♥ البارت الرابع ♥

283 10 3
                                    

بسم الله الرحمن الرحيم
#حور الليث#
بارت النهاردة عملته لكم طويل عشان اتأخرت فيه عبال مانزلته
                              بقلمي ياسمين فؤاد.💙
   
****************************************
لتنظر لها حورية بشررر 😈
حور بخوف :اهدي بس انت ازاااي غلطوا وسموكي حورية .
حورية بغضب : تعالي هنا ياحوووور لتجري ورائها حوريه ليتسمروا مكانهم من الصدمة.

كان اياد يخرج من غرفته ليشعر بدوران شديد برأسه ، فخانته قدميه وارتطم بالارض .
حور وحورية بفزع : بابااا
ليركضوا نحوه ويسرعوا في ايفاقته .
بعد مرور عشر دقائق كان يتسطح علي فراشه
حور وحورية : الف سلامة عليك يابابا
اياد : الله يسلمكم ياحورياتي .
حور:احنا لازم نطمن علي صحتك يابابا
اياد بتوتر :  بخير ياحبيبتي ماتقلقيش عليا دول شوية ارهاق قولتلك .
حور : لا يا بابا انت بقالك فترة صحتك مش عجباني ، ولازم تاخد اجازه من شغلك .
اياد : ماخلاص ياحور قولتلك المدير رفض انه يديني اجازه.
حورية : طب علي الاقل ارتاح انهاردة ومترحش الشركة .
حور بتأييد لرأي حورية : ايوه يا بابا وبلاش اعتراض.
اياد برفض خوفا من مديره ليقول بمرح : لا انتوا بتقولوا ايه وبعدين انا لسه في عز شبابي انتوا عاوزني ارقد في السرير !!
لتقول له حور بمرح : ياسيدي مين قال كدا دا انت اللي يشوفك جمبي يقول اخوكي الصغير مش الكبير اساسا مش حساك ابويا كدا حساك حبيبي 😂❤.
حورية : ياسلام ... ياسلام علي واصلة العشق الممنوع .
اياد بضحك علي ابنته الصغيره : ههههه تعالي ياحوريتي في حضني دا انتي اللي في القلب .
ليصمم اياد علي الذهاب للشركة وانه افضل الان .
وحور وحورية كلا منهن لجامعتها .
*****************************************في جامعة حور
دلفت هي وياسمين للجامعة وما ان دلفوا حتي جاءهم امر من عميد الكلية باستدعائهم الي مكتبه .
فازدراءت كلا منهم ريقها بصعوبة خوفا من ان يكون ذالك الصبري قدم شكوي للعميد ضدهم، فهما لم يتوقعوا ان يقدم شكوي وظنوا انه تهديد فقط لا اكثر .
ليذهبوا لمكتب العميد حتي دلفوا ورأوا ذالك الدكتور البغيض هناك.
حور وهي تدعي الشجاعة وتوجه حديثها للعميد : خير يا دكتور طلبتنا لمكتب حضرتك
لينظر لهم العميد : جالي شكوي من دكتور صبري انه قليلتوا احترام معاه وغير كدا حاولتوا تسرقوا اسئلة الامتحان .
لتندهش حور وياسمين من ذالك الادعاء الذي لفقه لهم ذالك البغيض صبري.
لتقول حور باندفاع : محصلش يا دكتور الكلام دا لتقص عليه ماحدث اثناء دلوفهم للمحاضره ومنعهم ان تحضر هي وصديقتها وتهديده لهم بأن يمنعهم من دلوفهم للامتحان.
لتؤكد ياسمين علي صحة كلامها.
ليكذبهم صبري وان هناك من كان بالقاعة ويشهد عليهم.
لتدلف رانيا وتشهد عليهم بالزور بالاتفاق مع ذالك الصبري.
رانيا : انا كنت موجودة في المحاضرة وقتها يادكتور وبصراحة اتفاجئت من حور وياسمين وهما بيتكلموا مع دكتور صبري بالطريقة دي وانهم مش عاوزين يحضروا له محاضرات اساسا .
لتهجم كلا من ياسمين وحور علي رانيا بشراسة : واطاحوا بها بالضرب وهي تستخدم حيالها و بانها قد وصلت لهدفها اخيرااا.
ليتدخل كلا من الدكتور والعميد وقام صبري بضرب ياسمين  بالقلم لتهجم عليه حور بغضب وترد له ذالك الكف .
ليتم فصل حور ومنعها لدلوف الامتحان .
وعلم العميد عندما تم استدعاء احد من عائلة ياسمين بانها تكون من عائلة الجيار وليس مجرد تشابه اسماء
بعد مرور ربع ساعة كان قد وصل الي مكتب العميد والشرر يتطاير في عينيه بشدة
العميد بخوف عندما دلف اليه : اهلا وسهلا يا ليث باشا .
ليدور بعينيه في المكان علي صغيرته خوفا من ان يكون اصابها مكروه.
واستغرب لوجود رانيا بذلك المنظر
ليث وهو يحتضن اخته: حبيبتي انتي كويسة جرالك حاجة لتبكي ياسمين بشدة ليس لان اصابها مكروه ولكن لفصل صديقتها بدون سبب وهي تدافع عنها.
لينتبه ليث لعلامات علي وجهها ليغضب بشدة ويقول بصوت ارتج له المكان : مين اللي اتجرأ ومد ايده عليها ، ليبتلع صبري ريقه ويقول وهو يدعي الشجاعه وليس خائف من ذالك الوحش الذي امامه ، انا اللي ضربتها عشان هي واحدة قليل.....
لم يكمل كلامه بسبب اللكمة التي اطاحته ارضا ، فكان ليث كالثور الهائج وظل يردد له اللكمات حتي غاب عن الوعي .
ليث بفحيح وهو يضربه : حاول بس تعيدها تاني ، لينزعه من يديه كأنه حشره مقززة .
لتخاف وترتعب منه رانيا.
ويبتلع العميد ريقه بصعوبة من ذالك الوحش  ،اهدي ياليث باشا هو مش قصده وميعرفش حضرتك ولا اخت حضرتك تبقي مين ؟!
ليث : وانا عرفته كويس ، ليهدئها ويطلب منها ان تقص عليه ماحدث بالتفصيل الممل الي انه تم فصل حور.
ليغضب كثيرا عندما علم بطرد حور من الكليه ولم يعلم لما السبب .
ليث بنبره آمرة : الحيوان دا يطرد من هنا ويتم فصله نهائي وقبل مايمشي يعتذر لياسمين و كمان زميلتها اللي فصلتوها وقدام الكلية كلها ، يإما هيكون في كلام تاني والكلية دي هتتقفل ، لينهي حديثه ويتجه نحو رانيا ينظر لها بشر
ليث: اختي خط احمر يابنت علا انتي فاهمة اعتبري دا اخر تحذير ليكي .
ليأخذ ليث اخته ويترك المكتب ، فزفر العميد بارتياح عند خروجه .
*****************************************عند حور كانت تمشي في الشوارع بعد ان خرجت من الكلية وهي تبكي علي ماحدث لها وفصلها من الجامعة ومنعها من حضور الامتحان .
لتتفاجأ حور بسيارة تظهر امامها ويصطدم جسدها بها.
ليكون آدم هو من بالسياره ليهرول مسرعا من سيارته وينصدم من ذالك الجسد الضئيل الذي ظهر أمامه من العدم.
ليأخذها سريعا الي المستشفي .
*****************************************اخذ ليث اخته لمنزله حتي تريح اعصابها فهي لم تتعرض لمثل هذه المواقف من قبل.
ما ان اوصلها حتي تذكر ليث آدم ليتصل به
ليث: ألو معلش يا آدم معرفتش اجي اخدك من المطار
آدم : انا وصلت خلاص .
ليث : حمدلله ع السلامة.
آدم : الله يسلمك لما اروح ابقي اكلمك.
ليث باستغراب : مش انت بتقول وصلت .
آدم: انا وصلت مصر اه بس وصلت المستشفي
ليث : مستشفي ليه ايه اللي حصلك؟
آدم : الظاهر مصر حبت ترحب بيا فالاقتني بدون مقدمات بخبط بنت ووديتها للمستشفي.
ليث : انت بتقول ايه ، انا جايلك حالا .
آدم : خليك خلاص مش مستاهلة هي بقت كويسة بدفع التكاليف بتاعت المستشفي وهوصلها لبيتها.
ليث براحة بعض الشئ: الحمدلله وصلها وادفع لها تعويض عن اللي حصل.
آدم : عرضت عليها رفضت وقالتلي لو انت غلطان ادفع المصاريف بتاع المستشفي وخلاص ، بس ايه جامدة .
ليث : تصدق بالله .
آدم : لا اله الا الله .
ليث: انت تستاهل انها تدخلك السجن مش تدفعك مصاريف المستشفي بس.
آدم بضحك: يابني مش ههون عليها دا انا آدم المحمدي .
ليغلق ليث الهاتف بوجهه.
اوصلها آدم لمنزلها واعتذر لها وآخذ رقمها للاطمئنان عليها لاحقا.
****************************************
في قصر حامد الجيار .
كان عمر يتصل بها ولا اجابه ، ليفزع لما لا تجيب علي هاتفها ، اخيرا فتح الخط .
ليقول عمر بخوف ولهفة : الو يا حبيبتي مابترديش ليه خوفتيني عليكي.
في هذة الاثناء كان هاتف ياسمين يصدح وهي نائمة ليأخذ ليث الهاتف ويري من المتصل ليظهر رقم عمر امامه .
ليث : آه يابن حامد والله لوريك .
ليجيب ليث علي الهاتف .
عمر : ....
ليث : وحيات امك لوريك ازاي ترن عليها وانا منعك من انك تكلمها وانسي انها تبقي ليك في يوم من الايام
ليتفاجئ عمر من هذا الليث : انت بترد علي فونها ليه هي فين ياسمين اساسا ، ثم يتبع حديثه وبعدين انا اتحديتك يابن احمد اني هاخدها وهي ملكي .
ليغير عليها ليث بشده فهي من حقه نعم هي ابنته هو من قام بتربيتها هو وعمر لكن هي ليست من حق عمر
ليث : لما تبقي تشوف حلمة ودنك .
ليغلق في وجهه الهاتف .
ليغضب الاخر منه ويتحداه بانها ستكون له وملكه
*****************************************
في ڤيلا المحمدي
دلف آدم بكل مرحه الي داخل الڤيلا وهو يري والديه واخته جالسين في هبو الڤيلا .
آدم : السلام عليكم يا أهل البيت .
ليتفاجئوا بوجوده فالم يخبرهم انه آتي اليوم من سفره
لتركض عليه رسيليا وتحتضنه :دومي حبيبي وحشتني اوي
ليبادلها الحضن ، آدم : انتي اللي وحشاني اوي ياروحي ، اخبارك ايه ؟!
رسيليا : انا تمام
فريده : وهي تضمه بحراره  حبيبي وحشتني يابني كل دي غيبه عننا .
آدم : معلش يامي الشغل وكدا
فريدة : قولتلك تعال اشتغل مع ابوك في الشركة مسمعتش مني وصممت علي اللي في دماغك
آدم : يا ماما انا قولتلك الف مره انا مش حابب الشغل دا وحابب شغلي مع ليث في الشركة
ليسلم عليه والده : عامل ايه يا آدم بيه
آدم : كله تمام وفل ياكبيرنا اخبارك انت طمني عليك ؟
ابراهيم : انا الحمد لله كويس ، لينهي كلامه ويقول يلا اطلع غير هدومك وارتاح شويه علي ما الغدا يجهز.
لتصعد معه رسيليا هي الاخري
*****************************************
عند حور كانت قد تأذت في ذراعها وما ان دلفت للمنزل حتي رأتها اختها بهيئتها هذة لتقول لها حورية بفزع : ايه دا ياحور مالك ايه اللي عمل فيكي كدا ردي عليا مالك ؟
حور بمرح بعض الشئ : ايييه كل دا انتي اداتيني فرصه انطق ولا اقول حاجه .
حورية : اسفه بس خفت عليكي قوليلي في ايه ؟
حور : مفيش حاجه وانا خارجه من الجامعه وماشيه في الطريق خبطتني عربيه والحمدلله يعني مفيش حاجه خطيره كدمة في دراعي وهبقي كويسه
حورية : مش تخلي بالك ولا المتخلف اللي جيه قدامك دا مش يفتح
حور : دا بصراحة شاب محترم واخدني وداني المستشفي ووصلني لهنا مسبنيش يعني وخلع
حورية بضيق : ولو كان ياخد باله وهو في الطريق في بني آدمين ماشيين
حور : خلاص بقا حصل خير ، امال بابا لسه مجاش من الشغل
حوريه : لا لسه
حور : طب ادخل ارتاح شويه علي مايجي عشان نتغدا
حورية : ماشي يا حبيبتي الف سلامه عليكي
حور : الله يسلمك.
*****************************************
في صباح يوم جديد فاقت حور واخبرتهم انها في احسن حال الان ولم تخبرهم بما حدث في الجامعة وانها سوف تذهب لجامعتها اليوم ولكن كانت تلاحظ مرض ابيها المستمر
حور : صباح الخير جميعا
حورية واياد : صباح الخير
اياد : عامله ايه دلوقت ياحور
حور بمرح : انا بقيت فلل ياحج الحمدلله
حورية : طب كويس ارتاحي انهاردة كمان
حور : لا اصل ورايا محاضره مهم اووي انهاردة ولازم احضرها
اياد : يابنتي ارتاخي وخلي واحدة من صحابك يجيبوهالك
حور بتصميم : لا يابابا مش هفهمها
حورية : علي راحتك لو انت كويسه روحي وربنا معاكي
حور : ومعاكي يارب
لتنطلق كل من حورية وابيها لوجهتهم.
وظلت حور ل بعد ان خرجوا وذهبت خلف ابيها لمقر شركته
*****************************************
في مقر شركة الجيار
ذهب ليث بعد ان اوصل اخته للقصر وانطلق لمقر الشركة
ليث وهو يدلف للمكتب
ريم : صباح الخير يافندم
ليث : صباح الخير ، شوفيلي لو الانسه نورهان جات ياريم
ريم باحترام : حاضر يافندم
ليدلف ليث وهو يري بعض الملفات التي تخص الصفقه الجديدة
بعد خمس دقائق دلفت ريم لمكتبه : وصلت يافندم ، اقولها تيجي لحضرتك.
ليث : لا ياريم شكرا انا هروحلها بنفسي
لتنظر ريم له باستغراب : اللي تشوفه حضرتك بعد اذنك

حور الليثحيث تعيش القصص. اكتشف الآن