1

98 3 2
                                    

5 maanden later

De stralen van de zon brandden op mijn huid toen ik door de binnenstad richting de terasjes liep.

"Ryan! Hier!" hoorde ik toen ik over het plein liep waar alle café's en kroegen zich bevonden.
Mijn blik gleed langs alle gezellig zittende mensen tot ik mijn vrienden Thijs, Daan, Lester en Wessel zag zitten.
Een stoel en een groot gevuld bierglas stonden voor me klaar om te genieten van deze zomerdag.

"Hey man," groette Thijs en gaf me een omhelsing.
Het deed me goed om de jongens te zien.

"Hoe gaat het met je vader?" vroeg Daan voorzichtig.

"Wel oké. We zijn nu maanden verder en hij is nu weer een beetje bezig met zijn werk. Wat hij thuis doet," vertelde ik en dacht gelijk aan afgelopen december.
Oudjaarsdag. De dag dat Yasmine voor altijd met me opbrak en dat mijn vader neerstortte door een hartinfarct.
Hij moest een week in het ziekenhuis blijven, waar ik mijn moeder, Angela, toen nog één keer had gezien.
Mijn vader sliep toen en had niet door dat zij in zijn kamer was geweest. Ik daarentegen wel en ik vertelde haar direct dat ze weg moest gaan.
Haar laatste woorden naar mij waren: "Je vader en ik zijn misschien slecht uit elkaar gegaan, maar ik wilde hem nooit dood hebben,".

Dat was het enige wat ze te zeggen had...

"Het is goed dat hij weer wat dingen doet," merkte Lester op en ik knikte.

"Als hij maar niet te hard van stapel gaat," voegde ik er nog aan toe.

"En hoe gaat het met jou? Jij bent ook belangrijk," vroeg Wessel en dronk van zijn bier die al bijna op was.

"Ja, gewoon. Ik ben toe aan een leuke tijd. Ik weet niet hoe ik mijn examens heb gemaakt, maar het boeit me ook eerlijk gezegd niet. Ik wil al deze ellende gewoon even vergeten," vertelde ik aan mijn vrienden. Ze waren het allemaal met me eens.

"En daarom hebben we een plan voor deze zomervakantie," begon Thijs met een glimlach op zijn gezicht, die ik misschien meer opvatte als een grijns.

"Zoals?" vroeg ik nieuwsgierig.

"Zon, zee, strand. Een huisje in Spanje," begon Thijs en keek de rest van de jongens aan.

"Let's go," zei ik enthousiast. Een zomer met drank en feestjes. Daar was ik wel voor in.

Het bleef even stil, terwijl ik mijn vrienden afwachtend aankeek.

"Oké, ik voel een 'maar' aankomen," merkte ik op.

"Ja..," zei Daan. "Er zit dus wel een klein, maar dan ook een heel klein addertje onder het gras,".

Nu werd ik zenuwachtig.

"Geld is geen probleem," zei ik toen. "Is het duur of zo?"

"Nee, het gaat niet om geld. Het huis is van mijn vader. We hoeven alleen vliegtickets en ons eten te betalen," vertelde Daan.

"Wat is er dan?"

"Zeg het gewoon, joh," merkte Lester op en keek me aan. "De vriendinnen gaan mee,".

"Wat?" vroeg ik en keek Daan, Thijs en Wessel aan. Zij waren de 'boyfriends' in deze groep.

"Dus Talisha, Christien en Ruby gaan mee?" vroeg ik ter bevestiging en ik zuchtte.

"Zo voel ik me dus ook," merkte Lester op.

"Het is niet mijn schuld dat het niet werkte tussen Tirza en jou," reageerde Daan op hem.
Ik keek Thijs aan.

"Anders mochten we niet op vakantie. Sorry, bro. Talisha wilde eigenlijk met Daan naar Griekenland. Ruby wilde met Wessel kamperen," schoot Thijs in de verdediging.

"Kamperen?" herhaalde ik lachend en keek Wessel aan.

"Toen dit plan werd voorgesteld was ik er gelijk voor in," reageerde Daan en ik gaf hem gelijk. Kamperen was niet ons ding.

"Christien wilde niet dat ik wegging dit jaar," voegde Thijs nog aan zijn argumenten toe.

"Simps," merkte ik op.

"Hey!" riep Wessel.

"Fair. Hij heeft het recht om het te zeggen," zei Daan.

"Oké," zei ik toen en iedereen keek me aan. "Ik vind het een plan,".

"Je vindt het een plan?"

"Ik wilde 'een goed plan' zeggen, maar 'goed' vind ik een te groot woord," zei ik en de jongens lachten.

"Beter dan niets! Laten we daar op proosten," zei Thijs en hief zijn halfvolle bierglas.

Thijs fietste met mij mee naar huis en we praatten nog even voor het hek van mijn voortuin.

"Je weet dat als je hulp nodig hebt je het gewoon kan vragen hé?" zei Thijs en keek me met een nadrukkelijke blik aan.

"Jij en je familie hebben al zoveel gedaan," zei ik met een glimlach. "Echt heel erg bedankt daarvoor,".

"We zijn er voor je, maat. Zie je Yasmine nog?" vroeg hij toen door.

Ik keek naar de huizen verderop in de straat en schudde mijn hoofd.

"Haar moeder, Nathalie, komt hier wel elke week. Ze helpt in huis en kookt eten," vertelde ik.

"Stuur Yasmine een bericht. Vraag haar mee op die vakantie," stelde Thijs voor en dat was het raarste wat er vandaag uit zijn mond kwam.

"Ik ga haar toch niet meevragen? Dat is toch f*cking raar?" reageerde ik.

"Hoezo? Ruby gaat toch mee? Ze is de vriendin van Wessel én haar beste vriendin,".

"Alsof ze dat wilt,".

"Ze heeft dan iemand om op terug te vallen als ze het niet gezellig met jou heeft,".

"Thijs, daar zit Yasmine niet op te wachten," reageerde ik.

"Oké. Het was maar een voorstel. Misschien heb je gelijk. Vrouwen zijn zoveel complexer dan mannen. Ik bedoel: kijk naar Lester en Daan. Lester verbrak de bro-code, maar het is toch goedgekomen. Hij gaat ook mee op vakantie," zei Thijs en een zucht ontsnapte uit mijn mond.

"Ik weet dat je het goed bedoeld. Yasmine was inderdaad een chick die je maar een keer in een heel mensenleven tegenkomt. Maar helaas, het is niet anders. In Spanje ga ik genieten van Spaanse lippen," zei ik met een grijns.

"Welke lippen?"

"Beide lippen," en ik liep naar mijn voordeur.
Achter me hoorde ik Thijs lachen en hij fietste weg.

F*CKBOY 2 18+Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu