Bab 6

895 68 7
                                    

"Tan Sri Hans."

Mendengar nama itu dari jauh lagi, Chempaka menyorok. Hari ini apa nak jadi, jadilah. Dia tak nak teman Hans makan atau minum. Letih dia nak melayan gosip liar. Dah serupa artis.

Chempaka tekup mulut dan duduk diam di bawah kaunter penyambut tetamu.

Maria yang memandangnya hairan, Chempaka hanya buat isyarat meminta Maria diam. Telunjuknya diletak ke bibir.

"Chempaka mana?" Hans bertanya pada Maria.

"Baru tadi I nampak dia kat sini." Hans lilaukan mata, mencari kelibat Chempaka.

"Pergi tandas. Lepaskan hajat."

Membulat mata Chempaka mendengar jawapan Maria. Kurang asam betul.

"Oo.. Nanti beritahu dia, I tunggu dia kat kereta."

"Baik Tan Sri."

Beberapa minit menunggu Maria yang masih buat tak tahu padanya, Chempaka keluar dengan gaya terhendap-hendap.

"Tan Sri dah pergi ke?"

"Dah."

'Kau cakap aku lepas hajat kenapa?"

Maria hanya jungkit bahu.

"Hishh.." Cemberut muka Chempaka.

"Kau ada apa-apa ke dengan Tan Sri tu Chempaka?" Soal Maria dengan pandangan penuh curiga pada Chempaka.

"Mana ada."

"Selalu sangat dia datang sini. Ni dia cakap dia tunggu kau kat kereta."

"Alah, aku tak nak pergi."

"Dia ajak kau ke mana?"

"Tak tahu. Tapi aku tak nak pergi." Chempaka pandang wajah Maria.

"Apa kata kau je gantikan aku. Cakap aku sakit perut."

Maria tersenyum lebar. Pucuk dicita ulam mendatang. Rugilah kalau dia tolak.

"Tan Sri tak kisah ke nanti?"

"Takkan dia nak marah kan? Dah aku sakit perut."

"Haa.. Kalau macan tu bolehlah. Aku sebenarnya pun dah lama simpan angan-angan nak berdua-duaan dengan Tan Sri tu."

"Eloklah tu. Cakap dekat Tan Sri aku minta maaf. Pasal kerja kau tak payah risau. Aku boleh settel semua."

"Cun!" Cepat Maria capai beg tangannya dan terkedek-kedek dia berlari keluar dari bangunan utama.

"Fuhh.." Chempaka hembus nafas lega. Selamat hari ini dia tak perlu temankan Hans lagi. Dah naik loya tekaknya dengar Hans memanggilnya sweetheart.

Entah apa kena dengan Hans pun dia tak pasti. Situ sweetheart, sini sweetheart.

"Eiii.." Chempaka buat gaya meremang. Nak kerja pun tak tenang bila Hans muncul.

Tengah sedap dalam hati duk mengata Hans, tiba-tiba Hans sudah terpacak di depannya.

"Ehh.. Tan Sri!" Pucat muka Chempaka.

Mati dia. Mati!

"Sakit perut? Salah makan ke?" Mata Hans jatuh pada perut rata Chempaka.

"Hmm.. Tak tahulah saya. Rasa memulas." Chempaka buat gaya tekan-tekan perut. Berlakon jelah.

"Nak pergi klinik? I hantarkan."

"Tak payahlah susah-sussah Tan Sri. Saya boleh je tahan. Bukan sakit sangat. Cuma sekejap-sekejap nak kena pergi tandas."

"Tak okeylah kalau macam tu. Dah ikut I." Hans bergerak ke kerusi yang diduduki Chempaka dan pergelangan Chempaka dipegang.

PESONA CINTA TAN SRIWhere stories live. Discover now