04 Esok?

591 22 4
                                    

Adam: Abang salah step ni.. Abang patut considers her feelings first before doing anything.

Haikal: Maksudnya, I should ask her first?

Adam sat beside Haikal while he was lost in his thoughts. The artificial fireplace was no longer artificial. He felt like the fire was burning him
inside.

Adam: Kakak tu anak sulung.. dari kecil my parents always ask for her opinion on everything. Yeah today ibu jawab macam tu je.. maybe sebab she saw the news and rasa benda tu betul. Tapi mostly everything kiteorang tanya dia dulu. Even masa Adam nak belajar kat Oxford ni, Adam tanya kakak dulu and kakak support and advice what to do. And even bila tanya ayah ibu, dieorang akan tanya kakak cakap apa dulu..

Haikal: Oh.. so abang ni kira memandai sendiri la ni. Bukan sebab dia tak suka abang, macam tu?

Adam: yup.. kakak dia matang. Sometimes she acted childish but her mind and opinion is very adult-like.
Her opinion is always rational and with reasons. If kita tanya she will answer truthfully.

Haikal: So, abang nak kena buat apa ni?

Adam: slow talk.. but bukan sekarang.
Give her time. Maybe esok on flight.

Haikal exhaled a deep breath.

Haikal: Thank you Adam.. kita subuh sekali. Masjid jauh dari sini. Hani, boleh solat ke? Kalau boleh ajak dia sekali.

Adam knocked on the guest room's door.

Adam: Kakak, solat jom!

Hani: Coming..

Hani walked out to the surau. Surau namanya walaupun dalam rumah je.
Terkejut Hani bila tengok Haikal yang jadi imam. Hani listened to his recitation, betul tajwid makhraj semua. Impressive.

*Done solat*

Adam: kita makan dulu kan, before pergi airport?

Haikal: mesti la, maid tengah prepare breakfast kot tu.

Adam: Abang rumah ni ada kan ingredients nasi goreng? Dengan udang?

Haikal: Ada kot.. biasa ada je semua tu. Kenapa?

Adam linked his arms with Hani's.

Adam: Kakak.. nak nasi goreng udang.. Adik teringin.

Adam buat muka manja.

Hani: ye la.. Tengku Haikal makan udang tak? Budak kecil ni memang mengada kalau kakak dia ada macam2 minta suruh masakkan.

Haikal laughed.

Haikal: Makan.. semua makan. Jom I tunjukkan dapur. Buka la telekung tu nanti bau udang pula.

Hani: Haah kan.. lupa..

Haechan smiled on her clumsiness.

Hani ran to her room, opened her telekung and fetched her tudung sarung.

Haikal asked the maids to leave the kitchen so that Hani won't feel uncomfortable. Haikal watched closely on how Hani's cooking skill.

Hani: Tengku Haikal secret ingredient are these! Fish sauce and udang kering. Kalau takde tak jadi. Mujur ada dik kat uk ni. Kalau tak kau makan nasi goreng cina je la.

Adam: Adik dah doa tadi bagi ada. Tup jatuh dari langit ada bahan2 tu semua.

Hani: Banyak la kau.. ingat ashabul kahfi ke? Tengku makan berat ke pagi2 ni?

Haikal: Of course; nasi is life! I need nasi pagi2.

Hani: elok la tu jadi ipar korang. Dua-dua tak boleh tinggal nasi.

Haikal: Wait, you cakap apa tadi? Ipar? You terima I ke? Tak marah I?

Hani: Woah banyak nye soalan. Terlompat -lompat udang ni I tengah kacau. Sabar!

Haikal put his hands together. Waiting for her to finish. After Hani switched off the burner. Haikal quickly take the nasi goreng from her and put it on the table. Tarik kerusi duduk sebelah Hani.

Haikal: So, betul ni?

Hani chuckled.

Hani: lain kali jangan buat kerja gila tak bagitau I lagi. Kali ni I maafkan.

Haikal: Alright sorry for that. Jap macam mana boleh tiba2 agree ni?

Hani: semalam I tak boleh tidur. So ambil wuduk, solat then baring atas sejadah thinking about it. Suddenly, hati I macam cakap selama ni I doa nak jodoh. Ni kan Allah bagi surprise, takkan nak tolak lagi. Lebih kurang macam tu la. Tak reti nak explain. Lagi pun we're almost 30, it should be time to settle down.

Haikal: Sorry cincin tak sempat beli lagi.

Adam: Adam doa everything goes well sampai ke pelamin.

*Arrived at KLIA*

They were led to the VIP lounge by the airports securities.

Hani steps were held back as she saw her mother was besides a figure that will soon be her mother in law.

Haikal: Hani, bonda I..

Hani walked towards her and salam politely.

Hani: How are you, Tengku?

Bonda: Alhamdulillah, macam ni je la Hani dah umur lanjut macam ni. Hani panggil bonda je lepasni no need for Tengku ye..

Hani smiled shyly.

Hani: Baik bonda.. Ibu..

Hani hugged and kissed ibu along with Adam. Ibu missed Adam alot that she cried.

Haikal approached ibu, gave her a couple of tissue.

Haikal: Ibu.. tissue

Ibu: Thank you Haikal..

Haikal: Bonda, ayahanda mana?

Bonda: Ayahanda dengan Abah kamu pergi selesai kan urusan nikah kawin kamu.

Hani: Dah ada tarikh ke, bonda?

Bonda: ada.. esok.

Hani: Esok?

Bonda: Ye esok, kami tak nak kamu berdua jadi bualan orang. Tak elok. Baik nikah kawin terus. Selamat.. Kata-kata orang ni bukan semuanya baik. Kita nak doa yang baik-baik je.
Lebih baik dicepatkan.

Hani: Kursus kawin semua tu?

Haikal: We can cover that up later. Nanti lepas kawin kita ada class munakahat dengan Syeikh Zabir. Penasihat agama kami, and untuk keluarga kita syarat-syarat untuk orang biasa tu ada yang kami terkecuali.

Hani: Ooo.. takut nya.

Haikal: Takut apa?

He smiled

Hani: Takut la.. things are getting serious.

A Flight To Your HeartWhere stories live. Discover now