#نوفيلا
#اوقعت_الشيطان
#الفصل_الثاني____________________________
"اخذها الي افخم المطاعم وشاهدت المكان بانبهار ودهشه لانها لاول مره تاتي مثل هذا المطعم شعر بالحزن تجاهها فامسك يدييها حتي تنتبه له"
فرح:"انا اول مره اجي مطعم زي دا اول مره ادخل مطعم اساسا،كنت دايما باكل من العربيات اللي في الشارع."
الياس وهو يريب علي يديها بحنان ثم قال:"ممكن تنسي اللي فات وتبتدي معايا من جديد."
اؤمات براسها له فابتسم براحه وقال:"قوليلي انتي خريجه اي."
ظهر ملامح الحزن علي وجهها وقالت:"انا سبت التعليم بعد الثانويه عشان اقدر اشتغل واصرف علي نفسي."
الياس بلهفه:"اوعدك اني هخليكي تكملي تعليمك وتدخلي الكليه اللي انتي عايزاها."
نظرت له بذهول وقالت:"دا بجد هتخليني اكمل تعليمي."
الياس بتاكيد:"ايوه بجد."
"صدم عندما نهضت احتضنته وظلت تبكي بفرحه"
فرح ببكاء:"انا مش عارفه اقولك اي بجد بس شكرا شكرا شكرا شكرا."
حاوطها بذراعيه بحنان وسعيد باحتضانها له وقال
:"العفو يا فرح،وانا عندي ليكي مفاجاه."ابتعدت عنه ثم قالت بابتسامه خفيفه:"مفاجاه واي هي."
مجرد ابتسامه بسيطه بالنسبه لها لكن بالنسبه له تعني له الكثير فقال؛"هعمل فرحنا بعد اسبوعين،وهنزل نشتري ليكي اجمل فستان عشان تبقي اجمل عروسه وعشان متحسيش انك اقل من اي بنت."
نظرت له بدموع فرحه وقالت:"بجد هتعمل كل دا عشاني انا ."
مسح دموعها برفق ثم قبل راسها وقال:"طبعا يا فرح انتي تستاهلي كل خير وتستاهلي اكتر من كده كمان."
******************
"بعد مرور اسبوعين جاء يوم الزفاف في الغرفه كان حولها العديد من الفتيات مسئوله عن تجهيزها ،بدات تسيل دموعها كم تمنت ان يكون والديها بجانبها اليوم او حتي اقاربئها فرحتها ليست مكتمله،بعد قليل دخلت امراه كبيره قليلا بشوشه وتبدو انها حنونه"
السيده:"ازيك يا بنتي عامله اي."
نظرت لها فرح باستغراب:"حضرتك مين،تكونيش قريبته."
السيده بابتسامه:"انا عمت الياس واسمي زينب والحقيقه مصدقتش لما قالي انو هيتجوز فرحت اوي وخدت اول طياره ونزلت علي طول،وعلي فكره حكالي عنك كتير اوي وقالي اد اي انتي بنت جميله."
ابتسمت فرح بخجل ثم قالت:"حضرتك اللي جميله يا طنط."
زينب:"اسم الله علي طنط اللي طالعه من بوقك زي العسل،انا عايزاكي تعبريني مامتك دا لو معندكيش مانع."