Part 3 (Hujung Minggu)

3.7K 37 3
                                    

Setelah seminggu berlalu, hujung minggu yang dijanjikan telah pun tiba. Sekitar jam 9.30 malam, Pak Abu dan Malik masih menanti kehadiran Jamal.

Pak Abu : Jamal ni jadi ke tidak dia nak datang ni.? Dah pukul 9.30 malam dah ni.

Malik : Ala.. mesti mau sabar la Pak Abu. Sekejap lagi datang la tu kot.

Pak Abu : Kita tunggu sampai jam 10.30 malam. Kalau takde juga nanti aku call dan tanya pulak.

Pak Abu dan Malik merasa sedikit gusar kerana bimbang jika apa yang mereka rancangkan tidak dapat dilaksanakan.

Setelah lama menunggu sehingga jam 11 malam. Pak Abu pun dengan perasaan agak hampa cuba untuk menghubungi Jamal menggunakan telefon bimbitnya.

Pak Abu : Assalammualaikum Mal,

Jamal : Walaikumsalam Pak Abu..

Pak Abu : Aku saja call ni, nak kepastian kau jadi tak lepak dengan kita orang malam ni. Sebab dah dari petang tadi aku dengan Malik tunggu kau ni..

Jamal : Ya Allah... maafkan saya Pak Abu, sebenarnya saya dekat hospital ni bawa isteri saya. petang tadi dia tergelincir jatuh dekat bilik mandi. Bila dah kecemasan macam ni sampai saya lupa nak bagi tau Pak Abu atau Malik yang saya tak dapat datang. Maaf la Pak Abu.. bagi tau Malik saya minta maaf sebab tak bagi tau awal.

(Dengan Sikap Jamal yang sentiasa bersangka baik dengan semua orang ni la yang membuatkan Jamal di senangi kebanyakan jirannya. Namun sikap Jamal yang terlalu bersangka baik ini jugalah yang akan memakan dirinya sendiri di kemudian hari kelak.)

Pak Abu : Jadi isteri kau macam mana? ok juga tak?

Jamal : Ok juga la Pak Abu, cuma pergelangan kaki dan bahgian punggung hingga pinggang doktor kata terseliuh. Jadi, buat masa sekarang ni dia tak boleh jalan lagi la.

Pak Abu : La terpaksa la kau berpuasa Jamal. Tak dapat la kau kongkek (fuck) bini kau beberapa bulan.

Jamal : Eh..! Pak Abu ni, ke situ pulak. Dah la pak Abu, saya baru nak gerak balik ni. nanti saya bagi tau bila ada masa nak lepak ye.

(Jamal menamatkan perbualan dengan pak Abu kerana malas melayan gurauan pak Abu, dia tau sangat pak Abu yang sangat gemar bergurau lucah)

Pak Abu : Iye la.. Semoga cepat sembuh isteri kau tu. Jadi, cepat sembuh cepat la juga kau dapat kongkek (fuck) dia. Mana tau ada rezeki aku boleh tumpang sekali nanti. Hahahahaha

Jamal : Macam-macam la pak Abu ni. Dah la saya nak pandu kereta ni. Bye.

Maka Jamal pun membawa isterinya balik ke rumah setelah menerima rawatan di hospital dan Jamal sangat bersyukur kerana kecederaan yang isternya alami tidak la terlalu teruk, namun demikian memerlukan masa berbulan juga untuk sembuh.

Manakala Malik pun meminta diri untuk balik memandangkan apa yang mereka rancangkan tidak dapat dilaksanakan malam itu.

SEMINGGU BERLALU

Zainab : Assalammualaikum..

Isteri Jamal : Walaikumsalam.. Kak Zai,
Masuklah..

Jamal : Masuklah la kak.. Maaf la rumah berselerak ni. Sejak Isteri saya tak boleh sangat gerak ni. Macam ni la kak keadaan rumah ni, sebab saya pun sibuk kerja, anak bujang saya pulak semua tinggal dekat sekolah berasrama penuh.

(Jamal dan isterinya mempelawa Zainab masuk ke rumah mereka. Zainab merupakan salah seorang jiran dari kawasan perumahan tempat mereka tinggal)

Zainab : Macam mana keadaan kamu dah baik ke?

Isteri Jamal : Macam ni la ni kak.. masih tak dapat nak berdiri. Kaki saya ni memang dan boleh gerak cuma tak dapat nak bergerak sangat sebab masih terseliuh lagi. Kalau dekat pinggang ni nak membongkok pun tak boleh lagi.

Zainab : Kamu ada tak bawa isteri kamu ni berurut Jamal.?

Jamal : Tak de lagi kak, saya tak tau mana nak cari orang pandai buat urut ni.

Zainab : Eh kamu ni.! Tu ha.! Pak Abu tu, kawan baik kamu tu, kamu tak tau ke dia tu tukang urut?

Jamal : Iya ke kak..?? Saya tak tau plak selama ni pak Abu tu tukang urut.

Zainab : Ha..! tu la kamu nama je berkawan dengan si pak Abu, tapi kau tak tau pun dia tu tukang urut. Pak Abu dengan arwah isteri dia tu dulu kedua-duanya tukang urut. Biasanya kalau lelaki pak Abu la yang akan buat urut dan kalau perempuan isteri pak Abu la yang akan urut. Tapi sejak isteri dia meninggal lelaki dan perempuan pun akan berurut dengan pak Abu sekarang ni. Pak Abu dah kira pakar dah.. dah berpuluh tahun mengurut orang. Nanti kamu bawa la isteri kamu ni berurut dekat pak Abu supaya cepat sikit sembuh kaki dan pinggang isteri kamu ni.

Jamal : IshaAllah kak, nanti saya tanya pak Abu bila saya boleh bawa isteri saya ni pergi berurut.

Zainab : Baguslah macam tu, akak pun nak balik dulu la.. banyak lagi kerja dekat rumah tu.
Semoga kamu cepat sembah ya Ika.

Isteri Jamal : Terima kasih kak.. sudi datang melawat. Baik-baik jalan ye kak..

Zainab : Iye la.. akak balik dulu ye..

(Ika merupakan ringkasan daripada nama isteri Jamal yang bernama Zulaikah)

Kisah JamalWhere stories live. Discover now