"adik..bang long,bang ngah..ibu nak cakap ni..hmm korang sayang ibu kan?"ucapannya sedih bersulam tangisan.
"sayang ibu!..kami semua sayang ibu..kenapa ni ibu"mereka bertiga dapat merasakan yg ibu mereka tidak hidup lama.
**
baby..itu nama gelaran ibu aulia,baby di sahkan oleh dokter yang dia mengidap kanser hati tahap 4..dia tidak mampu menahan lagi kesakitan ini.
"kalau ibu dah takde nanti,korang ikut makcik leha ye..duduk dgn dia,makcik leha awal awal dah pesan dgn ibu yg dia nak jaga korang adik beradik"ujar baby dalam nada yg tersekat sekat.
"ibu jgn tinggal adik bu..adik nak ikut ibu..adik tak boleh hidup kalau ibu takde..adik tak boleh"ujar aulia sambil memeluk ibunya.
abang abangnya turut menangis melihat keadaan ibunya yg seakan tenat.
tiba tiba muncul susuk tubuh yg paling aulia benci.
"assalamualaikum"
aulia terkejut mendengar suara garau itu.
"ayah!buat apa ayah balik..ayah nak ibu mati kan..kan!"tegas nada aulia.
"adik..cukup!ayah dtg abg yang suruh..ibu dalam keadaan mcmni tolong jgn keruhkan lagi keadaan"abg long memang rapat dgn ayahnya..tp aulia dan abg ngah memang cukup benci dgn ayahnya.
sudah 7 tahun ayahnya meninggalkan mereka..aulia benci akan ayahnya.
"adik..long..ngah..ayah dtg ni bkn nak gaduh,ayah dtg nak mintak maaf dari ibu..ayah bersalah tinggalkan ibu bergantung tak bertali selama ini,ayah mengaku silap ayah..ayah mintak maaf,adik...ayah mintak maaf"luahan dari seorang ayah dan suami.
"abang mintak maaf,abang betul betul rasa bersalah..sebab abang awak sakit macam ni,punca semua dari abang"ayah aulia menangis..ini kali pertama aulia melihat ayahnya menangis.
"sudah la bang..saya dah lama maafkan abang,sakit ni ujian dari allah..saya terima dgn hati terbuka"ujar baby terbatuk batuk.
"adik...."ibunya memanggil aulia,tangannya meraba raba sebab matanya sudah tidak jelas.
cepat aulia gengam erat jemari ibunya.
"kenapa bu..aulia ada kt sini bu"
tiba tiba jemari yg aulia gengam makin lama makin lemah gengamannya..dan....
"ibu...ibu....ibuuuuuuu!"
ibu aulia sudah tiada..
alfatihah utk arwah baby..alfatihah.
**
YOU ARE READING
journey siti aulia
Pertualangan"aku boleh je hidup tanpa lelaki,sebab lelaki lah hidup aku macam ni..semua tak boleh harap!semua menyusahkan hidup aku!semua perangai macam cilake!semua perangai macam bapak aku..tak guna!" ** akan tetapi..dia sedar yg dia tidak boleh hidup tanpa l...