Ep 2- Takdir atau nasib?

93 11 4
                                    

Ha?! biar betul orang tua ni. Ada jugak yang tidur dekat hospital malam ni kang. Ish tak baiklah fikir macamtu, takkan aku nak pukul Ayah Aliya pulak.       bakal ayah mertua aku pulaktu. Bisik aku dalam hati.

"So ayah nak cepatkan tarikh perkahwinan kitorang?"

"Ayah kau tu dari bulan lepas suruh mak kahwinkan Aliya ni cepat-cepat" - Mak menyampuk.

Aku tengok Aliya tertunduk malu je dekat meja makan tu. Yelah, tiba-tiba ayah bukak cerita pasal kahwin, time makan pulak tu.

Aku memang dah lama panggil parents Aliya ni as "mak, ayah". Maybe sebab dah lama diorang tahu yang kitorang ni ada relay, so lagi selesa lah kalau aku panggil macamtu.

"Simpanan kau dah cukup ke Izz?"

"Duit tu ada ayah, tapi......"

Belum sempat aku habiskan ayat, ayah dah mencelah.

"Ha baguslah macamtu. Lagi 2 bulan, korang nikah. Majlis buat ala kadar je tak payah havoc sangat."

"Amboi abang, sejak bila belajar ayat havoc ni" - Mak mencelah lagi.

"Ada la aku belajar dekat fesbuk"

Kami tergelak kecil.

Selesai makan aku pun pulang ke rumah tanpa cakap apa-apa dekat Aliya. Aku bukan apa, aku terkejut. Dalam otak ni macam-macam aku fikir. Aliya dah ready ke nak jadi isteri aku? Mampu ke aku jalankan tanggungjawab sebagai suami nanti? Fikiran aku bercelaru. Jawatan aku dekat office tu bukannya besar mana pun. Biasalah, lepasan diploma. Sebabtu aku buat dua kerja. Nak harapkan gaji memang tak kahwinla aku.

Sebelum balik tadi, aku ada berborak dengan mak dekat dapur. Kalau nak difikirkan balik, betul juga apa yang mak cakap dekat aku tadi.

"Buat apa nak lama-lama izz.. kau tu semua dah cukup. Rumah, kereta, duit. Muka pun ada. Tapi satu je tak cukup."

"Apa yang tak cukup mak?"

"Erm...Kasih sayang?"
- Mak ketawa kecil

Aku terdiam. Aku tahu mak bergurau tapi tak tahu kenapa benda tu sangat-sangat terasa di hati.  Aku memang kurang kasih sayang. Sejak kecil, arwah papa selalu takde dekat rumah.Sibuk kerja. Arwah mama pulak selalu sangat marah-marah aku tanpa sebab. Kadang-kadang aku rasa yang aku ni macam anak angkat.

        Aku mula rapat dengan parents aku lepas aku habis spm. Aku rasa sebab aku dah besar dan cukup matang untuk berborak dengan diorang. Sebabtu bila diorang pergi, aku sakit sangat. Aku baru je nak rasa disayangi. Tapi hikmah tuhan itu pasti.  Walaupun papa dengan mama pergi dulu, aku masih ada tempat untuk bersandar. Aku ada Aliya, mak, ayah dengan Zarif sebagai tempat aku mengadu. Cukupla tu. Circle aku pun bukan besar mana.

SEMINGGU SEBELUM HARI PERKAHWINAN

"Ada apa-apa lagi yang belum settle?"

"Semua dah settle you, erm kambing golek tu je belum settle. I tak jumpa la kambing golek yang sedap area sini" - Aliya

" Takpelah mcmtu, nanti kita buat Aliya golek, boleh?"

"Apa you ni" 

*Sambil cubit peha aku*

"Sakitlah... ish i gurau je.. ni satu lagi, haritu ayah you kata taknak havoc sangat, ni sampai kambing golek ni."

"Ye la, you kan anak emas Dato' Borhan, merangkap pengganti CEO ESHAN
COMPANY so apa salahnya"

"Pandai-pandai je cakap I pengganti CEO. Eh Dato'Borhan tu belum nak mati lagi tau. Lagi satu, you tahu kan 60% daripada kos majlis kita ni guna duit dia tau"

"Dia yang nak sponsor kita kan so apa salahnya. Nanti duit saving yang you ada tu kita boleh pergi honeymoon"
-sambil buat muka comel

       Dato' Borhan yang banyak sponsor untuk majlis perkahwinan aku dengan Aliya. Kadang-kadang aku rasa bersalah jugak dekat Dato' Borhan. Aku ni bukannya rapat sangat dengan dia. Tiap kali kitorang terserempak dekat office, dia yang selalu tegur aku. Aku tahu, ada sebab kenapa Dato' Borhan jaga aku sampai macamni lepas arwah papa meninggal dunia. Dia rasa bersalah atas apa yang dia buat.

      Arwah papa dengan mama meninggal dunia pada 14/4/2019 hari Ahad. Kalaulah masa tu  mama dengan papa tak ikut apa yang Dato' Borhan suruh.  Ambil masa juga untuk aku terima apa yang Dato' Borhan dah buat. Tapi secara teknikalnya, bukan salah dia.

HARI KEJADIAN ARWAH PAPA DENGAN MAMA MENINGGAL DUNIA

*kringg *kringg *kringg
(telefon rumah aku berbunyi)

Aku angkat.

"Hello? Boleh saya bercakap dengan Izz Rayqal?"

"Ya saya."

PRIORITIWhere stories live. Discover now