01

533 25 11
                                    

"Maafkan Haikal ya yah!"

Makan malam yang hangat disertai gelak tawa diselanya, Seperti keluarga yang bahagia pada umumnya

Ups! Gambar ini tidak mengikuti Pedoman Konten kami. Untuk melanjutkan publikasi, hapuslah gambar ini atau unggah gambar lain.


Makan malam yang hangat disertai gelak tawa diselanya, Seperti keluarga yang bahagia pada umumnya. Sedangkan Haikal hanya tersenyum miris melihat kebahagiaan tersebut. Tanpa dirinya, mereka sudah bahagia. Apa dirinya masih diperlukan didunia ini?

Sungguh jika ingin jujur, Haikal lelah dengan dunianya. Dunia yang memaksanya untuk tetap kuat dan tabah. Terkadang dia suka membayangkan sesuatu. Akan adakah dunia, dimana orang yang membencinya dan yang ia benci menghilang? Tapi dia hanya manusia biasa, bolehkan dia menyerah?

Haikal menghampiri meja makan dan ikut duduk disana. Melihat keharmonian sebuah keluarga, bahkan dirinya seperti diasingkan!

"Ma, boleh tak Hayden beli phone baru? Kan exam semalam Hayden dapat seratus. Boleh ya ma?" minta Hayden. Figura yang dipanggil mama itu mencium kepala anaknya lembut. Hayden tersenyum hingga tidak menampakkan matanya.

"Iya sayang boleh, esok kita beli dengan ayah okey?" Yuna sang mama mengenggam tangan Johan minta persetujuan.

"Iya boleh, esok kita pergi Mall okey?"

"Yess yeayy!!" Hayden menjerit kegembiraan. Sedangkan Haikal, kehadirannya disini seperti tidak dianggap.

"Yah, Haikal boleh beli beg? Beg Haikal dah terkoyak hehe," ucap Haikal memberanikan diri.

"Tak boleh, lagipun kalau beli beg baru, markah kau takkan berubah jugak!" Jawab Johan sinis, Haikal hanya menunduk. Sudah ia duga jawapannya akan seperti ini, belum lagi tatapan sinis kedua orang tuanya yang terlihat begitu menyeramkan.

Ia menyudahi makan malamnya dan berlalu pergi ke biliknya. Tidak bolehkah ibu bapanya memberinya perhatian walaupun sedikit. Derai airmata mulai menuruni dan membasahi pipinya. Ia meraih buku dan membacanya. Ia harus berusaha menjadi anak yang pandai agar orang tuanya bangga.

"Abang Hayden?" panggil Haikal, ia melihat abangnya sedang merosakkan beberapa bahagian handphonenya

Ups! Gambar ini tidak mengikuti Pedoman Konten kami. Untuk melanjutkan publikasi, hapuslah gambar ini atau unggah gambar lain.

"Abang Hayden?" panggil Haikal, ia melihat abangnya sedang merosakkan beberapa bahagian handphonenya.

"Buat apa bang?" tegurnya.

"Ish diam ahh kau!" Hayden masih sibuk menanggalkan beberapa komponen dari handphonenya agar terlihat rosak

"Lebih baik bagi Haikal je bang!" Haikal menawarkan diri. Tanpa berpikir panjang ia menyerahkan handphone itu kepada Haikal, membuatkan Haikal memekik kegirangan. Akhirnya ia bole mendapatkan handphone idamannya walaupun secondhand dan sedikit rosak.

Haikal terus berlalu ke biliknya dan sibuk membaiki handphone tersebut. Tak peduli jika ia harus menghabiskan hari cutinya hanya untuk membaikinya.

Tok!Tok!Tok!

Bunyi ketukan pintu menghentikan kegiatan Haikal. Tanpa aba-aba Haikal melihat sang ayah dengan mata marah menatap Haikal. Apa lagi dia buat? Dia dari tadi hanya berada didalam bilik.

Johan menarik rambut Haikal kasar dan menghempasnya ke dinding. "Akhh." aduh Haikal, keningnya mengalirkan darah segar. Tubuhnya terhuyung-hayang, hentukkan itu membuatkan kepalanya oening bukan kepalang.

"Jadi kau yang rosakkan phone Hayden?!" bentak Johan kuat, ia melihat handphone Hayden lalu mengambilnya. Lalu kembali menatap Haikal.

"Bukan yah, abang Hayden yang bagi dekat Haikal" ucap Haikal jujur seraya memegang keningnya yang berdarah.

"AYAH TAK PENAH AJAR KAU JADI PENIPU HAIKAL!" nada suara Johan naik seoktaf, membuatkan Haikal reflex menutup telinganya. Johan mengambil buku yang paling tebal yang ada di rak buku Haikal.

Menggenggam kedua belah tangan Haikal dengan sebelah Tangannya. Sedangkan tanganya yang lain menampar Haikal menggunakan buku tebal tersebut.

"Ni untuk kau sebab menipu."

PLAK!!!

"Ni untuk kau yang dah rosakkan handphone Hayden."

PLAK!!!

"Dan ini untuk kau yang dah berani lahir kedunia!"

PLAK!!!

Tamparan terakhir lebih kuat dari yang sebelumnya, ditambah kata-kata yang menusuk parasaan Haikal. Haikal yang lemah dan terkulai tidak berdaya hanya mampu menangis. Jika memang dirinya hanya beban, bunuh saja! Dia juga tidak mau lahir kedunia kalau dunia saja menolak kewujudannya. Demi apapun hatinya sedang sakit sekarang.

 Demi apapun hatinya sedang sakit sekarang

Ups! Gambar ini tidak mengikuti Pedoman Konten kami. Untuk melanjutkan publikasi, hapuslah gambar ini atau unggah gambar lain.


※votement

HAIKAL DAN SEMESTANYA [✔️]Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang