الفصل الأول

340 6 2
                                    

يوميات رمضانيه
بسم الله الرحمن الرحيم
(اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا-اللهم ان رأيتني ابتعد عنك فردني إليك رداً جميلاً)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ساميه:قوم يلا يا محمد صلاة الجمعة هتروح عليك

محمد:حاضر يا ماما هقوم.... ماما هسالك سؤال

ساميه:اسأل ياحبيبي

(محمد شاب يبلغ من العمر ١٦عام ، ساميه والدة محمد تبلغ من العمر ٤٨ عام، زوجها حسن يبلغ من العمر ٥٠ عام)

محمد: اشرحيلى سورة القدر

ساميه:بص يا محمد ليلة القدر فى رمضان ومحدش يعرف امتى ليلة القدر  بسم الله الرحمن الرحيم (إنا أنزلنه في ليلة القدر(١)وما أدرىك ما ليلة القدر(٢)ليلة القدر خير من ألف شهر(٣)تنزل الملىكة والروح فيها بإذن ربهم من كل أمر(٤)سلم هى حتى مطلع الفجر(٥).) اتسمت ليلة القدر بالإسم دا يعنى الشرف والقدر، وهي اليلة الي نزل فيه القرآن الكريم على سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام، واخفي الله تعالى تاريخ ليلة القدر عن المسلمين ليكثر الناس العبادات والصلاة والقيام في العشر الأواخر من الشهر الكريم، وورد عن عائشة رضي الله عنها أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال:"تحروا ليلة القدر فى الوتر من العشر الأواخر من رمضان"(رواه البخاري).

ساميه:فهمت يا محمد

محمد:فهمت ياماما

ساميه بأبتسامه:طيب يلا صلاة الجمعة

بقلم______________حسناء ناصر(الكاتبة الصغيره)

جنا:ماما انا فرحانه بكره رمضان متتخيلش بحب الشهر دا قد ايه

(جنا اخت محمد فتاه تبلغ من العمر ٢١ عام)

ساميه بأبتسامه:طبعا لازم تفرحى شهر رمضان المبارك وربنا قال في القرآنِ الكريمِ في قوله -تعالى-: (شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ)،[١] وقال فيه رسول الله -صلى الله عليه وسلم-: (إذا جاءَ رَمَضانُ فُتِّحَتْ أبْوابُ الجَنَّةِ، وغُلِّقَتْ أبْوابُ النَّارِ، وصُفِّدَتِ الشَّياطِينُ)،قال: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ).[١٣]، قال الله -تعالى-: (أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُوا خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ)،[٩] شهر رمضان شهر لتغفر الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس.

جنا بأنبهار:دا شهر رمضان شهر جميل جداً خالص

بقلم______________حسناء ناصر (الكاتبة الصغيره)

محمود:يارب يارب يحصل...

قطعه احمد قالاََ:مفيش حاجه اسمها يارب يحصل كدا مش يمكن الشى دا شر ليك (عسى أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم، عسى أن تحبو شيئا وهو شراََ لكم)

(محمود ابن عم محمد يبلغ من العمر ٢٢عام، احمد والد محمود يبلغ من العمر ٥٢عام)

محمود بطاعه:ماشي يابابا  مش هقول كدا

احمد:قوم يلا صلاة الجمعة

بقلم_______________حسناء ناصر(الكاتبة الصغيره)

قمر:ماما هو فين محمود وبابا رايحين

نجاح:رايحين يصلو، قومى نادي اختك علشان نصلى.

(قمر اخت محمود تبلغ من العمر ٢٠ عام، نجاح والدت محمود وقمر وشمس تبلغ من العمر ٤٧ عام )

قمر:حاضر يا أمى

بعد أن ذهبت قمر

نجاح بدعو:ربنا يردى عنكم

بقلم_____________حسناء ناصر (الكاتبة الصغيره)

قمر بابتسامه:قومي يا شمس يلا

شمس:صحيت ياقمر هتوضى ووهجي
(شمس تبلغ من العمر ١٦عام)

قمر بفرح:انا صحيت، قمر بكره رمضان انا مبسوطه جدا النهاردة بعد الصلاة هنروح عند التيتا وناس عمو مصطفى وعمو حسن هيجو وهنقضي رمضان هناك

شمس بابتسامه:طيب قومي صلي

بقلم______________حسناء ناصر (الكاتبة الصغيره)

مصطفى:يلا يا انس انت وكريم الصلاة

انس:انا خلصت

كريم:وانا خلصت

(مصطفى الاب يبلغ من العمر ٥٥عام،انس ابن مصطفي يبلغ من ٢٥عام، كريم ابن مصطفي الثانى يبلغ من العمر ٢٣عام)

مصطفى:طيب يلا ابتسام صحي دينا تصلو وبعدين تلبس علشان نمشى

(ابتسام والدت انس وكريم ودينا تبلغ من العمر٤٩ عام، دينا تبلغ من العمر٢١ عام)

ابتسام:ماشي

بقلم____________حسناء ناصر(الكاتبة الصغيره)

فى المساء اجتمعت العائله فى بيت العائله حتى يقضو شهر رمضان المبارك مع والدتهم

شمس:اطلع انتَ يا أنس انتَ طويل هتعرف تعلق زينت رمضان

أنس:ماشى هطلع وانتي يا جنا هتديني الزينه لما اطلع

جنا:ماشي يلا

بعد عدة ساعات كان كل المكان يمتله بالزينه

ساميه:يلا كل واحد يطلع يصلى ويجهز نفسو صلاة التراويح

شمس باستغراب:بس بكره رمضان مش النهارده

ساميه:التروايح هتبدا النهاردة قبل رمضان بيوم

بقلم_______________حسناء ناصر(الكاتبة الصغيره)
ازيكم يا قمرات
كل عام وانتم بخير وينعاد علينا وعليكم بالخير واليمن والبركات يارب
ايه رايكم بروايه ان شاء الله كل يوم فصل هتبقي تفسير آيات دينيه وفيها قصص للانبياء 
متنسوش تقولو رايكم في الكومنتات

يوميات رمضانيهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن