07 : lelaki misteri.

13 2 0
                                    

5 bulan berlalu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

5 bulan berlalu...

LIYANA yang sedang duduk di kaunter kafe membuka telefonnya.

Dia menerima mesej dari seseorang yang tidak dikenalnya.

" Liyana. masa hari ambil keputusan SPM esok, boleh tak saya nak awak datang dekat kantin sekolah? Awak ajak Nina dengan Iman sekali. " chat tersebut dibaca.

" Maaf, ini siapa ye? " balas Liyana memastikan.

" Awak akan tahu sendiri nanti. Saya takde niat buruk dekat awaklah. " jawabnya pula.

Ting...

Loceng ditekan tanda ada pelanggan hendak membayar. Lantas Liyana bangun untuk mengira duit yang diberi melupakan tentang penghantar mesej tersebut.

Dia terus bekerja hingga jam menunjukkan pukul 9 malam. Jam kerjanya berakhir.

Dia mengemas kafe buat terakhir kalinya bersama rakan kerja yang lain sebelum menutup pintu kedai.

Rakan kerja lain pun mengajaknya makan sebelum masing-masing pulang.

Mereka duduk di kerusi sebuah gerai dan mengambil pesanan masing-masing.

Sementara menunggu, mereka berbual-bual untuk mencairkan suasana sementara makanan sedang dimasak.

" Liya, tak sangkalah kau dah berhenti. Nanti mesti kafe tu sunyi je kalau takde kau. " kata Bella.

" Haha. Takdenya lah. Dahtu kalau masa aku cuti tu camne korang handle takde aku? " tanya Liyana.

" Alah, itu lain. Kalau kau cuti, mesti kau datang balik. Ni kau dah berhenti, mesti nanti kau balik sini dah lupa dengan kitaorang. " balas Bella.

" Yang kau ni sedih sangat dah kenapa? Bukannya dia nak lari sampai ke Siam pun. Dia berhenti pun sebab nak sambung belajar. " jelas si Asyraf.

" Kau ni sebok jelah. Aku tepuk muka kau kang baru tau. " ucap Bella.

" Betul lah Bella apa yang Asyraf cakap tu. Nanti kalau aku ada cuti sem, aku datanglah balik. Tapi jadi pelanggan jelah kot. Hehe " tambah Liyana.

" Tak kira. Nanti kau masuk-masuk memang aku sarungkan baju kerja kat kau. " ucap Bella.

" Yang korang berdua ni pulak, dari tadi asyik sembang berdua je. " tegur Bella kepada dua orang pekerja lain.

" Hehe, takdelah. Kitaorang tak bincang pasal hal penting pun. " Hana berkata dan diiyakan oleh Aleef.

" Cie untunglah. Ada orang tu dah ada ' girlfriend '. Kita ni bila lah lagi kan. " perli Asyraf.

" Tulah kau. Siapa suruh introvert sangat. Kan single sampai sekarang. " balas Aleef.

secret admirer | liyana.Where stories live. Discover now