Bart "𝟒"

72 14 10
                                    

-"مـرام وهـي داخلـة تصوت".. الحـقنـي يـا بابـا أنـس وقـع ومـفـهوش نفـس .
-"إسـراء ويـاسين جريـوا علـىٰ بـرا لـقوا نـوح بيفـوّق فـي".. أنـس حبيـبتي .
-‏"إسـراء بخـضة".. إبـعد يـا نـوح "قـربت مـن أنـس وفضـلت تضربـه ضـربات خفيـفة علـىٰ خـدوده" أنـس حبـيب مـاما فـوق بِاللّـه عليڪ فـوق أنـس أنـس .
-‏روح بسـرعـة يـا نـوح جـهز العـريـبـة .
-‏حـاضـر يا بـابـا .

-''نوح جهز العريبة والڪل رڪب فيها و راحوا المستشفىٰ و الدڪاتره استقبلتهم وخدت منهم انس''

-"ياسين راح ناحيه نوح".. هو ڪان بيلعب معاك اللِي حصل يا نوح .
-‏"بقلق".. مِش عارف واللّٰه ڪُنت بعمل الاڪل و بعدها روحت ناحيته لقته قطع نفس فضلت اصحي قدامڪم وحصل اللِ حصل .
-"قطع ڪلامهم الدڪتور".. الآسف مات هو جاي قطع النفس أصلاً .
-‏"إسراء بِتعب ".. مڪانش في حاجَّة ولا تعب ولا ايه حاجَّة واللّٰه انا امه وعارفه دَا صدقني ڪان ڪويس
-‏موته ربنا البقاء للّٰه "والدڪتور مشي " .
-‏إنا لِلّٰهِ وإنا إليه راجعون ، إنا لِلّٰهِ وإنا إليه راجعون .

-''إسراء فضلت تڪرر الآيه و هي بتبگِ و مرام حضنه نوح وبتگِ''

-إنا لِلّٰهِ وإنا إليه راجعون ، قُل لن يصيبنا إلا ما ڪتب اللّٰه لنا ، باللّٰه عليڪم اهدو يلا يا نوح تعالىٰ علشان نغسل اخوگ .

-''نوح راح مع ياسين وبعدها بدأو يجهزو مراسم الدفن و راحو المقابر علشان يدفنوا''

-"إسراء بِبُڪاء".. نوح ابني مات خلاص مِش هشوفه .
-‏"حضنها بِدموع".. اهدي يا امي أڪيد في مڪان احسن بأذن اللّٰه اهدي .
-‏"مسڪت في ".. مِش قادره صدقني مِش قادره .
-‏" ياسين قطع ڪلامهم وحضنها ".. بطلي بُڪا يا حبيبتي علشان خاطر ما تتعبي مني " بص لنوح" روح شوف اختگ علشان معملتش رد فعل غير انها بڪت شويه لحسن يجلها صدمة عصبية وانا مِش مستعد أخسرها .
-‏حاضر يا بابا .

-''مرام فضلت واقفه تبص عَلَىٰ القبر اللِي اخوها دخل في و فضلت تفڪر ".. يا ترىٰ لما تموت هتدخل هي ڪمان في قبر زي دَا بس دَا صغير اوي و هتتحاسب عَلَىٰ ڪُل ڪبيرة وصغيرة طب إنس صغير جداً ومعروف ان الأطفال بيبقوا في الچنة ياترىٰ بقىٰ واحدة شحطه زي ڪبرت وعارفه الصح مِن الغلط هيحصل فيها ايه طب هي الچنة فعلاً تستاهل اني اعافر علشانها هي الاجابة أڪيد طب لما اتسال عن رسولي وديني وڪتابي هَجاوب صح بس دَا يرجع عَلَىٰ اعمالي في الدنيا ما اڪيد اعمالي في الدنيا هي اللِي هروح فيها الاخرة
-" قطع تفڪرها نوح ".. مرام .
-‏" بصت ليّ و سڪتت"..
-‏"راح جنبها ومسگ ايدها ".. هو في مڪان احلىٰ بِڪتير من هنا واڪيد ربنا لي حڪمة في دَا .
-‏انا مڪُانتش متخيله ان يموت في السن دَا ، دَا لسه صغير .
-‏بس الموت مِش بِالسن او مِش بِالڪبير والصغير أبداً ممڪن اموت دلوقتي ممڪن ملحقش اقول الڪلمة الجايه و اموت .
-‏حاسه اني تايهه مِش عارفه حاجة هو انا بجد لو مت هخش القبر دَا لوحدي .
-‏مين قال ان لوحدگ .
-‏"بِستغراب ".. اومال .
-‏هتدخلي بِقُرانگ بِصلواتگ ربنا عهدنا عهد ان اللِي يصلي الفروض ڪاملة وعَلَىٰ وقتها هَيخش الچنَّة .
-‏خايفه .
-‏من ايه .
-‏من القبر .
-‏انتِ لسه موجوده يبقىٰ باب توبتك لسه مفتوح .
-‏تفتڪر ربنا هيغفر ليا بعد اللِي عملته.
-‏ساعتها هرد عليگِ بآية ﷲ چل في علاه قالها في القُرءآن وهي ﴿قُلْ يَٰعِبَادِىَ ٱلَّذِينَ أَسْرَفُواْ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ ٱللَّهِ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ يَغْفِرُ ٱلذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلْغَفُورُ ٱلرَّحِيمُ﴾ .
-‏"مرام بصت لنوح بتوهان "..
-‏مرام الچنَّة تساهل اننا نعافر علشانها اعرفي دائماً ان الرجوع للّٰه ﷻ هو الحاجَّة الصح في حياتگ مهما عملتِ مِن ذنوب ﷲﷻ هيقبلگ احنا موجودين اصلاً في الحياة دِي علشان نعمل ذنوب ونرجع لِربنا تاني احنا مجرد ضيوف و ڪلنا هَنموت بس الشاطر اللِي فينا يجمع حسنات ويعمل اعمال صالحة ويسمع ڪلام ربنا في الدنيا علشان يدخل بيها الچنَّة صدقيني محدش فينا معصوم مِن الغلط بس اهم حاجَّة التوبة اقل حاجَّة انتِ لما بتعملي ذنب بتاخدي عليه سيئه لڪن لو استغفرتي مرة واحدة بس بتاخدي عليها عشر حسنات انتِ عايزه ايه تاني دين الاسلام دين سهل بس احنا اللِي بنصعبوا علينا علشان بنلجئ لتصرفات الغلط .
-‏طب ليه .
-‏مفيش حاجَّة اسمها ليه في حاجه اسمها ابتلاء و ربنا اذا احب عبد مِن عباده ابتلاه .
-‏بس انا مِش قادره يا ياسين .
-‏ربنا مِش بيدي حد حاجَّة فوق طاقته علشان قال في القُرءآن ﴿لَا يُڪَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا﴾ .
-‏"مرام بصت لي و سڪتت"..
-‏ قطع ڪلامهم ياسين".. يلا علشان نروح .
-‏حاضر يا بابا يالا يا مرام .

-''مشيوا و راحوا البيت ونوح وياسين فضلوا تحت البيت علشان الناس اللِي بتجي تعزي و مرام وإسراء طالعوا البيت علشان الناس اللي فوق''

-البقاء للّٰه يا حبيبي .
-‏
-‏معلش ماما تعبانه .
-‏ولا يهمگ يا حبيبتي ربنا يصبرڪم .
-‏يارب شُڪراً "وبصت لإسراء" ماما قومي استريحي .
-‏انا عايزة ادخل غُرفة ابني عايزة غُرفة انس .
-‏حاضر بس اهدي يا حبيبتي اهدي .

-''إسراء دخلت غُرفة أنس واتجهت لدولابه واخدت هدومه وفضلت حضنها وتبگِ ٬ وعدىٰ الوقت والڪل مشي و إسراء مطلعتش من الغُرفة وياسين و نوح طالعوا البيت''

-فين امگ يا مرام .
-‏في غُرفة انس .
-‏مِن امتىٰ .
-‏مِن ساعة ما طلعنا .
-تمام يا حبيبتي .

-"نوح ومرام دخلوا غُرفتهم وياسين اتجه لغُرفة انس و اول ما دخل"

-"بِصدمة".. إسراء ايه اللِي بتعملي دَا

-يُتبع..
#ما_وراء_النقاب

#𝖕𝖆𝖗𝖙"𝟒"
#𝖒𝖆𝖗𝖆𝖒_𝕬𝖘𝖍𝖗𝖆𝖋_𝕰𝖎𝖘𝖘𝖆.. ✍️


مَا وراءَ النِـقـابحيث تعيش القصص. اكتشف الآن