2 : Terpaksa

2.2K 33 0
                                    

Sampai dekat parking, Haris tengah bersandar dekat kereta dia sambil khusyuk tengok phone. Kereta Julia dah tak ada, dah balik la tu. Mungkin perasan aku dah dekat, Haris angkat kepala dan pandang aku sambil senyum.

Aku pandang je dia. Tengah fikir nak marah ke tak sebab dia pandai pandai buat keputusan bagi pihak aku. Kalau marah, macam lelebih pulak padahal semua orang pun nak pergi majlis tu. Kalau tak marah, ish mana boleh! Kita wanita, kena la marah hehehe.

"Kunci?", Haris tanya aku. "Dalam beg."

Haris hulur handbag dekat aku. Aku ambil dan selongkar cari kunci kereta. Eleh over je selongkar, padahal kunci dekat poket kecik tepi tu je. Aku bagi kunci dekat Haris dan dia pun masuk dekat tempat driver.

"Lapar tak? Ke nak tunggu makan japgi?", Haris tanya aku bila aku diam je sepanjang jalan tu. Aku yang dari tadi pandang luar, terus pandang dia.

"I tak cakap nak pergi pun.", dia pandang aku tiga saat sebelum pandang depan balik.

"Kakak I tunang kan. Kenapa you tak nak pergi pulak?", tenang je dia cakap.

"Kenapanya? Kalau I tak pergi, kakak you tak jadi bertunang ke?"

"Hei, sayang. Tak baik la cakap macam tu.", Haris terus capai tangan aku. Aku tarik perlahan. "You're driving."

"Okay, okay. I faham. I faham you tak nak pergi. But...you kata dah move on?", dia cakap perlahan.

"Masalahnya, move on ke tak move on ke, I tak nak ada kena mengena dengan dia dah. You tak faham ke?!", suara aku naik seoktaf.
Haris diam. Aku pun diam. Ish, bila tengah marah ni macam macam boleh keluar ni.

Sampai dekat traffic light, Haris terus pusing menghadap aku. "I'm sorry."

Aku mengeluh.

"Haris, kalau ex girlfriend you bertunang dengan abang I, you nak pergi ke tengok dia orang bertunang? After what she's done to you? Nak ke?", aku tanya dia perlahan. Haris diam sekejap, mungkin tengah fikir apa yang aku cakap.

"Okay, sayang. I tak paksa. I cuma nak kenalkan you dekat family besar I. Time kakak I tunang ni la semua makcik makcik I datang. Takpe kalau you tak nak pergi. It's okay. I tak paksa.", lampu dah hijau, dia terus drive. Dan kita orang terus diam.

Sampai kat rumah aku, Haris park kereta aku dekat parking lot dan matikan enjin.

"So, I'll see you on Monday la.", Haris cakap perlahan. Aku diam. Elok je dia nak keluar kereta, aku tarik tangan kiri dia. Dia pusing pandang aku. "Why?"

Aku pandang dia. Lama. Bila nampak macam aku diam, Haris tutup balik pintu kereta. "Kenapa?"

Aku tunduk pandang tangan aku yang tengah pegang tangan kiri dia tu. Dia pun pegang dua dua tangan aku.

Rasa sedih pulak bila dia tengok aku. Rasa macam tak fair untuk dia. Aku cakap dah move on, tapi bila jadi macam ni, aku still tak nak utamakan Haris semata sebab ex boyfriend. Nampak sangat move on tak ikhlas.

"Majlis start pukul 9 kan?", aku tanya perlahan. Haris senyum.

"Ya, sayang. Pukul 9."

Suatu KetikaWhere stories live. Discover now