HM03

12 2 0
                                    

               

                 Hari ini genaplah sebulan aku bekerja di bulan's book store. Katanya gaji dah masuk pagi tadi. Yahoo, tak sabar aku nak transfer pada makngah untuk adik-adik dan tokyah di kampung.

Adira pula beria-ia ajak aku pergi shopping, macam aeon mall tu akan bankrup kalau aku tak pergi. Dah kebetulan hari minggu, aku onz je lah. Bukan selalu pun keluar berjalan, maklumlah dulu tengah sengkek, kena berjimat cermat. Nak beli karipap tepi jalan pun fikir dua tiga kali.

"Baby, kau belanja makan ea hari ni... Kira celebrate first sallary kau la. hehe." Kata Adira dengan muka temboknya. Mata tetap khusyuk memandang jalan raya yang begitu sesak di hari minggu ini.

Ceh, celebrate first sallary bunyi pun. Adira ni memang pandai bab membodek minta orang belanja makan. Masa belum gaji pun dia pau duit aku macam aku ni sugar mommy dia. Tapi aku tak kesah, dia tak berkira duit minyak pun dah cukup baik. Belanja kawan tu kan amalan mulia, ke depan hari Allah balas dua kali ganda daripada tu.

"Amboi, nak rasmi duit gaji aku la ni?"

Adira sengih lagi.. "Bukan selalu, baby..."

"Bukan selalu kau kata? Nak menangis aku dengar. Iye lah Adira ku sayangg, nanti aku isi perut kau kenyang kenyang." Janjiku lalu tangan naik mencubit pipi Adira. Geram.

"Sayang kau, makcik!"

"Ha jangan nak gelar aku macam macam lagi. Cukup la disebabkan kau, semua orang dah panggil aku baby. Adik aku yang umur 5 tahun tu pun boleh gelak tau kalau dengar."

Adira ketawa kuat. "Propa la kau ni."

Sedang aku dengan Adira bergelak ketawa tak ingat akhirat, tiba-tiba telefon lenovo kesayanganku berdangdut sakan di dalam handbag minta diangkat. Nama maklong Biba tertera di skrin, lantas ikon hijau diseret naik bersama keluhan berat yang terluah dari bibir tak berapa merahku ini.

"Assalamualaikum, maklong.." Aku memulakan bicara. Tiada langsung nada teruja menyambut panggilan tak diundang ini. Teruja apanya, kalau masuk hari ni dah hari ke-3 maklong Biba asyik menelepon aku untuk bertanya tentang duit gaji.

"Waalaikumsalam. Ha, duit gaji dah masuk ka? Kata hari ni kan dapat gaji?" Kau tengok? Mana tak menyirap aku ni bila asyik diserbu dengan soalan yang menggambarkan perangai mengikis dia tu. Bukan nak tanya aku sihat ke idak.

"Dah. Baru tadi."

"Wahh, ni yang aku nak dengaq. Nanti jangan lupa bahagian aku sikit. Bukan untuk orang lain, untuk adik-adik hang jugak."

Aku menjulingkan mata ke atas. Iye la sangat untuk adik-adik, padahal nak membesarkan lagi perut dia yang dah sedia besar tuu.

"Takpa, maklong. Nanti Rissa transfer kat makngah ja. Kalau transfer kat bank maklong, kang menyusah maklong pulak. Nak kena pi pekan amik duit untuk adik adik." Puas aku perah otak nak cipta alasan. Memang tak la nak percaya pada maklong Biba ni.

Dulu tak bagi sangat aku cari rezeki dekat kl ni, sekarang dia pula yang terhegeh-hegeh mencari aku 3 hari 3 malam. Semata nak tanya tentang duit gaji. Apa dia ingat gaji aku puluh ribu ke tiap bulan?

"Takdak susah apa aih, hang boh ja duit dalam akaun bank aku nanti." Tegas maklong Biba.

Aku diam. Hilang sudah kata untuk berdalih lagi.

"Hang dengaq dak??" Tersentak aku dengan suara maklong Biba yang kuat serupa petir ini. "Esok mesti dah ada duit naa dalam bank aku. Kalau dak..." ayatnya di biarkan tergantung.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jul 03, 2022 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Hawa MarissaWhere stories live. Discover now