Bab 3

2.2K 191 5
                                    

Bilik Aiman.

"Mana hantu ni ? Tak akan dia merajuk lagi ? Bosannya!!" Aiman asyik termenung je.

Aiman !!!!!! Turun bawah !!!!!!!!

"Kenapa dengan ibu ni ?? Malasnya!!" Aiman  merungut.

Ruang Tamu

"Kenapa ni Ibu ? Aiman penat!!"

"Kamu ni! Kawan  kawan sekolah lama  kamu datang ! Cepat !! " marah Pn.Maila.

"Kawan lama ?? ! Sekejap"  Aiman terkejut.

Aiman berjalan ke ruang tamu & dia ternampak 5 orang budak lelaki & 3 orang budak perempuan.

"Hi Aiman ! Lama tak jumpa ko .. lepas pindah dah tak call kami pon.." kata  perempuan bernama Maya .x

AimaN  tergelak . Aiman mengambil tempat duduk di sebelah Rezza .

"Ko sihat sekarang ?? Sorry,masa ko dekat hospital . Kami tak lawat ko . " Farhan membuat muka sedih.

"It's okay.. aku dah sihat ,alhamdulilah.." Aiman tersenyum lebar.

" Tapi aku rindu Laila . " Aiman melihat muka Mimi yang sedih selepas dia menyebut nama Laila.

"Sape Laila?? " Aiman membuat muka pelik.

Semua orang terkejut ..

"Ko tak ingat Laila sape ?? Betol ni??"

"Sape Laila?? Bagitahulah aku.. "  Aiman ingin tahu.

"Lupakan lah... macam mana dengn sekolah baru ??" Rezza menukar topik.

"Macam biasa. ...Best....Gempak...."

Selepas 1 jam 30 minit besembang, kawan kawan Aiman sudah pulang. Aiman berlari ke arah ibunya.

"Ibu ! Ibu kenal Laila ??  Budak sekolah lama Aiman.."

Pn.Maila terkejut.

"Apa ?! Laila??! " Pn.Maila cuak.

"Kenapa ibu ni ?? Macam nampak hantu je ..

" tak adlah..  Ibu nak pergi beli barang sekejap." PN.Maila mengambil kunci kereta & berlalu pergi.

"Kenapa dengan  ibu ?? Kenapa aku sebut nama Laila , ibu gelabah ?? " Aiman memikirkan .

Aiman terus naik ke bilik. Semasa dia masuk ke dalam  bilik. Laila sudahh terbaring di atas katil .

"Ah!!!!! " jerit Aiman yang terkejut.

"Hei! Ko tu lelaki, mana boleh menjerit, tapi kalau ko nak jadi pondan boleh je. " Laila ketawa .

" Aish.. mana ko pergi selama ni ?? " Tanya Aiman..

"Aku baru tinggalkan setengah hari.  Ko rindu aku ye ??? " Laila mendekatkan dirinya ke Aiman.

"Mana ada, aku nak tidur. Jangan kacau aku . " Aiman terus baring di atas katilnya.

"Cakap jelah rindu aku. " Laila tersenyum gembira.

9:00p.m

Aiman menyiapkan tugasannya yang diberi oleh cikgunya walaupun esok hari cuti.

"Rajinnya ko. Kalau aku , hari ahad malam baru buat. " kata Laila .

" mestilah, aku ni pelajar contoh. Ko tu pemalas sebenarnya. "  Aiman menjelir lidah .

"Memang aku pemalas. Aku nak jalan jalan dekat luar. Bye.."

"Hei! Ko ni tak takut ke keluar malam malam?"

"Buat apa nak takut ? Aku kan hantu ?? Sebenarnya ko yang patut takut. Hehehehe.."  Laila mengilai.

"Aish ko ni !  Pergilah.." Aiman menghalau Laila.

Laila menghilang diri . Aiman mengemas barang sekolahnya. Setiap hari jumaat , dia mesti tidor awal.

Laila POV

Laila berjalan di tepi taman. Laila terasa sunyi je.

"Macam mana aku boleh mati ?? Kenapa setiap kali aku pandang muka budak poyo tu, jantung aku asik dup dap dup dap?? "  Laila bercakap sorang sorang.

" Tak akan aku jatuh cinta dengan Dia ??! Laila ! Ko tu hantu ! Mana boleh bercinta dengan manusia. Aku cuma kena jaga budak tu je. " getus Hati Laila.

"Betol tu hati. Aku tak boleh bercinta dengan manusia. Aku dah mati... " Laila bercakap sorang sorang.

Laila Pov End.

Rumah Aiman.

Bilik Aiman.

"Bangun!! Bangun!! Dah pukul 10 pagi!" Laila menolak - nolak Aiman untuk bangun.

"Aku nak tidurlah! Jangan kacau aku!!!." Marah Aiman.

"Aku cakap bangun!!!!!!.." Laila menolak Aiman jatuh ke lantai.

"Ye, baiklah. Aku nak pergi mandi dulu. " Aiman melangkah masuk ke dalam bilik mandi.

"Aish! Susahnya nak gerak budak tu ?? "Marah Laila.

Selepas 20 minit  Aiman bersiap, Aiman turun ke bawah. Aiman ternampak ibunya meletakkan makanan di dalam mangkuk tingkat. Aiman mendekati ibunya.

"Ibu, ibu buat apa bungkus makanan ni ?? " tanya Aiman sambil menyuapkan donat ke dalam mulutnya.

"Antar makanan ni kepada Abang kamu di hospital. Ibu tak dapat antar, sebab ibu ada hal. Tolong ibu tau.." Pn.Maila menghulurkan mangkuk tingkat itu kepada Aiman.

Aiman terus ambil & terus pergi.

Semasa Aiman hanya senyap , Laila yang mengikut dari belakang terasa bosan.

"Ko ni membosankanlah ! Berboraklah dengan aku." Marah Laila.

"Sejak bila ko ikut aku ?" tanya Aiman.

"Sejak dari ko keluar dari bilik ko tu & sampai sekarang. " Laila membuat muka comel.

"Aish ko ni ! Malas nak layan.." Aiman terus berjalan.

"Ko nak pergi mana ?? " tanya Laila.

"Hospital sana tu . " Aiman menunjukkan Hospital yang diseberang jalan .

" Hospital tu ???????!" Laila terkejut.

"Ko kEnapa ?" Tanya Aiman.

Sorry sebab dah lama tak updated.
SORRY..

Plese vote & Comment.
And Thank you kerana membaca cerita saya yang tak best ni.  ^_^

Berkawan Dengan HantuWhere stories live. Discover now