05

173 14 12
                                    

" Ayah jangan bawa Haikal pergi loteng, Haikal takut gelap!"

Fajar telah menyingsing, sinarnya membuatkan Haikal membuka matanya

Ups! Gambar ini tidak mengikuti Pedoman Konten kami. Untuk melanjutkan publikasi, hapuslah gambar ini atau unggah gambar lain.


Fajar telah menyingsing, sinarnya membuatkan Haikal membuka matanya. Ia terlelap dimeja belajar. Nasib baik kerja rumah dia dah siap. Dengan cepat ia mandi dan memakai uniform sekolahnya.

Memasukkan beberapa buku pelajaran yang ada di jadual dan juga di atas mejanya. Ia akan memberinya kepada Hayden nanti. Haikal menghela nafas ketika nametag nya terjatuh, ia menunduk dan mengambil nametag yang bertuliskan namanya.

Setelah berhasil ia berdiri dan tangannya tak sengaja menyiku gelas yang berisi air putih di atas meja belajarnya. Gelas itu tumpah mengenai buku Hayden yang belum Haikal masukkan kedalam begnya. Haikal terus mengelap air disana dan meletakkan buku Hayden yang basah berdekatan dengan tingkap agar cepat kering.

"Mana buku aku?" Haikal terkejut setengah mati, Hayden tanpa aba-aba masuk ke dalam bilik Haikal.

"Sorry bang, buku abang basah." jujurHaikal. Ia memberikan buku basah milik Hayden.

Tanpa aba-aba Haikal terus dihadiahi sebuah tumbukan tepat dikepalanya. Belum puas membuat Haikal mengerang kesakitan, Hayden memijak perut Haikal.

"Maaf bang, Haikal tak sengaja." lirih Haikal, ia memegang kaki Hayden yang sedang memijak perutnya. Ia meninggalkan Haikal yang nafasnya tercungap cungap. Haikal lalu bangun dan mengikut Hayden ke bawah.

Terlihat raut wajah Hayden saat ia duduk bersama dimeja makan untuk sarapan.

"Kamu kenapa sayang?" tanya Yuna yang menyedari raut wajah Hayden yang tidak seperti biasa. Johan terus mengalihkan pandangannya ke arah Haikal lalu menatapnya tajam.

Hayden mengangkat sebelah tangannya ya memegang buku basah. "Haikal" ujarnya dingin lalu pergi dari situ.

Haikal cemas, ia takut sangat takut sekali. Johan berdiri lalu mengheretnya ke loteng. Disusuli Yuna dibelakangnya.

"Ayah jangan bawa Haikal pergi loteng, Haikal takut gelap!" rengek Haikal ia berusaha menahan langkah Johan namun tidak berjaya.

Johan berjaya menolak tubuh Haikal ke dalam loteng secara kasar dan menendangnya. "Tak boleh sekali je kau banggakan ayah?!" tanya Johan sambil menampar Haikal.

"Boleh tak kau jangan buat masalah!" jerkahnya, lalu menghantukkan kepala Haikal ke lantai.

"Boleh tak kau jangan hidup!" Johan menendang dada Haikal sekuat hatinya. Ia mengunci Haikal di loteng sebagai hukumannya, didalam Haikal sedang menahan tangisnya.

Pukul dia sampai koma pun tidak apa apa asalkan jangan mengurungnya di tempat yang gelap. Darah mengalir dari dahinya, Haikal meraba raba kepalanya.

"Maafkan Haikal ya yah, ma, abang. Sebab Haikal korang kena bersusah payah jaga Haikal." Haikal meringkuk dan menangis. Ia merasa beban yang ia pikul semakin berat. Selama ini ia berusaha untuk tersenyum didepan orangz tapi kenapa rasanya susah untuk tersenyum didepan diri sendiri? Ia boleh membohongi semua orang dengan senyum palsunya, tapi kenapa ia tidak boleh membohongi dirinya sendiri!

 Selama ini ia berusaha untuk tersenyum didepan orangz tapi kenapa rasanya susah untuk tersenyum didepan diri sendiri? Ia boleh membohongi semua orang dengan senyum palsunya, tapi kenapa ia tidak boleh membohongi dirinya sendiri!

Ups! Gambar ini tidak mengikuti Pedoman Konten kami. Untuk melanjutkan publikasi, hapuslah gambar ini atau unggah gambar lain.

Hari sudah malam, tidak ada seorang pun yang berniat untuk membuka pintu loteng. Disini Haikal sedang mengigil kesejukan. Diluar sana hujan lebat, membuat hawa disekitarnya menjadi sejuk.

Haikal memegang kepalanya yang pening, ia mengetuk pintu perlahan. "Ayah, buka..." dengan suara serak ia mencuba bertumpu pada pegangan pintu.

"Ayah, Mama, Abang Hayden" panggilnya membuatkan semua yang sedang makan malam itu menghentikan makan malamnya.

"Buka jelah yah kesian!" Johan terus mengangguk dan beranjak pergi.

"Biar Hayden je yah!" tahan Hayden, Johan tersenyum lalu membiarkan Hayden pergi.

Hayden membuka pintu dan menampakkan Haikal terkulai lemah di lantai. Sepertinya Haikal pengsan. Perlahan lahan ia memaksa untuk membuka matanya. "Bang Hayden, Haikal minta maaf." ucapnya lalu tidak sedarkan diri.

Hayden yang masih memiliki hati nurani terus mendukung tubuh Haikal dibelakangnya. Membawanya kebilik dan memperhatikan tubuh Haikal yang dipenuhi luka.

Tanpa berkata apapun ia kembali kebawah, mengambil beberapa makanan dan bergerak ke bilik Haikal semula. Ia meletakkan makanan itu di meja belajar. Ia teringat sesuatu, Haikal tadi tak ke sekolah dan pasti tidak tau jika ada kerja rumah.

Hayden mengangkat bahu, ia menutup pintu bilik Haikal dengan kuat lalu kembali kebawah melanjutkan makan malamnya yang belum habis dijamahnya.

"Haikal macam mana?" tanya Johan.

"Pengsan yah" ucap Hayden sambil memasukkan suapan terakhirnya.

"Kenapa la tak mati je budak tu!" keluhan kasar keluar dari mulut Yuna, Johan langsung meliriknya dan mengelus bahu isterinya tersebut. Johan menghela nafas kasar.

 Johan menghela nafas kasar

Ups! Gambar ini tidak mengikuti Pedoman Konten kami. Untuk melanjutkan publikasi, hapuslah gambar ini atau unggah gambar lain.


※votement

HAIKAL DAN SEMESTANYA [✔️]Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang