4

656 26 2
                                    

Izz Pov

Hari ni hari Sabtu..so pukul 10 Fa'iz nak datang now pukul 8 aku nak keluar nak beli barang masak..

Aku tadi lepas je siap mandi terus keluar mama keluar dengan jantan tu tah pi mana malas aku nak ambik tau..aku dah call bodyguard aku kejap lagi diaorang datang ambik aku..

10 minit kemudian

Pin pin

"TUAN!!"

Aku bila dengar je suara tu terus keluar rumah dan masuk dalam kereta..aku suruh pi yang  terdekat je..tak lah jauh sangat tempat tu dalam beberapa minit dah sampai..

Tempat yang aku nak beli barang ni ialah Giant sebab ni je yang terdekat dari rumah aku..masuk je kawasan Giant terus cari parking.. alhamdulillah dapat gak yang dekat dengan pintu masuk..aku dengan bodyguard turun dan masuk dalam Giant..aku ambik troli dan mula cari barang..

Tempat first aku pi ialah tempat basahkan contoh tempat ikan and yang berkaitan dengan air..aku cadang nak masak ikan siakap 3 rasa, sotong goreng tepung, udang salted egg, ayam berempah and sup sayur.. untuk air pulak aku nak buat air sirap Bandung dengan lemon ais..

So first aku akan beli ikan dulu..ehmm boleh tahan jugak lah ikannya besar²..aku ambik 2 ekor lepastu timbang.. lepas timbang aku masuk dalam troli and aku cari bahan lain macam udang, ayam, sayur, telur dan banyak lagi..

Bila semua barang dah di scan dan dimasukkan dalam plastik aku pun bayar.. dekat 800 jugaklah habis..hahaha mana tak sampai 800 nya ikan siakap 2 ekor rm 80 udang rm 40 ayam dah 30 campur barang² lain lagi.. barang tadi bodyguard angkat dan kitaorang terus keluar dari Giant dan masuk dalam kereta barang tadi letak kat bonet dan terus gerak balik rumah..

Sampai rumah barang tadi terus letak kat dapur..aku naik bilik nak tukar baju bodyguard aku suruh balik dulu kejap lagi pukul 10 datang balik boleh makan ramai-ramai sebab banyak aku nak masak ni...

So first aku masak siakap dulu..mula² aku akan goreng ikan.. goreng ikan ni pun ada bahan nak kena masuk dalam gorengan tersebut iaitu..

1 ekor ikan siakap
2 sudu besar tepung jagung
Sedikit garam
Sedikit Kunyit

And disebab kan aku beli 2 ikan so aku masak 2 sekali..lepas ikan dah masak..aku nak buat kuahnya pulak..ok bahan² nak buat kuahnya ialah..

4 ulas bawang putih, dicincang halus
3 biji bawang merah, dicincang halus
1 inci halia, dicincang halus
1 biji bawang besar dipotong bulat
1 biji tomato dipotong dadu
1 batang bunga kantan, dihiris nipis
1 batang serai, dititik
6 biji cili padi , dihiris nipis
1 biji cili merah, dihiris nipis
2 sudu besar cili kisar
4 besar sos cili
3 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos ikan
2 helai daun limau purut
Garam dan gula secukup rasa
Dain bawang untuk hiasan

Yang mana readers nak cuba buat ikan siakap 3 rasa bolehlah buat yang penting kena confident..aku sebab dah biasa masak dulu masa belajar kat luar negara pun aku masuk bidang memasak kejap lepastu tukar jadi bidang bisnes..ok balik pada masakan tadi..lepas kuah dah masak..ok ni last kita satukan pulak ikan dengan kuah tadi ..macam mana nak satukan senang..ikan tu letak kat pinggan kalau boleh pinggan macam yang kat kedai tomyam tu..

Ok ikan dah siap..

Ok ikan dah siap

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
THE KING LOVERWhere stories live. Discover now