chapter 1

2.2K 12 1
                                    

Sewaktu aulia berumur 6tahun,dia sudah dapat melihat semua kekejaman seorang lelaki terhadap ibunya.

***

"abang!apa salah saya...apa saya ni tak cukup baik ke untuk abang??tak cukup cantik ke untuk abang??kenapa abang cari lagi perempuan sundal tu?kenapa bang?"luahan seorang isteri yang tidak berdosa.

"kau okay je sebenarnya..tapi aku memang macam ni kn,aku macam dulu jugak macam yang kau kenal..ramai perempuan..kau pun sama dulu,ramai je jantan"ujar lelaki itu sambil menghisap rokok.

"abang...itu dulu..dulu!saya boleh berubah,kenapa abang tak boleh!kita bukan makin muda bang..kita makin tua..makin tua bang!" ibu aulia tidak boleh sabar lagi.

"okay abang masih tak mahu berubah,saya pun dah penat..penat!abang ceraikan saya..tu jalan terbaik,abang pergi la kat perempuan sundal tu"akhirnya perkataan itu diluahkan oleh ibu aulia.

ayah aulia senyum sinis,sambil menghisap rokok.

"kau fikir aku akan lepaskan kau ke hah?silap besar la kau..pergi la kau naik turun mahkamah sana,aku tetap takkan ceraikan kau"ujar lelaki itu selamber.

ibu aulia menangis sambil memeluknya,aulia mula faham situasi..ayahnya bangun dari kerusi lalu mahu pergi tapi aulia berlari sambil mengigit kaki ayahnya sambil menjerit.

menjerit si ayah.."arghhhh adik!sakitttt!"

"ayah jahat!ayah selalu buat ibu menangis!adik benci ayah!"aulia berlari kembali kepada ibunya.

"budak tak guna..sini kau!"

dikejarnya aulia,mahu ditamparnya tapi ibunya menahan.

"dengan anak sendiri pun nak dipukulnya..abang memang tak guna!"

panggg!!!!!!

satu tamparan hebat hingap dipipi ibu aulia.

berdarah bibirnya..sakit tapi hatinya lagi sakit.

"tampar lagi bang..tampar lagi bang!bunuh saya ni terus pun takpe bang,senang hidup abang!"ibu aulia memeluk erat anaknya.

lelaki itu pergi.

"pergi la!..tolong jangan kembali..pergi!".

aulia menangis melihat ibunya diperlakukan sedemikian rupa.

"adik jangan menangis,adik jangan beritahu bang long dgn bang ngah..nanti dorg cari ayah..ibu tak mahu mereka cari ayah lagi..biar ayah pergi berambus dgn betina tu"pesan ibunya.

aulia anak bongsu dari 3 org adik beradik.

sejak kejadian itu..ayahnya tidak pulang ke kampung,ayahnya menetap di kuala lumpur bersama isteri barunya.

***

journey siti auliaWhere stories live. Discover now