ابتلع نِضال ريقه ثم أمسك الهاتف وهو يقول بإصطناع:
-يافندم النمرة غلط، ليه حضرتك مش عاوزة تقتنعي، بلاوي بجد وبتتحدف علينا.
وضع الهاتف مكانه مرة أخرى ثم قال:
-انا أسمى مجدي طبعا هكذب عليكى ليه، بس دي تقريباً ست خرفانة كل يومين تتصل وتقولي إسم شكل، مرة لطفي مرة محمود آخر مرة كان بهنسي، لحد ما جيبت أخري.
-غريبة، باين عليها صغيرة في السن، بالمناسبة انا شوفتك امبارح معاك ست في مطعم وناديت وانت مشيت ومردتش عليا كإنك مُتعمد.
-انا من امبارح تعبان ومرهق اصلًا ومخرجتش في حته، ممكن شبهتي عليا.
-ممكن! لو متجوز أو مخبى عليا حاجة قولي عادي..
ضحك نِضال بشدة قائلاً:
-لو عرفتي إني متجوز هتزعلي؟.
قالت بقلبٍ مقبوض:
-إنت متجوز؟
-لا ياستي انا بهزر ، انا لسه سنجل عاذب، وبدور علي الأميرة بتاعتي .. غالباً لاقيتها، ولا انتِ إيه رأيك؟
نظرت ارضاً بتوتر وخجل ثم قالت:
-طيب إنت كشفت؟.
-لاء بصراحة ، بس يعني هبقي كويس دا دور برد وهمدان.
-العلاج المشكلة دي هو الشوربة ، هعملك شوربة من بعدها هنروح المطافي!
-استرها يارب، شكلك مش بتعرفي تطبخي.
-بصراحة لا بس وصفات نادية ال مخلتش، هدخل أعملك شوربة ترُم عضمك وجبتلك برتقان هيبقي كويس.. لو فضلت تعبان نجيب دكتور بقى..
نظر لها نِضال بلمعة في عينيه ف تلك أول مرة في حياته يمرض ويهتم اليه أحد، ذهبت بكًل حماس وكأنها ستقوم بعملية جراحية ووقفت تطبخ لاول مرة هي لا تطبخ من أجل أحد فعلتها مرة لمروان، وتلك المرة .. لهُ ولا تعلم سر ذالك لكنها خائفة من أن تنجرف مرة أخري ويضيع من يديها ثم أقنعت نفسها انه صديق عمل ولكن الحقيقة هي لن تفعل ذالك من أجل مجرد صديق عمل.
بينما جلس هو ينظر لها متأملها في سعادة ، انتهت من الطعام وعادت اليه تناول ما فعلته كان الي حدٍ ما سيء لكنه ضحك وقال لها انه جميل للحد الذي لا حد له ليجبر بخاطرها وهي كانت سعيدة بالتجربة، وحاولت أطعامه من الفراخ كان كلاهما يشعر بالحرج، ولكن بالسعادة أيضًا، وبقت هي تُقشر له البرتقال ويضحكان سوياً علي أشياء عديدة متفرقة..
____________
وصل الي أرض أمريكا من فترة ، واول ما فعله جلس في أحد الكافيهات يحتسي من القهوة المُرة التي احبها مؤخرًا، كان الجميع يعتقد أنه ذهب الي دبي كي يخرج من حالته ولو قليلًا ، لكنه ذهب الي أمريكا وليس دُبي..
نعم لقد عرض عليه مُديره العمل في فرع دُبي، لكنه لم يوافق.. وكذب علي الجميع.
أنت تقرأ
"وصيّة واجبة التنفيذ". مُكتملة.
Bí ẩn / Giật gânكتب والدها الحبيب بعد وفاته وصية سرية قد تقلّب حياتها رأسًا علي عقب وتذهب بها نحو الجحيم. وصيّة واجبة التنفيذ. بقلم/سامية صابر.