kapitel 1

107 7 83
                                    

In genom skolans entré. Nu blir det party.

Zara och Olivia går några steg framför mig och diskuterar Zaras nya PT. Själv är det bara att försöka komma på någon anledning till varför min dator ligger hemma på skrivbordet och inte är med mig just nu. Gissa om Ove kommer bli arg?

"Och asså han är så snygg, är det fel om jag frågar efter hans nummer?" utbrister Zara om sin PT, troligen bara för att Ludwig går förbi i samma sekund. Han tar dubbla steg resten av trappan och försvinner bortom min synvinkel med Dante hack i hälarna.

"Godmorgon." Noel ansluter sig bredvid mig och fixar till den svarta mössan han alltid har på sig när vi går förbi en glasruta glansig nog för honom att spegla sig i.

"Godmorgon Noel."

"Taggad inför en ny termin?" Han har lika lite grejer med sig i famnen som jag och första skoldagen det här året verkar bli toppen.

"Såklart. Du?"

"Ny termin, nya möjligheter." svarar han glatt, klappar mig några gånger på huvudet och springer efter Ludwig och Dante.

Jag låser upp mitt skåp och börjar febrilt leta efter åtminstone en penna att ha med mig när klassrumsdörren öppnas.

"Vi har vikarie." Jag släpper ut en lättad suck efter Olivias information som med andra ord berättar att jag kommer kunna sitta mig igenom dagens lektion.

"Han är typ snygg också."  Denna gången Zara säger det är det hela Ludwigs company minus själva Ludwig som går förbi. Ett company som består av killar med, om möjligt, mindre intresse i skolan än oss. Zara släppte absolut all ork till att plugga när hon släppte album och verkar helt inriktad på musiken nu. Hur det ska gå för killarnas grupp 'Bby' är dock inte lika självklart. För att vara snäll är deras låtar ganska dåliga.

Jag slår igen mitt skåp efter att ha letat igenom det i jakt på rekvisita att ta med in i klassrummet och går efter mina kompisar med en stiftpenna, utan stift, och ett anteckningsblock i famnen. Jag glider in i klassrummet och vi sätter oss vid våra vanliga platser längst bak i mitten. Olivia drar en stol till bordet så vi alla tre kan sitta tillsammans. Ett svagt sorl ligger över klassen.

Han ropar upp oss alla och de som är här säger 'ja' när våra namn nämns.

"Då vet jag vilka som är här. Jag heter Dominic och kommer ha era lektioner i SO för några dagar tills eran ordinarie lärare är tillbaka." Han lägger ifrån sig listan med våra namn och ställer sig upp. "Vad heter du där bak i mitten?" Jag pekar förvirrat på mig själv och han nickar.

"Mollie."

"Mollie, ni kan inte sitta tre stycken du får flytta fram till han i mössa." Noel vänder sig om med ett brett flin på läpparna och drar ut den tomma stolen bredvid sig. Vart fan Ludwig som brukar sitta där tog vägen är oklart. Jag gillar gissningen att han gråter på toaletten efter vad Zara sa i korridoren men det stämmer nog inte.

"Exakt. Mollie, sätt dig bredvid han i mössa." ler Noel och drar ut stolen ytterligare när jag väl gör som jag blir tillsagd och sätter mig bredvid honom.

Dominic, som förövrigt inte verkar lika slapp som jag trott, fortsätter mala på om något han verkar väldigt engagerad, själv följer jag bara ormen över datorskärmen när Noel med skickliga skills spelar snake.

"Jag antar att du väldigt gärna kollar på min dator eftersom du inte verkar ha med en egen?" Han är fortfarande lika nöjd över att jag behöver sitta bredvid honom och skjuter laptopen så den är mellan oss istället. "Tänk att du har turen att jobba med mig!"

"Ja tänk vad lycklig jag är!" Aldrig att jag glömmer dator igen om det betyder att jag behöver jobba med han som har på sig sin mössa lika mycket som en smurf.

Jag tar emot öronsnäckan han räcker mig och hoppar lite närmare med stolen så lurarnas snöre kan nå mellan båda oss två och datorn.
Han lägger armen om min stols ryggstöd och koncentrerar blicken på skärmen där några animerade gubbar försöker förklara vad vi jobbar med. Inget av SO-ämnena har någonsin varit min starka sida så det går lite halvt.

Det tar några sekunder innan han pausar igen och kollar på mig.

"Ska vi sitta ute istället?" Jag rycker på axlarna och ställer mig upp igen när han gör det. "Vi går ut!" Dominic nickar och Noel går före mig med datorn i ena handen och telefonen i den andra som han skickar iväg några snaps med.

Han nickar mot en bänk helt täckt utav inristade könsord och telefonnummer där vi sätter oss.
En tjej går med snabba steg till ett skåp som hon öppnar, lägger in några grejer i, tejpar upp ett schema i för att sen fortsätta med sina grejer. Jag känner inte igen henne men det säger egentligen inte något, jag har knappt sätt hälften av alla som går här.

Noel harklar sig för att få mig att återigen kolla på filmen jag seglat iväg ifrån när tjejen med svartfärgat hår lämnar oss bakom sig. Han sjunker ner i sätet, lägger ena handen så han kan trumma mot bänken med fingrarna och den andra armen över mina axlar utan att göra något konstigt utav det hela. Det är definitivt konstigt att han har armen kring mina axlar men jag varken säger eller gör något för att undvika att det ska bli stelt.

Genom skärmens reflektion syns hans leende när jag lätt lägger huvudet mot hans axel innan jag sluter ögonen. Det var allt annat än lätt att försöka hålla dem öppna och det är nästan pinsamt hur fort jag kan somna där i den perfekt upplysta skolkorridoren mot killen jag knappt känner.

-

visste inte riktigt hur jag skulle avsluta

glöm inte rösta mollie

Efterfest (n.f)Where stories live. Discover now