Csontevő féreg/zombiféreg

59 0 0
                                    

Ma a zombiférgekről vagy másnéven csontevő férgekről, megint más néven osedax-okról lesz szó. Ugye milyen bizalomgerjesztő nevük van? Szerintem se. A lényegre térve nem véletlenül kapta ezt az elnevezést az élőlény. Ez a teremtmény ugyanis elpusztult állatok csontjait eszi, valamint lakóhelynek is használja, mindezt úgy, hogy se szája, se bélrendszere nincsen. Hogy csinálja? Van neki egy gyökér szerű része amiből savat bocsát ki, így oldja fel a csontokat. Táplálékuk lebontását és hasznosítását a velük szimbiózisban élő baktériumok segítik. A kedvenc részük a csontvázból a gerincoszlop, nem tudni miért.

Bizonyított tény, hogy a zombiférgek már évmilliókkal ezelőtt éltek, ráadásul "beleettek" némelyik vízi dinoszaurusz csontvázába. 2002- ben fedezték fel ezt az állatfajt, bálna csontok lakmározása közben. Akkoriban még nem sokat tudtak a különös csontevő lényekről. A kutatók kezdetben azt hitték, hogy ezek a férgek nagyjából együtt fejlődtek a bálnákkal, azonban mint később kiderült sokkal régebb óta létezik az osedax mint bármelyik bálna. Onnan jöttek rá erre, hogy a bálna csontokon talált nyomokat összevetették egy plezioszaurusz maradványain találtakkal és nagyjából egyeztek. A legfrissebb adatok szerint a csontevő férgek nagyjából 100 millió éve lakják a tengereket. Továbbá azt is megállapították, hogy egyre jobban elterjedtek az utóbbi években.

A kutatók nem igazán szívlelik ezt a kis lényt, mert a dinoszauruszok csontjait is ette, tehát nincs kizárva, hogy olyan lények is úszkáltak az ősóceánban amiről nem is tudunk, mert felfalták a komplett csontvázát.

Az állatok egészen 4000 méteres mélységig megtalálhatók. Felnőtt korukra ujjnyi hosszúságúak lesznek.

A kedves kis férgek bármilyen csontot szívesen fogyasztanak, nem válogatósak. Ezt úgy derítették ki, hogy bálna tetemeket, szarvasmarha tetemeket és még elpusztult sertés csontját is elsüllyesztették különböző mélységekben.

Egy 2019-ben végzett kutatás során megtudták, hogy az aligátortetemekből is szívesen falatoznak.( A kísérletről részletesebben beszámolok a következő részben)

Egyéb érdekességek erről az állatról:
- Mivel gyűrűsféreg  a földigiliszta rokona
- Az Osedax mucoflorix csontevő takonyvirágot jelent
- Minden tengerben és óceánban megtalálhatóak 




Mélytengeri állatok(ideiglenesen szünetel)Onde histórias criam vida. Descubra agora