HM01

22 4 5
                                    

   

         "Hawa Marissa!" Laungan Maklong Biba dari tingkat bawah buatkan aku rasa macam nak turun pergi cekik orang. Ya Allah, apa dosa aku...

Maklong memang tak boleh tengok aku senang langsung, lima minit sekali mesti dia akan terpekik terlolong panggil aku. Macam nama aku sorang je dalam rumah ni yang sedap untuk dipanggil. Sabar Rissa, sabar...

"Ya, ya. Kejap!" Tudung yang tersidai di palang katil aku capai, lalu lambat-lambat aku melangkah turun.

"Hang tengok adik hang ni! Perangai dia buat aku rasa mendidih tau dak?!" Sembur Maklong sebaik dia nampak kelibat aku.

Dari jauh, adik bongsuku yang baru berumur 5 tahun ini datang berlari memeluk kakiku.

Haih... takkan la dengan budak tadika pun Maklong nak berapi? Tapi tulah hakikatnya...

Aku usap kepala Uwais Harizan, adik bongsu yang paling aku sayang walau senakal mana pun dia.

"Dah, pergi masuk bilik. Tunggu Kak Rissa kat bilik." Arahku, dan Uwais mengangguk akur.

"Menyusahkan orang ja!" Sambung Maklong Biba lagi.

Aku menggeleng.. "Tak susahkan siapa-siapa pun. Kalau Uwais buat sepah, Rissa jugak yang kena kemas, bukannya Maklong."

"Dah tu hang nak siapa yang kemas? Ketua kampung?"

"Maklong la tolong."

Duhai mulut, kenapa kau ni suka sangat menjawab? Tak pasal-pasal Maklong sekolahkan kau malam ni. 

Aku dengar Maklong tarik nafas panjang sebelum mulakan muqadimah membasuh dan menyekolahkan aku cukup-cukup, tapi sebelum dia bukak mulut, baik aku cabut!

Heh, maki sama dinding la!

Sebatang mop yang berada di dalam bilik air aku basuh dan dibawa ke ruang tamu.

Uwais makan nestum sampai tumpah, aku yang kena settlekan, tapi sekali pun aku tak pernah bising. Maklong yang cuma tahu mengarah tu, tiba-tiba pula nak mendidih. Datang bulan ke apa.

"Tak pa la, Hang pi tengok Uwais, dia mengantuk tu. Mai aku tolong!" Batang mop bertukar tangan.

Yang boleh diharap ni, nama dia Maya Marina. Satu-satunya adik perempuan yang aku ada. Kadang je boleh harap, kadang-kadang aku jugak yang menyirap.

"Eh, tak payah! Hang pi masuk tidoq. Esok ada kelas kan? Biaq kak hang buat sampai bersih. Jangan nak jadi anak dara pemalas sangat." Maklong Biba yang tengah sedap goyang kaki sambil tengok tv, tiba-tiba bersuara.

Nampak? Ada unsur-unsur dengki di situ. Ayyy, besar kecil besar kecil je aku tengok ni ha.

"Betul la cakap Maklong tu. Hang pi la tidoq, nak siap dah pun. Lagipun aku tak mau jadi anak dara pemalas dok goyang kaki depan tv acah-acah macam mem besaq dalam rumah ni." Aku capai semula batang mop yang berada di tangan Maya Marina. Puas dapat perli sedas.

Ni, berus mop ni kalau aku buat sental mulut longkang Maklong Biba tu, ada juga faedahnya.

Maya Marina berlalu meninggalkan aku dengan Maklong Biba di ruang tamu.

"Cintaku bukan di atas kertas... Cintaku..." baru nak feeling-feeling tokti sambil terus mengemop lantai, tiba-tiba ada suara yang membuatkan nyanyian aku terhenti. Siapa lagi kalau bukan...

"Hang ingat suara hang sedap boleh la nak melalak suka hati macam rumah ni hang yang punya?"

Lagi sekali, nampak tak? Dalam hati Maklong Biba ni penuh dengan rasa iri, rasa dengki. Aku tak tahulah apa masalah dia dengan aku sebenarnya.

Hawa MarissaWhere stories live. Discover now