#وعشقها_ذو_القلب_المتبلد... (#الجبابرة...)....
#الجوكر_والاسطورة2..
#الفصل_الثالث_والعشرون....
(ملحوظة هامة الفصل لا يحتوي الا علي وصية طلعت زيدان لأهميتها)....
كان يجلس علي مقعد مكتبه ذو اللون الأسود، مكانه المفضل بقصره العريض ليشرع بالحديث بملامح يرأها "مراد" لأول مرة فالمعهود عن والده القوة والكبرياء!!..
كان ينتبه لأقل حركة بتركيز وإمعان وخاصة حينما شرع "طلعت زيدان" بالحديث بنبرته التي يكسوها الحزن_أنا واثق أنك ميهمكش الأملاك اللي سبتهالك مع الcd، بس دا حقك وأنا مقدرش أحرمك منه....
ثم صمت للحظات ليستكمل بتردد_أنا عارف أنك زعلان مني وعارف كمان أن مش ذنبك أنك طلعت عنيد ودماغك ناشفة لأنك ورثتهم عني..
قال كلماته الأخيرة ببسمة هادئة أكمل بها حديثه_طول عمرك وأنت بتحب تعاندني بس أنا مكنتش زعلان ولا بتضيق من إعتراضك علي أي تصرف أو قرار بأخده بالنيابة عنك بالعكس كنت بفرح لأنك كنت أحسن مني وأنا في سنك..
ثم قال بشرود_يمكن لو كنت عرضت جدك من أول قرار فرضه عليا مكنتش وصلت لحد هنا..
وأزاح تلك الدمعة العالقة بزيتونية عيناه ليكمل بألم_وصول الأسطوانة ليك معناها أن خلاص أمر الله نفذ ودي الطريقة الوحيدة اللي هتخليك تسمعني بدون ما تعاندني أو تجادلني كالعادة..
تهوت الدموع من عين الجوكر علي أثر سماع كلمات والده الأخيرة ليسترسل "طلعت" حديثه _أنا عارف أنك متعلق بوالدتك جداً ودا السبب الرئيسي لتمردك وأنك مش متقبل حقيقة أن "فريد" أخوك بس دي الحقيقة يا "مراد" اللي لا يمكن نقدر ننكرها، أنا مخنتش أمك زي مأنت فاكر أنا حبيت يابني زي أي راجل محظوظ قلبه دق لواحدة!، بس كانت مشكلتي الكبيرة من وجهة نظر جدك أنها من أسرة متوسطة الحال معندهاش مكانة إجتماعية مرموقة تليق بعيلة "زيدان" عشان ةدا لازم أنسي الهيافة دي وأكمل حياتي مع البنت اللي إختارهالي وهي أمك...
تابعه مراد بذهول من حديثه الذي يستمع له لأول مرة ليكمل "طلعت" حديثه بصدمة أكبر له_حاولت أنساها معرفتش، حاولت أكمل حياتي من غيرها برضو معرفتش كنت بموت بالبطيء أنا حتي لو إتجوزت" إنجي" مش هقدر أحبها رفضت إني إظلمها معايا فسبت البيت من ورا جدك وإتجوزت "نجلاء" البنت اللي إختارها قلبي زي ما قلبك إختار اللي أنت حبيتها وبناء علي كدا "عباس" سلمك الوصية لأني متأكد إنك هتحس بكلامي كويس..
وتنهد "طلعت" بألم لذكريات ماضيه الموجعة ليستكمل حديثه_" نجلاء" مكنش يهمها لا أملاك ولا غيره بالعكس أنا شوفت بعيونها فرحة لأني سبت الاملاك والدنيا كلها عشانها....
_سكنا بشقة بأسكندرية وإشتغلت عشان نقدر نعيش من غير ما نحتاج لحد..
تعجب" مراد" مما يستمع إليه يشعر بأن دلو من الثلج يجتاز جسده من ما كان مخبئ عنه والأغرب هل عمل"طلعت زيدان"حقاً؟!
أنت تقرأ
الجوكر و الأسطورة.. 2.. الجبابرة.. أيه محمد رفغت
Romanceالجزء الأول.... الجوكر_والأسطورة الجزء الثاني... الجبابرة.. وعشقها ذو القلب المتبلد الجزء الثالث ... همسات بقلم العشاق الجزء الرابع ... صراع الشياطين الجزء الخامس ...متى يهتدي الوصال