HUMAIRA | PART 7 |
.
Ketika di Restoran Ar-Rawsya, Maira terserempak dengan seorang wanita berjubah maroon, bertudung labuh mesir warna hitam serta berniqab. "Assalamualaikum kak Safiyya ya?" Sapa Maira kepada wanita tersebut yang juga merangkap kakak usrahnya. "Waalaikumusalam. Ya. Ukhti Humaira?" Soal Safiyya. "Ya ana Humaira. Ingat lagi?" Soal Maira. "Ya ana masih ingat lagi" balas Safiyya sambil tersenyum disebalik niqabnya. "Akak seorang je ke?" Tanya Maira. "Eh tak lah. Ana datang dengan adik ana. Dia ke tandas sekejap tadi" balas Safiyya.
.
"Assalamualaikum" sapa Anas kepada dua wanita berniqab yang rancak berbual dari tadi. "Waalaikumusalam" serentak Safiyya dan Maira membalas salamnya. "Humaira, kenalkan ni lah adik ana, Anas." Kata Safiyya. Dengan terkejutnya, Maira melihat Anas. 'Eh bukan lelaki ni ke yang aku pernah jumpa kat perpustakaan haritu' bisik hati Maira. "Enta ke Ustaz Anas?" Tanya Maira. "Ya ana Anas. Salam perkenalan Humaira." Balas Anas. "Aik, Anas dah kenal dengan Humaira?" Tanya Safiyya. "Akak inilah gadis yang Anas ceritakan semalam" jelas Anas. "SubhanAllah. Kecil je dunia ni" kata Safiyya.
.
Selesai makan,
"Enti tahu kan apa hajat ana ingin bertemu dengan enti?" Tanya Anas. "Ana tak berapa tahu hajat enta tapi ana datang sebab abi ana suruh berjumpa dengan enta katanya ada hal yang perlu dibincangkan" jawab Maira jujur. "Ana ada jumpa abi enti dan ana rasa enti juga tahu apa hajat ana. Ana harap enti dapat pertimbangkan lamaran ana" kata Anas. "InshaAllah ana cuba ya Ustaz" jawab Maira dengan ringkas.