Mawarti keluarkan kepalanya dari dalam khemah. Bunyi dengkuran Abang Badang bergema dari khemah sebelah kanan. Abang Chad pula masih lagi bermain permainan video di telefon pintar di khemah sebelah kiri. Gara-gara anak Abang Aqil tak nak berpisah dengan bapanya, Abang Aqil terpaksa tidur di dalam caravan bersama anak dan isterinya. Maka, Mawarti yang tak nak kacau daun keluar, kemudian tidur di khemah Abang Aqil. Disebabkan itu juga, khemah Mawarti diletakkan di antara khemah Abang Badang dan Abang Chad sebab risau keselamatan adiknya. Khemah dahlah tak ada kunci. Arif pula tidur dengan Abang Badang katanya.
Dengan hanya beralaskan lengan, dia memandang bintang-bintang yang bertaburan di atas pantai. Bayu sejuk malam itu benar-benar menyamankan dengan bunyi ombak menghempas di belakang Lama dia merenung langit, sebelum dia mengambil keputusan untuk keluar dari khemah untuk mengambil gambar. Esok dah nak balik dah. Lebih baik dia gunakan masa ini untuk mengambil gambar sebanyak mungkin.
"Mawarti... nak pergi mana tu?" Abang Chad tiba-tiba bersuara.
"Nak ambil gambar depan khemah je." Malas Mawarti menjawab. Abangnya mesti nak buat dia serba salah, macam dia buat dosa besar pula. Dia keluar dari khemah dengan baju sejuk dan hoodie yang tebal menutupi kepala. Matanya tidak sengaja ternampak Arif tidak jauh dari khemah mereka, masih lagi duduk di hadapan unggun api sambil membaca buku. Dia tersenyum kecil. Entah kenapa Arif nampak bergaya membaca buku dengan cahaya unggun api yang jingga kemerahan, nampak aesthetic. Perlahan-lahan, dia mengeluarkan telefon pintar kemudian mengambil gambar Arif secara senyap.
Click!
Mawarti membesarkan mata bila dia lupa nak padam bunyi, dan juga cahaya kamera yang menyimbah, buat Arif mengangkat kepala memandang ke arahnya. Pantas dia masuk ke dalam khemah, buat-buat tak tahu. Pipinya ditampar berkali-kali sebab terkantoi mengintip anak teruna orang. Telefon pintarnya berbunyi menandakan ada mesej masuk.
Arif: Aku nak gambar kau ambil tadi.
Mawarti mencemik. Gambar aje pun, macam Arif anak dara pula risau orang ambil gambarnya. Bukannya Mawarti nak buat apa-apa pun.
Arif: Aku cuma nak pastikan gambar yang kau ambil lawa sebelum kau share dekat mana-mana media sosial, lepas tu claim tu jodoh kau. Goodnite.
Mata Mawarti terus menjuling. Perasan betul Arif ni. "Meluatnya aku mamat ni!"
Arif di luar hanya mampu tergelak kecil. Pasti Mawarti sedang mencemik dirinya. Sudah faham benar dengan gadis itu.
"Tersengih-sengih, mesej siapa tu?" Suara Abang Chad menyergah tiba-tiba.
Arif terus kalut, menyimpan telefon pintarnya. "Tak ada bang." Kepala digaru.
Abang Chad perhati je Mawarti dengan Arif daripada tadi. Bila Mawarti cakap nak keluar, Abang Chad terus keluarkan kepala nak menghalang sebab dah malam, tapi bila dia nampak Mawarti buang tabiat tadi, dia perhati aje.
"Kenapa tak tidur lagi?" Tanya Abang Chad. Kerusi lipat di sebelah Arif ditarik, kemudian dia duduk di situ. Tangan dihalakan pada unggun api bila dia rasa udara di luar boleh tahan sejuk.
"Nak baca buku sekejap. Lagi pun awal lagi." Arif mengerling jam tangannya. "Baru pukul 11 malam. Saya selalu tidur pukul 12 malam tepat."
"Eloklah tu, aku ada hal nak cakap dengan kau." Suara Abang Chad berubah serius. Arif gelisah pula tiba-tiba. "Kau suka adik aku ke?"
"Err..." Panahan tajam dari mata Abang Chad buat Arif tak senang nak menjawab. "Suka..."
"Sebagai kawan aje atau kau sekarang tengah dalam sesi berkawan nak kenal hati budi masing-masing dan ada perancangan nak kahwin dengan adik aku?" Jujur Abang Chad bertanya.
YOU ARE READING
Hello Neighbour (TERBIT PBAKL MAY 2023)
RomansaHidup di Victoria, Australia merupakan satu perkara yang sukar buat seorang perempuan. Tapi tidak bagi Mawarti, gadis introvert yang hanya keluar rumah 3 bulan sekali. Seorang penulis dan editor. Hobinya membaca, menulis dan menonton drama Korea. L...