فادي بتكشيرة: علاء أتقدم مرة تانية.
سلمي بتكشيرة: أنت بتهزر! ازاى؟ أكيد فى حاجة غلط
فادى بترقب: غلط ليه؟ أنا مش شايف مشكلة!
سلمي بعصبية مكتومة: دى تبقى ليلة سودا على دماغ علاء، أمال لو مكانش قال إنه هيتقدملي!سلمى حطت أيدها على بؤها بصدمة لم أدركت الكلام اللى قالته، و كأنها بكدا هتمنع الكلام اللى اتقال، لكن فادى اخد باله من الكلام و قال بخبث: يتقدملك!؟ انتى على علاقة ب علاء!
سلمى ضربته على كتفه بخفة و قالت بضيق: لم نفسك ايه علاقة دي؟! مفيش تواصل بينا أصلاً عشان يكون فى علاقة...... و بعدين ايه علاقة دى، كلمة تقيلة كدا!
فادى ابتسم: ماشي يا ستي امسحي كلمة علاقة دى و كأني مقلتهاش، و قوليلي بقى ايه موضوع يتقدملك ده؟ و عرفتي ازاي؟سلمى بصتله بتوتر، و قالت: أنا هقولك، بس اسمعني للآخر و بلاش تزعق عشان أنا و الله مش عملت اى حاجة غلط.
فادى بحنان: و انا من امتى بزعقلك يا سلمى! احكى و أنا سامعك و حتى لو غلطانة مش هزعق بس دا ميمنعش انى افهمك غلطك.سلمى ابتسمت بود و اتكلمت براحة: بصراحة أنا قابلت علاء من يومين، أو مش قابلته بقى هو اللى جه و استناني قدام المشفى اللى أنا شغالة فيها، و قالى إنه حابب يطلب ايدى و إني لو موافقة هيتكلم مع عمي متولى يقولك.
فادى: و انتي قولتيله ايه؟
- قولتله رأي من رأي فادى.
- يعنى انتي موافقة و لا رافضة؟
- مش هتفرق بقى ما أنت بتقول متقدم ل غادة اهو.
فادى بتوضيح: أنا قولت متقدم و مكملتش لمين، و هو فعلاً المرة دى متقدملك انتيسلمى بفرحة: بجد! بتتكلم بجد! دا أنت وقعت قلبى يا شيخ.
فادى ابتسم و مسح على راسها بحب: يعني انتي موافقة؟ أرد عليهم؟سلمى بجدية: انت رأيك ايه؟
فادى: لاء مش راي ايه، أنا مليش دعوة مش انا اللى هتجوزه، دى حياتك و انتي حرة، انا دورى فى موضوع جوازك هو انى اتأكد الشخص ده مناسب ليكي و هيحافظ عليكى و لا لاء.... و بصراحة حسب معرفتي ب علاء هو شخص كويس، و كمان عمي متولي بيشكر فيه جدًا.سلمى بجدية: طب ليه كنت مضايق و أنت جاي؟
فادى بتوضيح: مش موضوع مضايق، بس أنا شايل هم غادة، إنها مثلاً ممكن تزعل متنسيش إنه اتقدم لها قبل كدا.
سلمى بتأييد: معاك حق، خلاص متخليش عمى متولي يرد علي علاء غير لما اتكلم مع غادة و اشوف رأيها.علاء اتنهد: يبقى اتفقنا، ألا قوليلى صحيح يا ايه اللى قعد علاء كل السنين دى من غير جواز، مش هو جاهز للخطوة دا من لما أتقدم ل غادة؟
سلمى بتخمين: على ما اعتقد يا فادى أجل موضوع الجواز على ما يحضر ماجستير و دكتوراه فى الهندسة، المرة الوحيدة اللى اتكلمت معاه فيه عشان احل سوء الفهم اللى اتسببت فيه أنت و غادة، قالي إنه هيسافر أمريكا عشان يحضر ماچستير، و بعدين مش اى حد مقتدر لازم يتجوز المفروض اللى هيتجوز ده يكون قادر يشيل مسؤولية و عنده القدرة إنه يربى أطفال سويين، مش جوازة و السلام يعني.
أنت تقرأ
أجل أحببتك
Romanceأحبته من طفولتها، لكنه لا يراها سوى أخت له، فقررت عدم الاستسلام و أنها ستفعل ما تقدر عليه ليقع فى حبها ❤️💔