صدح صوت سورة البقرة في غرفتها وخيم الهدوء والحزن عليها، امدت يديها برفقٍ وأغلقت بابها عليها وهي تعود تجلس أرضًا تبكي بقهر علي ما تركها ورَحل دُون سابِق إنذار كان لها الحبيب والأخ والصديق ولم يكُن لها غيره فوالدتها متوفية منذُ ولدتها، وترعرعت بين أحضانه واليوم تركها وذهب لوالدتها..
احتضنت القميص الخاص به وهي تنهار باكية مُردِفة برجفة
-سيبتني ليه، كُنت محتجاك أوى معايا، ليه مفضلتش.. انا بجد بقيت يتيمة، ماليش حد في الدُنيا يابابا.
ظلت هكذا لفترة طويلة تبكي، حتي نهضت نحو مكتب والدها تتلمسه بكُل حنو وفتحت الدرج لتجد صورة لها يحتفظ بها والدها فظلت تبكي وهي تحتضنها، ثُم ورقة مطوية بداخل ظرفِ أبيض مكتوب عليه بخطٍ عريض
"وصيّة واجبة التنفيذ" .هدأت وهي تعقد حاجبيها معًا بتفكير ثُم فتحت الورقة بلُطفٍ وفضول ووجدت وصية والدها لها تبدء بكلامه وحبه لها وطلبه تنفيذ ذاك الطلب الذي سبقه صدمة لم تعهدها، وكانت كالتالي :
-بنتي وحبيبتي ونور عيوني، عاوز أقولك أني بعد ما انا ربنا افتكرني انتِ مش وحيدة زي ما انتِ مفكرة، انتِ ليكِ أهل .. عائلة كبيرة، الحقيقة اللي انتِ متعرفيهاش بقي، اني امك من عائلة غنية جداً في البلد .. وانا كُنت حتة سواق بوصلها لكٌليتها، ولسوء الحظ حبتني وانا حبيتها، بس الفرق بيني وبينها زي الفرق بين السما والأرض، كان صعب نكون سوا.. خصوصًا انهم رفضوني وطردوني من الشُغل، وحبسوها هي في البيت، ولكن هي فضلت تهرب معايا ونتجوز وباعت اهلها عشاني وجينا هنا، وهي فضلت مستحملة فعلاً، لحد ما جيتِ وللأسف والدتك توفت بعد ولادتك بفترة لانها كانت تعبانة .. راحت وخدت قلبي معاها ولما اهلها عرفوا موتها محدش فكر يسأل عنها.. وميعرفوش انك موجودة وإني عندها بنت .
سقطت دموعها بغزارة ونغزة قوية في صدّرها وهي تستكمل باقي الرسالة :
-وصية والدتك قبل ما تموت أنك تروحي تتربي وسطهم وتصلحي اللي هي بوظته، وانا معرفتش اعمل دا لكنك هتعمليه وتحققي طلب والدتك وطلبي أنا كمان، مش حابب تبقي لوحدك تاني خصوصًا اني اهلي كمان مبقوش موجودين، روحي القاهرة وأرجعي وسط أهلك يابنتِ ودي وصيتي انا ووالدتك، وصية واجبة التنفيذ، مفهوم يا مَزنْ .
______
يُتبَّع.إقتباس من رواية جديدة وهتكون كبيرة وفيها شخصيات كتيرة نوعًا ما.
أتمني يكون الاقتباس عجبكم، وانتظروا الفصل الاول إن شاء الله 🦋
أنت تقرأ
"وصيّة واجبة التنفيذ". مُكتملة.
Mystery / Thrillerكتب والدها الحبيب بعد وفاته وصية سرية قد تقلّب حياتها رأسًا علي عقب وتذهب بها نحو الجحيم. وصيّة واجبة التنفيذ. بقلم/سامية صابر.