7 - loser club

1K 152 32
                                    

"Lily, we them girls nak grab coffee kat Richiamo~, you wanna follow?" Satu hari Diana tiba-tiba mengajak Lily sertai dia dan majoriti perempuan sekelas yang lain untuk lepak di kafe mahal itu.

Lily terkejut sekejap. Yalah, dua kawan pertama dia dekat universiti kedua-duanya lelaki, bila perempuan yang start friendly dengan Lily, Lily rasa nak menangis sebab terharu.

Belum sempat Lily menjawab, seorang rakan sekelas yang lain memberi komen tak diundang, "Hahaha, Lily nak ke? Dia kan lepak dengan lelaki je?" Classmate bernama Farah 'bergurau'.

Lily terdiam. That's... a backhanded joke. Lily terus tak tahu nak kata apa.

"Alah, Faiq tu mesti dia yang paksa Lily berkepit dengan dia. It's okay, Ly. Today you can have fun with girls only!" Diana menyelamatkan Lily dari situasi awkward itu, sambil dia memeluk tangan Lily, mereka sekumpulan perempuan mula mengangkat langkah.

.

.

.

Seronok. Bila lepak dengan perempuan satu kelas, rasa macam merapatkan silaturahim. Tanpa ada berpuak-puak yang selalu dijadikan budaya para wanita.

Lily memang rasa seronok dan tak awkward, tapi dia tak boleh nak lupakan ayat Farah tadi. Sepanjang mereka lepak, Farah dengan dia langsung tak ada bertegur apa-apa.

Lily tak sangka... Ada orang tak suka dia sebab selalu lepak dengan lelaki i.e. Faiq dan Haris. Bukannya Lily yang dekati dorang, dorang yang selalu ajak Lily join aktiviti dorang. Lily — tak tahu nak menolak, dia terima jelah. Lagipun dia selesa dengan dorang, dan suka luangkan masa dengan dorang. Sebab dorang kawan Lily.

Ke... Farah jealous sebab Faiq dan Haris tu kedua-duanya rupawan? Apabila Lily yang average ni lepak dengan dorang, Farah rasa Lily tak layak. Gitu ke?

Lagi satu, tadi Diana cakap Faiq paksa Lily berkepit dengan dia. Um, mulanya memang betul begitu tapi makin lama Lily sendiri ikhlas nak berkawan dengan Faiq. Kenapa ya? Lily perasan satu kelas seakan-akan ada tanggapan buruk kat Faiq. Apa yang Faiq dah buat sebenarnya sampai dorang semua jauhkan diri?

He went through some things undesirable before.

Kata-kata sir Akmal lalu di fikiran Lily. Lily asyik terlupa nak tanya Faiq tentang itu, tapi nampaknya sekarang dia tak boleh nak tanya dah.

Sebab Lily rasa elok dia keep a distance dari Faiq dan Haris. Biar semua orang elok memandang.

•••

Beberapa hari kemudian

"Lily—"

"Bye, Haris! Aku ada music show hari ni jadi kena cepat balik bilik heheh." Tanpa sempat Haris menghabiskan ayat, Lily sudah memotong cakapnya lalu terus berjalan sehinggalah dia hilang dari penglihatan Haris.

Bila Lily tergelak kekok di hujung ayat, lagilah Haris rasa ada sesuatu tak kena.

"Faiq."

"Mm?" Faiq di sebelah Haris menjawab sambil menyedut air kotak guna straw dalam mulut dia.

"Susu strawberry tak sedap." Haris berkata.

"At least lagi sedap dari susu coklat." Faiq pula memperlekehkan taste Haris, "Kau nak tanya apa, anjir?" Faiq tahu Haris ada nak cakap sesuatu. Sambil itu mereka memulakan langkah pulang.

Haris mengeluh, "Kau fikir apa yang aku fikirkan?"

"Tak. Susu strawberry paling sedap di dunia."

LoserWhere stories live. Discover now