episode 22

48 4 0
                                    

.
.
..
.
.
.

jan yien sudah mengumpulkan tekadnya sejak 5 bulan lalu.dia mendongak keatas tepat 200 meter didepannya adalah gerbang kekaisaran nigle.

perlahan langkahnya mendekati gerbang.

"master sebelum kita pergi ke hutan racun ..saya ingin bertemu dengan kedua ibu bapa saya"kata jan yien

"baiklah jika begitu"sahut master hui. hanya jan yien yang bisa melihat keberadaan master hui.

jan yien pun pergi ke kediaman jendral liu

"maaf ..ada keperluan apa nona kesini?"kata pengawal yang menjaga pintu masuk kediaman

"ouh ..saya ingin bertemu dengan jendral liu...ini token "kata jan yien.

"silakan ikut saya keruangan..nona"pengawal tersebut membawa jan yien ke ruangan

tok!!

tok!!

tok!!

masuk"

"maaf menganggu tuan,ada seorang nona ingin menemui tuan"kata pengawal tersebut memberi hormat lalu keluar dari ruangan tersebut.

"ayah!"

"liu mey!..bagaimana keadaan mu?...apa kamu cukup makan selama ini?....ibu dan ayah sangat khawatir akan kondisi mu.."tuan liu dengan cepat menghampiri anak semata wayangnya.

"ayah..liu mey ..baik baik saja..ouh..dimana ibu?"

"ibu sedang berada ditaman..mari ikut ayah"kata tuan liu.sungguh dia sangat bahagia dengan kembali anaknya.

"sayang..lihat anak kita telah kembali!!"jerit tuan Liu mengagetkan nyonya liu

"astaga...anak kesayangan ibu..akhirnya kami dapat berjumpa dengan mu nak!!..hiks..."nyonya liu memang seorang yang penyayang dan ibu yang baik.

mereka membuat sesi berpelukan ditaman tersebut.jan yien merasa sangat damai.

"inikah kasih sayang keluarga..jika ia..apakah ia boleh egois untuk memilikinya"batin jan yien berharap

"tidak ku sangka kesetiaan ku pada kaisar sia-sia,lihat anak kita sudah kurus"kata tuan liu menyentuh lembut kepala jan yien.

"ayah..ayah tidak salah ...kaisar juga tidak salah...ini tentang masalah rumah tangga bukan politik.."

"tapi nak..melihat mu begitu menderita selama ini..sungguh membuat ayah sakit..anak yg ayah besarkan di buang oleh bajingan itu..jika bukan kerana surat darimu sudah ayah lakukan Kudeta!"

"stt...suami ku tidak boleh berkata begitu terhadap keluarga kerajaan terlebih lagi seorang kaisar"

"cih..tidakku peduli"

"ayah!!ingat dinding pun ada telinga"

"baiklah..baiklah..hentikan pembahasan tentang itu..oih..liu mey ibu ingin tahu apa yang kamu lakukan setelah penceraian tersebut."

jan yien pun menceritakan bahawa dia adalah murid di sekte diylan.dia sangat bahagia tinggal disana.jan yien tidak menceritakan tentang dia selalu dibuli.hanya akan menambah beban.


TIME TRAVEL;permaisuri terbuangWhere stories live. Discover now