sisi persekolahan bermula..awal pagi aulia sudah bersiap,sedikit pun dia tidak memandang muka abg yus..dia masih berdendam.selesai pendaftaran sekolah,aulia rasa sebak..dia sungguh tak sangka yg semua ni terjadi.
"adik okay tak ni?jangan la nagis,ni duit belanja sekolah..balik sekolah nanti abg yus ambil..tunggu je depan sekolah,kakak ada kerja..biasa abg yus je free tengahari"ujar kak cik membuat aulia tidak selesa..tapi apakan daya,dia hanya menumpang..turuti sahaja yg perlu buat masa ni.
"hmm yelah kak cik,terima kasih"ujar aulia berlahan.
terus aulia berjalan perlahan menuju ke kelas.
***
di kantin aulia duduk bersebelahan rakan sekelas..wanie,wanie seorang yg becok lagi laser mulutnya,walaupun baru kenal tak sampai sehari tapi wanie cukup peramah membuat aulia selesa.
dalam masa yg sama,aulia menjadi perhatian dari seseorang pelajar lelaki..bernama amer..pelajar senior form 5.
"wei aulia..ko tgk bdk laki tu,aku rasa dia tengok kita jela..dari jauh mcm hensem mcm kerek pun ye"ujar wanie sambil menyuap sandwich.
"mandai je ko ni..kite baru je jejak kaki dlm sekolah ni,kenal pun tidak..nak menuduh tak baik la,tapi mungkin btl apa ko cakap..laki semua sama"ujar aulia membuat wanie tersembur sandwich dari mulutnya smbil ketawa terbahak bahak.
"weii..hahaha..bodo la ko ni..dah lah jom masuk kelas,semua org tgk kite wei..aku gelak kuat sgt ke..hahaha"ujar wanie sambil menarik tangan aulia.
gelagat wanie bersama aulia di perhatikan dari jauh oleh amer.
****
amer seorang yg bersifat sederhana,santai,agak alim dengan gaya sedikit sombong plus playboy tapi dia tidak terlalu popular dikalangan pelajar,akan tetapi dia sangat popular dikalangan guru sebab amer pernah menjadi johan larian 100meter berpagar di peringkat negeri.
amer seakan berkenan dgn aulia,maybe dia sudah terbuka hatinya untuk mengenali seseorang setelah sekian lama hatinya dikunci.
"mer..ko dok usha bdk hingusan tu ke?ingat aku tak nampak ke,tajam mata ko tgk bdk tu..ko scan dlm bj dia ke?bra warna apa?hahaha"ujar kimi best friend amer.
"hingusan?eh ko tgk sini,kalau ko perasan laa muka dia sebiji mcm muka siapa?muka atirah,ko perasan tak?"kata kata amer membuat kimi melihat aulia yg berjalan bersama wanie.
"hmm seakan akan la sama tp yg nampak lain gaya jalan,atirah jalan sepah sikit yg bdk ni elok sikit..hahaha"ujar kimi membuat amer tersenyum mengenangkan arwah atirah.
"hmm tapi arwah baik orangnya .."kimi menyambung ayatnya.
"ko nk usha bdk tu psl muka sama dgn atirah ke?"ujar kimi ingin kepastian.
"takde la..nak kawan je boleh kan"ujar amer selamber.
amer berjalan perlahan ke arah aulia sambil tangannya laju memetik sekuntum bunga raya di tepi kantin.
"hai assalamualaikum,saya amer ..awk aulia kan"ujar amer memperkenalkan diri.
bunga ditangan diberikan kepada wanie bukan kepada aulia.
"eh kenapa bagi saya bunga ni??"ujar wanie terkejut.
"bunga memang utk awk..siapa nama awk?"soal amer.
"wanie.."
"okay wanie..saya beri bunga ni untuk awk sbb aulia akan saya beri HATI"
kata kata amer membuat seluruh kantin bergema dgn sorakkan.
"perhh!!"
"amer power r ayat padu!!"
"untung r!!"
"huuuuuuuuu..perhhhh...power la lu mer...hahaha"
aulia panik dan terkejut lalu menampar muka amer.
PANG!!
sekali lain seluruh kantin bergema dgn gelak tawa.
hahahahaha!!
reject gitu je!!
amer kena tampar oii!!
hahaha!!
aulia berlari ke kelas sambil di iringi wanie.
aulia malu plus bengang.
amer hanya tersenyum sambil memegang pipinya,kimi dtg menumbuk numbuk bahu amer.
"bodo la lu..hahaha..tapi ayat padu doh"
"spontan doh cakap..hahaha"
*****
YOU ARE READING
journey siti aulia
Adventure"aku boleh je hidup tanpa lelaki,sebab lelaki lah hidup aku macam ni..semua tak boleh harap!semua menyusahkan hidup aku!semua perangai macam cilake!semua perangai macam bapak aku..tak guna!" ** akan tetapi..dia sedar yg dia tidak boleh hidup tanpa l...