Kapitel 1

62 4 8
                                    

Michael vaknade av att hans väckarklocka ringde. Hans hand letade av ren vana reda på mobilen och drämde till den så att det slutade pipa. Michael vände sig om i sängen och somnade om. Efter fem minuter ringde klockan igen, högre och starkare den här gången. Han satte sig upp och gned sig i ögonen medans klockan skrällde vidare. Han reste sig upp och började hiva på sig ett par jeans med hål i fickorna. Sedan gick han vidare till sin vita skjorta och sedan till den ljusblåa slipsen. När han äntligen lyckats få på sig alla sina kläder gick han bort och stängde av larmet. Det blev tyst. Helt tyst. Ovanligt tyst. För tyst för att det skulle vara bekvämt för örat att lysna på. Michael gick ut i korridoren utanför hans sovrum. Han var ensam i huset, för hans fru och ungarna var på semester i Thailand.

Han såg genast vad felet var. Korridoren var tom. Helt tomt. Till och med dörrknopparna av guld var borta och ersatta med nån billig rosa plastskit. Han rusade vidare till den lilla balkongen inomhus, som man kom till när man gick upp för trappan, och tittade ner på vardagsrummet. Där fanns ingenting, bara de vita kala väggarna som hade lite damm på sig där tavlorna hade suttit. Han rusade ner för trappan och gick vidare till köket. Också tomt han sprang fram till ugnen, som till hans stora fasa, hade flyttats. Han tittade ner på luckan i golvet, förskräckt för att öppna och se efter. Den såg iallafall låst ut.

Han gick fram till den och öppnade med silvernyckeln han alltid bar med sig. Där nere fanns ett litet hål med betongväggar som innehöll... Ingenting. Alla hans pengar var borta. Alla hans fina hundralappar som han tjänat ihop genom sina underbara filmer, borta... Han föll ihop på knä och började snyfta. Detta kunde inte ha hänt, det kunde bara inte. Men det hade det.
Efter en lång stund reste han sig upp igen. Han behövde nya möbler. Till det behövde han nya pengar. Det fanns bara ett sätt som Michael viste om för att tjäna pengar.

Göra filmer!

Boom BayWhere stories live. Discover now