ding dong
" siapa tu ? "
jihoon yang baru saja selesai mandi langsung membuka pintu rumahnya. rupanya itu haruto.
" kenapa kau datang pagi-pagi ni ? ah ye, pesal kau resah semacam ni ? " soal jihoon.
" aku rasa cam ada benda buruk terjadi kat jeongwoo lah, aku pergi rumah dia tadi. mak dia kata dia tak balik dari semalam, pastu aku mesej dia, tak balas. call pun tak angkat. aku risaulah, takut jadi apa-apa kat dia nanti, " jelas haruto.
jihoon hanya terdiam. dahinya berkerut, seolah-olah memikirkan sesuatu.
" macam nilah, jom kita pergi kat rumah junkyu, kita cari jeongwoo kat sana, " cadang jihoon.
" jom, tapi kau tau ke rumah junkyu kat mana ? "
" tak tau. tapi semalam aku ada suruh dia send location kalau dah sampai, tapi sampai sekarang dia tak send lagi. "
" aduh cam mana ni, aku risaulah jihoon... "
" oke, aku dah dapat idea. aku akan track location dia guna nombor telefon jeongwoo. tunggu jap, " jihoon langsung meninggalkan haruto untuk mengambil telefonnya di bilik.
+++
" betul ke ni rumahnya ? " soal haruto.
" kalau ikut location ni, betullah rasanya, " balas jihoon sambil memandang rumah di hadapan mereka.
mereka berdua berdiri tepat di hadapan sebuah rumah yang agak terpencil. tiada rumah lain yang berdekatan dengan rumah ni, bahkan tiang lampu pun tak ada. hanya rumah itu saja yang ada.
" korang buat apa kat sini ? "
jihoon dan haruto langsung terkejut, soalnya suara tu bukanlah suara mereka berdua.
itu suara junkyu.
mereka langsung menoleh ke belakang, melihat junkyu yang sedang menggenggam beg plastik.
" macam mana korang boleh tahu rumah aku kat sini ? "
jihoon dan haruto membisu. tidak tahu harus membalas apa.
" sebenarnya... "
+++
" korang datang sini sebenarnya nak apa ? " soal junkyu, sambil melabuhkan punggungnya ke sofa miliknya.
" kitaorang nak tanya pasal jeongwoo. dia semalam pergi rumah kau kan ? sampai sekarang dia tak balik lagi. kitaorang dah cuba call dan mesej, tetap tak ada jawapan. kau tahu dia kat mana sekarang ? " soal jihoon pula.
" jeongwoo ? semalam memang dia ikut aku pergi rumah ni, katanya ada hal nak bincang. pastu baru 10 minit kat sini tiba-tiba dia kata dia nak balik. muka dia pun dah pucat dah. aku biar jelah dia balik. aku ingat dia dah balik rumah, tak tau pulak korang cakap dia tak balik dari semalam. " jelas junkyu, jujur.
jihoon hanya memandang junkyu dengan tatapan curiga. dia langsung tak percaya kata-kata junkyu tadi.
mesti jeongwoo hilang disebabkan dia ─ batinnya.
mesti.
" dah la, alang-alang korang datang ni, aku buat air dululah. tunggu kejap ya. "
junkyu langsung meninggalkan mereka berdua.
jihoon hanya memerhatikan ruang tamu rumah tersebut.
terlihat familiar.
" macam manalah junkyu boleh tinggal sini sorang-sorang, dahla sepi tempat ni, " ujar haruto dengan nada yang tak terlalu tinggi.
jihoon tak membalas, namun tiba-tiba pandangannya jatuh pada sebuah telefon di lantai. dia langsung mengambil telefon tersebut.
" weh ni telefon siapa ? " soal jihoon pada haruto.
" eh, ni kan... telefon jeongwoo, " mata haruto membulat.
sah, memang junkyu lah penyebab kehilangan jeongwoo.
bukkk
" bunyi apa tu ? "
mereka menoleh ke arah suara itu. suara itu sepertinya datang dari arah berdekatan dengan dapur.
" jom pergi tengok. mana tahu jumpa apa-apa. "
jihoon dan haruto langsung pergi arah itu dengan berhati-hati, sehinggalah mereka terjumpa sebuah pintu di lantai.
mungkin itu basement.
dengan perasaan ingin tahu yang tinggi, mereka langsung membuka pintu kecil itu dan masuk ke dalam ruangan itu yang gelap itu.
" gelapnya. cuba aku buka flashlight "
setelah flashlight dibuka, alangkah terkejutnya mereka berdua apabila melihat jasad seseorang tergeletak di lantai.
" j-jeongwoo ?! " haruto menutup mulutnya, tidak percaya dengan apa yang dilihatnya.
" nampaknya kau dah tahu... "
belum sempat haruto menoleh, kepalanya tiba=tiba dipukul kuat dengan benda tumpul. lelaki itu langsung rebah ke lantai.
dan perkara terakhir dilihatnya ialah senyuman sinis ─ milik junkyu.
YOU ARE READING
vengeance
Mystery / Thrillertentang si dia, muncul dengan 1001 dendam yang membara.