Chapter 2

10 1 0
                                    

AYDEN DANIAL X NURUL INAYAH

Inayah keluar dari kelas itu. Kena cerita dekat Arina ni . Orang nak mengata lantaklah dia tak kesah . Dia nak cari Arina Dahlia sekarang ni.
Arina aku dah sure jadi kakak ipar kau nanti . Langkah kakinya dilajukan apabila ternampak Arina di luar kelasnya.


ARINA !

Arina yang sedang mengelap tingkap itu terjerit kecil. Tangannya naik mengusap dada. Dia mencubit kuat lengan Inayah. Dia dahla baru lepas kena marah sebab takbertugas , boleh pulak Inayah buat dia terkejut macam tu.

" heyy kau ni dah kenapa , ingat lawak ke '' Inayah hanya menayang sengih , kepalanya yang tak gatal digaru. Salah aku ke?

" Aku suka abang kau ''

" aku tahu''

" ehhh macam mana kau tahu ? Aku takbagitahu lagipun . '' Dahi Inayah dijentik kuat oleh Arina. Geram betul dia dengan Inayah ni.

" Bongok ''

-----

Ayden Danial melangkah keluar dari kelas itu . Lega dia bila waktu persekolahan sudah tamat. Entah mengapa dia rasa sungguh penat harini. Sempat dia mengeluh perlahan.

" Ayden '' Ayden hanya mengabaikan panggilan itu. Langkahnya dilajukan . Malas nak layan.

" Heyy Ayden tunggu la '' Khalisya cuba menyamakan langkahnya dengan Ayden Danial. Penat dia kejar lelaki ini dari tadi. Dah pesan dah nak jalan sekali tetapi Ayden hanya buat tak tahu saja.

Ayden menghentikan langkahnya mengejut membuatkan Khalisya hampir mencium belakang badannya .  Nasib dia sempat mengelak kalau tak memang dia baling perempuan ni ke bawah .

Dia mengangkat keningnya kepada Khalisya. Malas nak bercakap. Dia nak Arina sebenarnya.Kedatangan Khalisya membuang masanya.

" Saya boleh ajar awak , teman awak buat homework , tak perlu suruh Inayah'' Khalisya memandang dalam mata Ayden Danial .

" Aku taknak kau '' Setiap perkataan ditekan. Dia terus meninggalkan Khalisya terpinga pinga.

Khalisya hanya memandang Ayden Danial terkejut. Macam tu ja Ayden tolak dia? Niat dia baik. Dia hanya nak tolong saja.

Saya nak tolong awak je Ayden. Tapi nampaknya awak tak sudi.


Apa bala ni. Aku dahla penat . Arina pun tak timbul timbul . Nanti aku tinggal mula nak membebel. Ayden Danial mengeluh buat kesekian kalinya.

Inayah menutup mulutnya . Tak nak buat sebarang bunyi. Dia tengok adegan Ayden dan Inayah sebentar tadi. Dia lega Ayden tak layan Khalisya tetapi dia kesian juga dengan Khalisya. Khalisya cantik. Tinggi . Bukan macam dirinya .

Layak ke aku dengan kau eh Danial? Kau sempurna . Kening kau cantik . Hidung kau mancung . Bibir kau pink. Mata hazel kau..semua sempurna. Aku cantik tapi tak cukup cantik untuk kau.

Haihh apani air mata ni , taksuka la macam ni. Tangannya naik menyeka air matanya.

Dia duduk di kerusi di pondok menunggu itu. Jauh dari orang. Cermin matanya dipakai bukunya di buka. Memang rutin hariannya ketika menunggu abang dia ambil.

Kusyuk dia baca buku tak perasan dia sedang diperhatikan. Arina balik lambat harini. Kena tahan dengan cikgu sebab tak buat kerja sekolah.
Adik abang pemalas apala nak jadi. Dah Arina kena tahan jadi dia bersendirian la harini. Takda kawan lain dah.

Perhatian Inayah terganggu bila seseorang meletakkan susu coklat di sebelahnya.

Inayah kenal bau ni. Bau perfume Ayden Danial. Jadi segan pulak dia . Perlahan lahan dia mengangkat kepala. Terkejut dia bila Ayden duduk di sebelah nya . Berjarak dalam satu meter .

" Kau ni kusyuk betul '' Tegur Ayden Danial.

" Kau buat apa kat sini '' soalan dibalas soalan. Ayden Danial membuat muka menyampah.

" Aku cari Arina , tak jumpa jumpa pun jadi aku duduk la sini ''

Inayah hanya mengangguk faham . " Bukan balik naik moto ke? Pelik juga dia selalu Ayden balik naik moto.Cermin mata di hidungnya dibetulkan. Bukunya ditutup . Perhatian dia pada Ayden Danial sekarang.

Ayden Danial tergelak membuatkan Inayah memandangnya pelik. Kenapa dia ni.

" Daddy rampas moto aku ''

" padan muka kau , pemalas lagi sapa suruh ''

" ehh kau melampau ehh "



Bunyi tepuk tangan membuatkan Inayah terkejut. Hilang terus bayangan Ayden Danial yang sedang bergelak ketawa. Dia merengus marah. Abang dia tepuk tangan betul betul depan muka dia.

" Abang kenapa ? ''

" Dari balik sekolah tadi kau termenung je senyum sampai ke belakang kepala seram tahu tak ''

" Sibuk la kau ni  , Umi tolong bawak dia jauh dari Nayah , Abang kacau Nayah study ''

Izz Qayden dah buat muka menyampah. Bila dia study ? termenung je dari tadi .

" Korang ni macam macam la .. dua beradik je riuh macam berlapan ''  Puan Ilani menggeleng perlahan. Cawan kopi dihulur pada Izz Qayden , Inayah pula air coklat . Inayah takboleh minum kopi. Izz qayden pula tak boleh minum coklat.

" Nasib la dua beradik kalau lapan mahu menangis baba ni nak dengar kamu bergaduh '' Tuan Qadri ketawa perlahan. Sakit juga kepala dia dengar mereka berdua tu bergaduh. Tetapi suara suara itu juga yang buat dia lupa masalah di tempat kerjanya.

" Izz , macam mana dengan tempat kerja kamu ?" Lembut Puan Ilani bertanya.

" Okay je umi cuma ada ha dua tiga orang ni yang suka kacau abang . Taksuka betul dengan diorang tu '' Izz Qayden memuncungkan bibirnya  menunjukkan dia betul betul taksuka.

" Eii gedik la abang ni.... " Inayah mencucuk pinggang abangnya dengan jari telunjuknya. Dia ketawa kuat.

" Macam baba dulu la , taksuka tak suka last last kawin ha.. dapat la kamu dengan adik kamu ni'' kepala Inayah digosok pelan . Besar dah anak kecil dia.

Malam itu ruang tamu rumah itu hanya dipenuhi gelak tawa mereka sekeluarga . Mereka meluangkan masa bersama bercerita masalah masing masing.



Lain pula situasi di rumah keluarga Ayden Danial.


Pangg

Muka Arina terteleng ke tepi apabila terkena penampar itu. Kepalanya mula berpusing. Pening , sakit.

" Tak habis nak malukan daddy '' Tempik Tuan Dazril .

" Rina keluar hilangkan stress je ''

" Daddy , dahla tu biar dia rehat ''  Aira cuba menenangkan bapanya itu. Adik bongsu dia dengan daddy dia takpernah sebulu. Dua dua ego.

" Rina naik '' Ayden Danial mengarah adik nya itu. Degil tak habis .

Arina naik ke biliknya . Daddy dia dijeling tajam .
Pintu biliknya dihempas kuat. Dia menangis ..menangis sedih.

Mommy , Rina miss u . Gambar mommy dipeluk erat. Air mata yang membasahi mukanya dibiarkan.


" Takperlu sampai naik tangan '' Ayden Danial memandang wajah Tuan Dazril. Dingin saja wajahnya. Taksuka adiknya di kasari.

" Danial jangan nak tambah stress daddy ''

" Danial , daddy stop it '' 

Tuan Dazril masuk ke bilik kerjanya , Ayden Danial pula keluar tak tahu kemana. Aira takrisau sebab kunci moto dia kena rampas. Lagipun Ayden hanya mengenakan hoodie dan tracksuit hitam . Biarlah dia tenangkan diri dia.

Aira Dariya mengeluh entah kali keberapa . Sejak kematian mommy nya rumah nya ini takpernah rasa tenang. Asyik bergaduh je semua. Daddy dia pun ego.

-----












REWRITE THE STARWhere stories live. Discover now