Bart "𝟓"

66 14 6
                                    

-"بِصدمة".. إسراء ايه اللِب بتعملي دَا .
-‏"ڪانت حضنه هدوم أنس و بتبگِ وبدات تتڪلم بشهقات ".. انا ع عايزة أ أنس ع عايزة ابني مِش قادرة .
-‏ راح جنبها و شال هدوم أنس من ايدها وحضنها".. إسراء حبيبتي انتِ مؤمنة و عارفه ان الموت حق علينا .
-‏طب ليه ليه يحصل ڪدَ .
-‏إسراء انتِ هتعترضي عَلَىٰ حڪمة ربنا .
-"بِبُڪاء وهي بتهز راسها بمعنىٰ لأ"..
-‏"اتنهد بحزن و طبطب عليها ".. اهدي ربنا ليّ حڪمة مِن اللِي حصل وابنگ في الچنَّة باذن اللّٰه .
-‏يا ربّ يا ياسين .
-‏يا قلب ياسين بطلي بُڪا و اهدي ڪدَ هو في الچنَّة دَا سبب ڪافي انك تستريحي او تطمني انه عند ربه و رسوله .
-‏يا ربّ يا ياسين .

-''ياسين حضنها و فضل يطبطب عليها لغاية ما ناموا ، نوح ڪان في غُرفته و سمع صوت مرام تبگِ وقام اتجه ناحيه غُرفتها و فتح الباب''

-"بالهفه و راح ناحيتها ".. مرام حبيبتي اهدي .
-‏"قامت حضنته".. نوح .
-‏"اتنهد بحزن و طبطب عليها ".. يا قلبه اهدي حاولي تهدي ڪله خير صدقيني .
-‏انا خايفه اوي من الموت .
-‏تعالي يا مرمر" واخدها و قاعد قدامها" .
-‏ليه خايفه .
-‏انتِ مِش شوفت القبر عامل ازاي دَا صغير اوي اوي ڪمان و هڪون لوحدي في الضلمه .
-‏مش انا قولتك القُرءآن و صلاتگ هيڪونوا معاگِ .
-‏ايوة .
-‏يبقىٰ ايه المشڪلة بقىٰ .
-‏انا مِش عارفه هبدا ازاي ومنين اعمل ايه يعني انا تايهه اوي يا نوح تايهه .
-‏يا حبيبه قلب الرسول ليه تايهه و انتِ هتعملي ڪل حاجَّة انتِ بتقولي عليها دي بطاعة واحد .
-‏نوح انا بقولگ عايزة ابطل ذنوب وانا ذنوبي ڪتير و عايزة اعمل ايه حاجَّة لاخرتي .
-‏ما بقولگ بشئ واحد .
-‏"اتنهدت".. وايه هو يا نوح .
-‏الصلاة .
-‏"بصتله بستغراب".. الصلاة طب ازاي دِي.
-بصِ يا ستِ انتِ لما تبدي بصلاة ڪُل حاجَّة هتتصلح فيگِ مهما ڪانت هي ايه دَا ربنا قال في القُرءآن ﴿وَأَقِمِ الصَّلَاةَ ۖ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ‌﴾ يعني حياتگ هتتغير 180° علشان 5 فروض في وسط 24 ساعة يعني يا ستِ 17 رڪعة هياخدوا منگ نص ساعة في اليوم ، و النص ساعه دول هتتحاسبي عليهم يوم القيامة عن فرض فرض علشان الرسول ﷺ ﴿أول ما يحاسب عليه العبد يوم القيامة الصلاة ﴾ وغير هنا ربنا بيقول و اقم الصلاة يعني مِش خيرگ لأ بيقولگ اقم تفتڪري هتقولي ايه لربنا مثلاً لما تقفي قدامه و يسالگ انتِ مصلتيش ليه رد هيڪون ايه يا مرام .
-‏"بدموع".. مِش عارفه .
-‏يا مرام افهمي انا بقولك ڪدَ علشان تڪوني عارفه اننا في الاول و الاخر هنروح لربنا و نتسال عَلَىٰ ڪل حاجة صغيرة فهماني يا روحي .
-‏"هزت راسها بمعنىٰ ايوة "..
-‏"قام باس راسها".. انا مِش بِخوفك صدقيني انا بقول حاجة هتحصل فعلاً مهما ڪان عمرنا طويل و ربنا يهديكِ يا بنت قلبي .
-‏"وراح ناحيه الباب و وقف لما مرام قالت".. طب انا عايزة اصلي العشاء .
-ماشي يا ستِ وبعدها نصلي قيام الليل .
-‏ايه هو قيام الليل دَ .
-‏" ابتسم و راح ناحيتها و قعد تاني ".. هقولك عارفه ليه .
-‏ليه .
-‏علشان ربنا بيحبك يا بت المهم بصِ يا ستِ قيام الليل دَ بيبقىٰ ليّ وقت معين و بيبقىٰ بعد صلاة العشاء لغايه الفجر دَ الوقت المسموح فيه اننا نصلي قيام الليل و طبعاً ليّ رڪعته يعني انتِ لو عايزة تصلي اربع رڪعات بتصلي مثنىٰ و تسلمي و اهم حاجة النية يعني انا بصلي قيام الليل بنيه اني انجح ، او ربنا يرزقني بذرية صالحة ، بايه حاجه انتِ نفسك فيها حقيقي قيام الليل دَ معجزه .
-‏طب لي سور معينه .
-‏لأ طبعاً ايه سورة عادي مع سورة الفاتحه أڪيد .
-‏طب يلا نقوم نصلي .
-‏" ابتسم".. يلا يا ست البنات .

-''قاموا هما الاتنين و اتوضوا و بدا نوح يقيم بيها الصلاة و مرام وراء ، ياسين قام علشان يقعد في البلڪونه بس وقف لما شاف منظرهم و فضل واقف لغايه ما خلصوا صلاة و قرب منهم''

-ربنا يجعلڪم ذرية صالحة تدخلني الجنة .
-‏"قربوا منه و باسوا ايده".. يا رب يا بابا و يبارك في عمرك يا رب .
-‏يا رب يا حبيابي واياڪم "بص لمرام" قومي يلا نامي .
-‏حاضر "وقامت" .
-‏روح انتَ ڪمان نام أڪيد تعبان من الصبح و انا هروح انام انا ڪمان .
-‏ماشي يا بابا تصبح عَلَىٰ الجنة .
-‏وانتَ من اهلها .

-''ڪلهم ناموا و تاني يوم إسراء صحيت و شغلت قُرءآن بصوت قادر الڪردي وڪان الڪل نايم معادا نوح''

-صباح الخير يا امي .
-‏صباح النور يا قلب امك .
-‏عامله ايه دلوقتي .
-‏"اتنهدت".. الحَمْدُللّٰه يا نوح المهم انتِ و اخواتك "بِدموع" قصدي واختك .
-‏"حضنها".. مِش عايزك تبكِ هو في الجنة .
-‏انا ڪنت متعلقه بي اوي .
-‏ادعيله يا حبيبتي .
-‏حاضر .
-‏ايه رايك نروح نقعد عَلَىٰ البحر شوية .
-‏مليش نفس لحاجة .
-‏قومي يا وليه اسمعي الڪلام البس خِمارك القمر و تعالي يلا .
-‏طب ابوك يا نوح .
-‏هو نايم دلوقتي و انتِ خارجه معايا يلا يلا .
-‏حاضر .

-''قامت وجهزت نفسها و هما الاتنين خارجوا وفضلوا قاعدين شويه عَلَىٰ البحر وبعدها راحوا البيت''

-رن رن رن .
-‏الو مين معايا .
-‏.........
-‏"بصدمة".. فارس .
-‏مرام .

-يُتبع..
#ما_وراء_النقاب

#Bart"5"
#Maram_Ashraf_Eissa.. ✍🏻

مَا وراءَ النِـقـابحيث تعيش القصص. اكتشف الآن