HUMAIRA | PART 9 |
.
"Ayah, Ain ada benda nak bagitahu ayah." Beritahu Ain kepada ayahnya yang sedang membaca surat khabar. "Ya, Ain nak bagitahu apa?" Tanya En Syukri. "Ain sebenarnya ada minat dekat seorang ustaz ni. Personalitinya bagus, akhlaknya baik. Ain tertarik dengan dia, ayah" jelas Ain dengan lemah-lembut. "Ustaz mana pula yang buat anak ayah tersangkut ni?" Tanya En Syukri dengan nada melawak sedikit. "Alah ustaz yang tempoh hari beri ceramah kat surau kita tu. Ustaz Anas namanya." Jelas Ain lagi. "Oh ustaz tu. Ayah tengok dia pun baik. Akhlak pun bagus. Takpe nanti ayah jumpa familynya ya. "Kata En Syukri. Berbunga riang hati Ain tatkala mendengar kata ayahnya. Kini kisah Saidatina Khadijah menjadi idolanya.
.
------------------------------------------
.
Bagai tersentap jiwa Anas apabila mendapati seorang gadis bernama Ain ingin melamar dirinya. Anas mengakui keberanian gadis itu untuk melamarnya namun hatinya telah berpaut pada Humaira. Cintanya pada Humaira hanya Allah yang tahu. "Ibu, kenapa ibu tak tolak je lamaran En Syukri tu?" Tanya Anas kepada ibunya. "Ibu tak tahu nak tolak macam mana. Takpe kamu fikir dulu yang mana satu pilihan kamu. Jangan lupa buat solat istikhorah sekali" kata Pn Mariam. "Baiklah ibu" jawab Anas dengan pendek. Anas kini diuji lagi. Dia perlu selesaikan masalah ini. Humaira kini juga semakin menjauh darinya. 'Bantulah hambaMu ini YaAllah' bisik hati kecil Anas.