal dekat mana?"

Arif tersenyum kecil. "Keluarga aku okey je. Tak ada apa yang menariklah keluarga aku."

"Pula dah." Mawarti tak faham dengan Arif yang terlampau berahsia. "Semua keluarga mesti ada benda yang menarik, ada benda yang kau orang enjoy together."

"Fine." Keluhan Arif terlepas. "Mak ayah aku pensyarah yang dikagumi, buat research sana sini, jadi dia orang memang nak anak dia jadi high achiever. Mak ayah aku tegas dan garang, jadi aku jarang sangat duduk rumah. Bab disiplin memang nombor satu. Itu ajelah hidup aku, bosan kan? Typical Asian parents and life."

"Bro, but look at you. Look at your career now." Puji Mawarti selamba. Arif hanya tersenyum hambar. "Kalau kau tak jadi apa yang kau jadi sekarang, kau nak jadi apa?"

"Hmmm, traveler?" Arif tergelak. "Photographer?"

"Travelling is not a job, that's a hobby." Mawarti geleng. "Tapi aku tengok kau memang ada bakat nak jadi jurugambar."

"Tahu, sebab tu aku jadikan dia side hustle je. Kalau kerjaya aku jadi jurugambar, memang aku tak duduk rumah."

"Jadi, kau pilih kerja sendiri sebab nak kerja dari rumah?"

"Yup, aku suka duduk rumah. I'm a home man." Kolar baju dinaikkan dengan penuh lagak. "I wish to have a home, not only a house. That's why. Mak ayah aku jarang ada dekat rumah untuk luangkan masa dengan aku, sebab tu aku nak duduk rumah, supaya satu hari nanti bila aku dah ada keluarga aku boleh luangkan masa dengan keluarga aku, anak-anak aku, aku nak tengok anak aku membesar. And then I want to brag about my children's kind attitude, achievement. I want to say to everyone that I teach my children to be like that." Arif tersenyum lebar mengenangkan impiannya.

"Aku kagum dengar impian kau. Tak sangka." Selamba Mawarti komen. Yalah, selama ini dia tengok Arif tak matang betul, suka main-main, mengusik nombor satu.

"Kau tahu, kebanyakan orang bila bercakap soal kerjaya atau kejayaan, apa yang mereka akan nampak ialah kemegahan, duit, terkenal, nak orang nampak kita hebat, wow, gah, tapi tak ada sesiapa akan tanya..." Arif tersenyum kelat. "Adakah kita happy buat benda tu? Kadang aku pun tak faham kenapa manusia, termasuk diri aku..." Dia menepuk dadanya sendiri. "Buat benda yang dia tak bahagia buat, untuk puaskan hati semua orang lain, untuk nampak kita hebat di mata orang lain." Suara Arif mengendur. "Jujur, masa kau cakap mak ayah aku tegas, dan hasilnya lihatlah aku yang berjaya sampai ke tahap ni... sebenarnya aku agak terkilan, sebab kau tak nampak di sebalik kejayaan itu ada sesuatu yang aku pendam untuk nampak seolah-olah aku bahagia dengan apa yang aku jadi sekarang."

Hello Neighbour (TERBIT PBAKL MAY 2023)Where stories live. Discover now