"Tuut, tuut, tuut." Ik schrik op. Bas en Mick staan naast me. Mijn wekker imiterend. Voor ik iets wil zeggen, kijk ik eerst of mijn vader in de buurt is. "Hij is er niet." Zegt Mick, die mijn rondkijken opgemerkt heeft. "Gaat het?" Vraagt Bas, een beetje bezorgd. Wijzend naar mijn arm. "Ja, het gaat." Lieg ik. Als ik uit mijn bed stap kijken de jongens me na. "Nu moeten jullie niet ineens bezorgd doen. Ga maar. Als jullie me willen helpen, zijn jullie te laat. Dat hadden jullie gisteren moeten doen." Ze kijken me verschrikt aan. Als ze geen aanstalten maken om weg te gaan, pak ik mijn kleren en loop de kamer uit. Ik draai de deur op slot en zet de douche aan. Snel kleed ik me uit en stap onder de douche. Het hete water valt op de nog een beetje bebloede plekjes. Een pijnlijk schokje gaat door mijn lichaam wanneer ik de wondjes aanraak. Die gast heeft er werk van gemaakt. Ik stap vanonder de douche en droog me voorzichtig af. Als ik bij mijn benen kom zie ik een grote blauwe plek. Ik kleed me aan. Een kanten shirtje. Niemand die iets van mijn arm kan zien. Ik pak de shampoo fles van Bas en Mick en gooi het in de prullenbak. Ik open de deur en als ik in mijn slaapkamer kom zie ik dat Bas en Mick al weg zijn. Ik stop vijf euro in mijn zak. Dan kan ik een nieuwe shampoo fles kopen. Vandaag loop ik zacht de trap af en neem plaats aan tafel. "Schat, heb je pijn?" Mijn moeder kijkt me bezorgd aan. "Ja mam, tuurlijk heb ik pijn." Ze kijkt verdrietig. Dan kijkt ze me serieus aan. "Het is je eigen schuld." zegt ze boos. Het is net alsof ik een klap in mijn gezicht krijg. Ik zeg niets en gooi de banaan waar ik net een hap van had genomen weg. "Ik heb geen honger," vertel ik mijn moeder. Ik loop naar boven en poets mijn tanden. Ik loop terug naar beneden en ga meteen naar buiten. Mijn tas weer in de mand. Lindsey zal wel vroeg zijn vandaag. Dat hadden we afgesproken zodat ik niet lang thuis zou moeten zijn. "Joehoeeeee." Roept Lindsey wanneer ze aan komt fietsen. "Hey." "Gaat het?" vraagt ze me. "Beter als gisteren. Hij was er vanochtend niet." Lindsey zucht. "Je moet hier echt iets aan doen." Ik denk na. Ik kan papa toch nooit verraden. Dan doet hij me wat hoor. "Nee, laat maar. Straks zijn we weer laat." Met die woorden stap ik op mijn fiets en vertrekken we. Binnen 10 minuutjes zijn we al bij de oude fabriek. De hele groep stond er al. "Hey." Zegt Thomas. Hij knipoogt naar me. "Hey." Zeg ik terug. Als we vertrekken fiets ik naast Thomas. "Gaan we naast elkaar zitten bij wiskunde?" Vroeg hij meteen. Het woord wiskunde gaf me al een tintelend gevoel. Ik had nog nooit zin gehad in wiskunde. "Ja, gezellig." Zeg ik tegen Thomas. Het gesprek loopt vast. Opeens gaat zijn hand door mijn haar. "Thomas!" Roep ik lachend. "O mijn god, je haar!" Zegt Dave die achterom kijkt. Hij gaat langzamer fietsen zodat we met z'n drieën op een rij fietsen en woelt door mijn haar. Zijn vingers pakken een paar plukjes en verplaatsen die naar de andere kant. "Dat is beter." Zegt Dave als hij me aankijkt. "Thanks." Zeg ik lachend. We zijn al snel op school. Snel stallen we onze fietsen en ik loop naar mijn kluisje. Thomas, Dave en ik zijn de enig met een kluisje in de andere toren. Wanneer ik mijn kluisje open heb slaat Thomas hem weer dicht. Ik zucht. Thomas en Dave geven elkaar een high-five. Ik kijk ze boos aan wat ze aan het lachen maakt. In een snelle beweging komt Dave naar voor en graait mijn tas uit mijn handen. "Dave!" Roep ik kreunend. Zo gaat het nou elke dag. Dave rent weg, maar ik blijf staan. Verontwaardigd komt hij terug. "Het is niet leuk als je hem niet komt halen." Zegt Dave verdrietig. "Jammer." zeg ik en snel graai ik naar mijn tas. Dan open ik mijn kluisje en verwissel snel mijn boeken. Ik loop naar de aula waar ik Lindsey vind. "Waarom ben je zo laat?" Vraagt ze me. "Ochtendroutine van Thomas en Dave." Zeg ik zuchtend. De rest moet lachen. Dit hoorden ze zo elke dag in de derde. Wanneer de bel gaat lopen we naar het geschiedenis lokaal. Meneer Ronalds staat al bij de deur te wachten. "We komen bij de deur staan en ik kijk de man aan. Zijn ogen glunderen als hij me van top tot teen bekijkt. Ik voel me meteen ongemakkelijk en neem snel plaats achterin de klas, naast Mariska. Als iedereen binnen is komt meneer Ronalds onze kant op. Hij legt zijn hand op mijn schouder. "Gaan jullie even voor zitten anders zit iedereen zo ver weg." Vraagt hij ons. Mariska en ik pakken zuchtend onze spullen en lopen naar voren. "Super." Zegt hij terwijl hij me nakijkt. "Wat een enge vent zeg!" Fluister ik in Mariska's oor. "Inderdaad." Zegt ze terug. Na geschiedenis en Frans hebben we pauze. Snel verwissel ik mijn boeken en loop ik weer naar de aula. "We hebben zo wiskunde!" Roept Lindsey van blijdschap. Thomas knipoogt naar me. "Hoi zus." Hoor ik Bas achter me. Ik draai me om. "Wat?" Zeg ik. "Kom eens." "Ben zo terug!" Zeg ik tegen de rest en ik loop achter Bas en Mick aan. We staan om de hoeken van de geschiedenis lokalen. Bas kijkt om zich heen en wijst dan naar het lokaal waar ik net geschiedenis heb gehad. Ik volg zijn vinger en zie meneer Ronalds staan. Hij kijkt heel boos. Dan kijk ik meer naar links. Papa? Ineens voelt mijn hoofd heel licht, mijn benen heel slap. "P-p-papa?" Fluister ik bijna. "Ja, wat doet hij daar?" Vraagt Mick me. Dan gaat de bel en loop zonder doei te zetten weg. Die twee mannen bezorgen me de rillingen. Dan kom ik uit bij het lokaal wiskunde. Nog meer zenuwen gieren door mijn lijf. Ik kijk recht in de ogen van meneer Sink. Weer verdrink ik in zijn prachtige ogen. "Jij moet Rosa zijn." Ik knik voorzichtig. "Wij hadden elkaar al gezien hè?" Ik knik weer en neem snel plaats naast Thomas. "Wat ging je net doen?" Vraagt hij me. Ik kijk om me heen. Door de glazen deur door de gang recht in de ogen van papa. Ik word duizelig. "Rosa?" Vraagt Thomas. Ik kan niet meer denken. Duizelig. Zo duizelig. Voor ik het weet voel ik een harde dreun "Rosa!" Schreeuwt Thomas.
JE LEEST
New teachers
AcakNa de zomervakantie komt Rosa in het vierde jaar. Veel aandacht van jongens en veel vriendinnen. Het nieuwe schooljaar begint met nieuwe leraren. Meneer Sink, de knapste docent van de school krijgt meteen een band met Rosa. En de oude saaie meneer R...