Hoofdstuk 18, Die nacht

1 0 0
                                    

Na de zware nacht wordt Emily wakker door het licht dat door de ramen schijnt. Ze heeft nog steeds Bruce zijn hand vast, die naast het ziekenhuisbed hangt. Alfred is al wakker en hij zit bij het raam naar buiten te kijken. Emily staat op en ze laat Bruce zijn hand los. "Goedemorgen." Zegt ze en ze rekt zich uit. "Goedemorgen." Zegt Alfred en hij draait zich om. Het ziet eruit alsof hij de hele nacht niet heeft geslapen. "Gaat het een beetje?" Vraagt de butler en hij leunt tegen de vensterbank. "Beetje." Zegt Emily en ze gaat aan de tafel in de kamer zitten. Op dat moment komt Gordon binnen. "Goedemorgen." Zegt hij. "Goedemorgen." Reageren Alfred en Emily. "Het spijt me dat het zo moest gaan." Zegt Gordon en hij gaat tegenover Emily zitten. "Ik ben jullie denk ik ook wel een uitleg verontschuldigd." 

Het is de nacht van zondag op maandag, 02:53. Gordon en Bruce staan voor een fabriek die gasflessen maakt. De Joker heeft meerdere medewerkers van de fabriek gegijzeld, waaronder de baas van de fabriek. Hij vraagt 1.000.000 euro losgeld. "Batman." Roept Gordon naar de superheld. Bruce draait zich om en hij kijkt naar de man. "Weet je zeker dat je daar naar binnen gaat? We hebben hier genoeg agenten om hem eruit te drijven." Zegt James en Bruce kijkt hem even aan. "Hij wil mij hebben, je verliest alleen maar mannen als je daar zelf naar binnen gaat." Zegt Batman met een zware stem. "Dan ga ik met je mee." Gordon trekt een kogelwerend vest aan. "Gordon, dat moet je niet doen." Batman wil hem nog tegenhouden. "Samen uit, samen thuis." Zegt de detective en hij loopt naar de ingang van de fabriek. Met een paar andere agenten lopen ze samen de fabriek in.
Binnen zit het gebouw vol met rook, er is bijna niks te zien. Bruce zet een masker op, waarmee hij in het donker kan kijken. Dit helpt iets, maar er is nog steeds niet zo veel te zien. "Ga alle kamers af, wij gaan alvast naar de Joker." Zegt Gordon tegen zijn agenten. Bruce en James lopen dan naar de volgende verdieping, waar de clown zich bevindt. Hier is al een stuk minder rook, dus Bruce kan zijn masker af zetten. "Daar is hij hoor." Klinkt er ineens een stem en het tweetal draait zich om. Daar staat de Joker, met een afstandsbediening in zijn handen. "Ik had jullie eigenlijk eerder verwacht." De clown leunt tegen een paal aan als hij met de afstandsbediening staat te spelen. "Maar ik heb je denk ik een beetje overschat, na onze ontmoeting op het bureau." Zegt hij met een grijns. "Hoezo dat?" Vraagt Gordon. "Je vriendje was heel beschermend over dat meisje, maar dat kon ik ook verkeerd hebben." Joker haalt zijn schouders op en hij draait zich om. "Waar is die afstandsbediening voor?" Vraagt Gordon dan. "Oh deze? Niets bijzonders, alleen een paar bommen onder dit gebouw." Zegt hij en hij draait zich half om. "Vergeet trouwens niet dat er langzaam gas aan het lekken is, misschien bedenk ik ook nog om een vuurtje aan te steken." Grijnst de slechterik. "Maar jullie kunnen dit allemaal voorkomen als jullie mij 1.000.000 euro geven." Zegt hij. "Nooit." Zegt Gordon en de groenharige man voor hen draait zich om. "Jammer dan." Zegt hij met een grijns en hij drukt op de knop. Achter hen gaat de eerste bom af, en dan de tweede. Batman en Gordon kijken elkaar even aan en dan beginnen ze te rennen, naar de Joker toe. "Rennen!" Schreeuwt Gordon nog in zijn portofoon, maar het is al te laat. Precies onder het Bruce en James gaat een bom af en ze worden omhoog geblazen. Gordon kon nog wel opzij springen, maar Batman niet. Hij knalt tegen het plafond aan, en direct weer op de grond. Op dat moment weet James al dat het fout is. Hij kijkt snel om zich heen, maar de Joker is nergens te bekennen. Langzaam kruipt hij naar Bruce toe, die daar bijna levenloos op de grond ligt. "Bel een ambulance, met spoed." Zegt de detective door de portofoon heen en hij voelt even aan Bruce zijn hartslag. Een opluchting, hij leeft nog.

Al snel is de ambulance ter plaatse en ze nemen Bruce mee naar binnen. Direct worden alle deuren gesloten en Gordon blijft bij de doctoren. "We moeten het masker van hem afhalen, willen we hem nog in leven houden. "Het kan niet anders lijkt me." Zegt James en langzaam haalt hij het masker van de bewusteloze man af. "Wayne..." Fluistert hij zachtjes, als hij het masker in zijn handen heeft. De doctoren maken gelijk allemaal dingen aan hem vast, waarvan Gordon geen idee heeft wat het is. "Willen jullie zijn identiteit wel geheim houden?" Vraagt de detective snel en de ambulancebroeders knikken. "Doen we." Zegt eentje. De andere kruipt achter het stuur en hij rijdt naar het ziekenhuis toe. Ondertussen probeert Gordon Alfred te bereiken, om te zeggen dat ze naar het ziekenhuis moeten komen. Daarna zakt de detective zelf ook een beetje ineen.

Gordon probeert alles zo goed mogelijk uit te leggen aan Alfred en Emily, maar hij is zelf ook aangetast door het ongeluk. Er zijn nog meer gewonden, maar niemand zo zwaar als Bruce. "Het spijt me." Zegt hij dan en hij laat zijn hoofd zakken. Emily legt haar hand op zijn schouder om hem te troosten. "Hier kon je niks aan doen, hij heeft er zelf voor gekozen om naar binnen te gaan." Zegt ze tegen de detective. "Klopt." Zegt Alfred. "En Bruce is enorm eigenwijs, die laat zich niet zomaar ompraten." Voegt hij er aan toe. "Is er al iets bekend over de Joker?" Vraagt Emily dan. "Niet veel, maar we denken wel dat hij ook achter de inbraak bij jou thuis zit." Zegt Gordon. "Alleen meer weten we niet." Zucht hij. "Dankjewel voor al je hulp, we waarderen het heel erg." Zegt Emily en ze kan een klein lachje laten zien. 

Vigilante || Bruce WayneWhere stories live. Discover now