Déli felemásdelfin

8 1 0
                                    

Ma erről az érdekes kinézetű állatról lesz szó

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

Ma erről az érdekes kinézetű állatról lesz szó. Igen, ez tényleg egy delfin, igen jól látod, hogy nincsen hátúszója. Jellegzetes kinézete miatt egész könnyen fel lehet ismerni, nevét a színezete magyarázza. Latin neve Lissodelphis peronii, ami információim szerint arra utal, hogy nincs hátúszója az állatnak. A név a görög lisso szóból ered, ami simát jelent, a delphis pedig delfint. Habár a magyar elnevezésben ez nem jelenik meg, a simahátú delfinek közé soroljuk. Eleinte szürke vagy barna színezetük van, jellegzetes fekete fehér színük egy éves koruk végére alakul ki. Az újszülött delfinek nagyjából 5 kilósak.  Azt is tudjuk, hogy az újszülött delfinek hossza nagyjából 80-86 cm-re tehető.

Az egyetlen másik simahátú delfin az északi delfin, vagy másnéven fekete felemás delfin, latinul Lissodelphis borealis. Ez a delfin viszont feketébb, mint a déli felemás delfin.

Párzási szokásaik, szaporodásuk nem ismert. Azt viszont megállapították, hogy a hím, akkor lesz szexuálisan érett, amikor eléri a 212-220 cm-t, a nőstény pedig akkor, ha eléri a 206-2012 cm-t.

A kifejlett példányok hossza 1,8-3 méter között van, de találtak már 3,1 méter hosszú példányt is. Súlyuk 60-100 kg körül van. A hímek általában nagyobbak, mint a nőstények.

44-49 éles foguk van soronként. Összesen 170-180 foguk lehet általában.

Csapatokban élő állatok, általában 100-200 fős csapatokban élnek, viszont vannak dokumentált esetek 1000 fős csapatokról is. Gyakran láthatók sötét delfinekkel, valamint gömbölyűfejű delfinekkel is.

Gyors úszók, mozgásuk kecses. Amikor levegőt kell venniük, akkor a víz felszínhez közel úsznak, csak a fejük egy részét dugják ki a vízből, hogy lélegezni tudjanak, aztán vissza is merülnek a víz alá. Egy másik módszer, amit még használni szoktak, hogy gyors úszás mellett időnként kiugrálnak a vízből, hogy levegőt vegyenek. (Ez látható a képen) Ugrásaik laposak, leginkább hasukra vagy oldalukra érkeznek. Átlagos merülési idejük 6 perc körülre tehető. Amikor lassan, nyugodtan úsznak néha összekeverik őket a fókákkal, mivel nincs hátúszójuk.

Táplálékuk lehet(nek): 
- gyöngyöshalfélék
- tintahalak
- mezopelégikus/alkonyati zónában élő halak
- nagyszemű tonhalak

Nem tudni pontosan, hogy milyen mélyre mennek le táplálékszerzés céljából, de 200 méterre biztos.

Mélyebb, hűvösebb vizeket kedvelik. Az élőhelyükön a víz hőmérséklete 1-20°C között van.

Előfodulás: Déli félteke vizei

Nem lehet tudni, hogy meddig élnek, csak találgatni lehet hasonló fajok élettartama alapján.

Az állat hangjáról soha nem készültek felvételek.

A déli felemás delfin az emlősök osztályának a cetek rendjébe, azon belül a fogascetek alrendjébe, és a delfinfélék családjába tartozó faj.

2018-ban felkerült a Természetvédelmi Világszövetség Vörös Listájára, Least Concern kategóriában van azóta is, szóval nem kell miatta aggódnunk, nem veszélyeztetett.

Mik veszélyeztethetik ezt a fajt? Időnként cápák és kardszárnyú delfinek áldozatai lesznek. Az emberek sem teljesen ártatlanok, bár manapság leginkább véletlenül fogják ki. Chilében és Peruban néha kifogják őket eresztőhálós halászat és kardhalhalászat közben. Dél-Ausztrália partjainál is nagy számban fogtak már ki kopoltyúhálós halászat és horogsoros halászat során.

Habár van esély arra, hogy láss egy ilyen delfint, ha jó helyen vagy éppen, nem fogsz tudni hozzá közel menni, ugyanis bizalmatlan az emberekkel szemben, ha megpróbálsz közeledni menekülőre fogja.

Nagyjából ennyit tudok az állatról elmondani. Sajnos a magyar nyelvű források nem túl hasznosak, így nagyrészt angol forrásokból dolgoztam. Egyébként nem tudom ki szerkesztette a Wikipédia oldalát ennek az állatnak, de van benne egy rakás ostobaság, leginkább az állat besorolásánál.




Mélytengeri állatok(ideiglenesen szünetel)Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz