Hoofdstuk 2 - Jane

82 6 0
                                    

Toen ik eindelijk het touw om het paaltje had, zag ik hoe mijn zus bijna in slaap viel. Maar daar had ik geen zin in! Net liet ze me al een heel eind zwemmen, en die ene keer dat ik haar in het water gooide is echt niet genoeg karma. Ik pakte mijn zonnebril en zette hem op. Toen ging ik op het bankje zitten en stak mijn hand in het water. Ik plensde wat water in mijn zus haar gezicht. Verschrik keek ze op, waarna ik grijnsde. Ze lachte. Ik begreep niet hoe ze het altijd voor mekaar kreeg om overal om te lachen. Toen ik haar in het water duwde, lachte ze ook al. Ik duwde mijn zonnebril omhoog en keek haar onder mijn zonnebril door met opgehesen wenkbrauwen aan.

"Wat?" vroeg ze, terwijl ze met een glimlach het water van haar gezicht veegde.

"Waarom lach je?" was mijn antwoord.

"Waarom niet?" zei ze met een grijns.

Ik schudde mijn hoofd en ging liggen. Nou ja, als je dat liggen kon noemen; het bootje lag nou niet bepaald comfortabel. Ik begon slaperig te worden en was even bang dat April water in mijn gezicht zou gooien. Ik deed even alsof ik sliep, om te checken of ze het zou doen. Maar het kwam niet. Blijkbaar was ze erachter dat ik niet echt in mijn beste humeur was. Ik viel rustig in slaap.

Na een poosje werd ik wakker. Ik hield mijn ogen gesloten, voelde de warmte van de zon op mijn huid en rook de zoute, vertrouwde oceaangeur. Zo bleef ik ongeveer twee minuten liggen, toen mijn zus me begon wakker te maken. Ze dacht blijkbaar dat ik nog sliep. Ze duwde zacht tegen mijn schouder.

"Jane, Jane, wakker worden." zei ze. Ik hield mijn ogen gesloten, om te luisteren wat ze nog meer te zeggen had.

"Jane, ik weet dat je wakker bent. We zijn hier al twee uur, ik wil weg." zei ze, haar stem klonk zeurderig. Ik opende mijn ogen, ging rechtop zitten en zuchtte. Ik wreef in mijn ogen en keek naar April, wiens huid al een beetje rood begon te worden.

"April, heb je je wel ingesmeerd?" vroeg ik, in een poging een gesprek aan te knopen en langer op zee te blijven.

Alsof ze mijn gedachten kon lezen, reageerde April. "Leuk geprobeerd, we gaan terug." zei ze snel. Jammer. Ik zuchtte.

"Oke dan.." zei ik, waarna ik naar de netten ging en eraan begon te trekken zodat ze uit het water zouden komen. April kwam naast me staan en hielp met trekken. Zonder problemen kwam het net uit het water. Er zaten erg veel vissen in, al zei ik het zelf.

"Goede vangst.." mompelde April, verwachtend dat het me niet zou interesseren, wat het meestal ook niet deed. Ik glimlachte zonder dat April het kon zien.

Nadat ik het bootje had losgekoppeld van het paaltje, pakte ik de roeispanen en begon te roeien. Eigenlijk had ik gewild dat April zou roeien, maar zij had de heenweg al geroeid. Ik roeide zo snel als ik kon, zodat ik snel aan de kust zou zijn en snel zou kunnen gaan zwemmen. Het duurde dan ook niet erg lang voor we aan wal waren. April trok haar jurkje omhoog (dat was niet raar, ze droeg een bikini) en sprong in het water, terwijl ze haar jurkje met een hand vast hield. Met haar andere hand trok ze het bootje een klein stukje op het land. Ik pakte het net met de vissen en sprong op het land. Daar legde ik het net op de grond en hielp April om het bootje verder op het land te trekken. Ik merkte duidelijk dat mijn dutje op de boot me goed had gedaan; ik was veel minder chagrijnig.

April en ik brachten de vissen naar de visserspost, de plaats waar we de vissen altijd heen moesten brengen na het vissen, waarna ik weer terugging naar het strand. April wilde niet meer naar het strand, dus ik hoopte dat ik op het strand iemand tegen zou komen die ik wel aardig vond, of dat ik daar een nieuw iemand zou ontmoeten.

Ik kwam aan op het strand, waar ik maar één iemand zag zitten, of eigenlijk liggen. Een meisje van ongeveer mijn leeftijd lag te zonnen. Ze had lang blond haar en droeg alleen een bikini. Ik besloot haar voorbeeld te volgen en legde een handdoek in het zand, waar ik op ging liggen. Na een paar minuten was ik daar echter al weer klaar mee; ik had nogal veel energie over. Ik trok mijn broekje en shirtje uit, zodat ik alleen mijn bikini aanhad. Ik rende richting het water, had zin om een radslag te doen, deed een radslag en rende het water in. Ik bedacht me dat ik me gedroeg net zoals April zich altijd gedroeg; met te veel energie en altijd vrolijk. Alleen op het strand gedroeg ik me zo. Het strand was de enige plaats waar ik me echt mezelf voelde. Ik ging kopje onder en toen ik bovenkwam zag ik dat het blonde meisje naar me keek.

"Kun je het zien?" zei ik met een lach. Ik zorgde ervoor dat ik niet arrogant klonk.

Het meisje knikte en lachte toen. "Sorry," zei ze lachend, "ik ben Melissa." Ik besloot om eens aardig te doen en ging dichterbij zitten, in de branding.

"Ik ben Jane" zei ik. Ik keek Melissa aan, om haar gezicht voor het eerst goed te bekijken.

"Het is zo raar.." mompelde Melissa, waarna ze op normale toon begon te praten, "Oke, dit gaat vast heel raar klinken, maar heb je pas je haar geverfd ofzo? Ik heb echt het idee dat ik je al eerder heb gezien, maar dan met rood haar." Melissa keek me vragend aan. Ik glimlachte en dacht aan mijn zus, die hetzelfde gezicht had als ik, maar dan met rood haar. Vragen als deze kregen we allebei vaak.

"Ik heb een tweelingzus," zei ik, "zij heeft rood haar." Melissa keek even verrast en glimlachte toen.

"Oh, dat verklaart veel" zei ze met een glimlach. Ik mocht Melissa wel en besloot om mijn handdoek te pakken en naast haar te gaan zitten.

Toen ik naast haar zat, vroeg ik of zij ook broers of zussen had.

"Ik heb één oudere broer, Mark" zei Melissa. Ik besloot dat ik Melissa erg knap vond en bedacht hoe haar broer eruit zou zien.

"Is hij aardig?" vroeg ik, een vrij stomme vraag aangezien ik er van uitging dat ze geen hekel had aan haar broer.

Melissa gaf antwoord en de rest van de middag bleven we kletsen, zwemmen en zonnen. Ik geloofde dat ik er een nieuwe vriendin bij had, wat ik erg leuk vond. Aan het einde van de middag hadden we allebei honger en besloten we naar huis te gaan. We spraken een tijd af waarop we allebei op school zouden zijn, zodat we elkaar nog eens zouden zien. Daarna namen we afscheid liep ik richting mijn boomhut en zij richting de hare.

Toen ik aankwam in onze hut zag ik dat mijn zus al aan tafel zat. Mijn vader was bezig met het dekken van de tafel en mijn moeder stond ijverig in een pan te roeren. Ik ging naast mijn zus zitten.

"Heb je nog iets leuks gedaan?" vroeg ik geïnteresseerd. Ik voelde me nog een beetje vrolijker dan normaal door het strand. Mijn haar was nog een beetje vochtig door het zeewater en het rook ook nog lekker zout.

"Niets heel bijzonders" antwoordde April met een glimlach. Haar antwoord irriteerde me; was ik een keer geïnteresseerd, gaf ze zo'n kort, nutteloos antwoord.

"En nu wat specifieker.." zei ik.

Ze lachte, herkende me weer zoals ik meestal was. "Ik ben naar de bibliotheek geweest en daarna ben ik met Adem mee geweest." zei ze. Ik zag de pretlichtjes in haar groene ogen en de lichte blos op haar wangen. Ze had mijn aandacht.

"Adem, die lange, gespierde jongen met donker haar en blauwe ogen?" vroeg ik.

Ze knikte. "Ik kwam hem tegen in de bibliotheek en we raakten aan de praat." zei ze bijna stralend.

Mama onderbrak ons gesprek door een pan met eten op tafel te zetten en te zeggen dat het eten klaar was. Alsof we dat nog niet doorhadden. De rest van het eten zei ik niets; ik had geen zin meer om te praten. Na het eten vroeg mijn vader waarom ik niets had gezegd tijdens het eten en ik antwoorde dat ik moe was. Mijn vader zei dat ik dan maar snel moest gaan slapen; hoe ouders het voor mekaar krijgen om uit alles wat je zegt iets negatiefs te trekken. Maar ik wist dat hij door zou zeuren als ik nee zou zeggen, dus ik knikte en liep op langzaam tempo richting de badkamer om zo langzaam mogelijk te douchen. In de badkamer aangekomen keek ik naar de douche, die bestond uit een emmer koud water (dat opgewarmd kon worden) in een kabine met een gootsteen die naar de grond leidde. Ik had geen zin in koud water over me heen dus ik keek naar het bad. Ik besloot voor het bad te gaan en stak een vuurtje aan onder het bad. Ik ging op de grond zitten en wachtte een poosje. Ik leunde naar achter en dreigde in slaap te vallen; misschien was ik toch wel moe. Om maar niet in slaap te vallen, stond ik op. Ik stak mijn hand in het water en besloot dat het warm genoeg was. Ik kleedde me uit, zorgde ervoor dat het vuur uit was en ging in bad zitten. Ik bleef in bad zitten tot het water koud was en mijn moeder begon te roepen dat het klaar was. Ik stapte uit bad en liep de douchekabine in. Ik gooide de emmer water over me heen zodat het overige sop van mijn lichaam zou gaan. Ik droogde me af en trok mijn pyjama aan. Ik ging in bed liggen en op de een of andere manier (meestal lag ik minstens een half uur wakker) binnen een paar minuten in slaap.

~~~~~~

Duss, nu hebben jullie kennis gemaakt met beide hoofdpersonen, er gaat meer gebeuren in de volgende hoofdstukken.

Xoxo Lotte

Leave.Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu