Kekok

294 1 0
                                    

'Jenny' Syani menolak siku Jenny dengan sikunya. Hal pagi tadi mengganggu kotak fikirannya. Kiran dilihat selamba seperti tiada apa yang berlaku, namun tidak baginya. Sekeping kertas bertulis diserahkan pada Jenny.

Jenny membeliakkan matanya terkejut dengan tulisan pada kertas yang diserahkan Syani. 

'Why?' Jenny masih kaget dengan tulisan itu berbisik ke telinga Syani.

'Aku rasa tak selesa' balas Syani juga berbisik. Guru subjek masih bertungkus-lumus memberi pengajaran. Jenny terdiam tanpa reaksi. Perbualan mereka berlalu dengan suara guru yang masih tekun mengajar.

Waktu rehat Jun menghampiri Syani tersengih-sengih. Syani memberi isyarat supaya Jun tidak mengeluarkan apa-apa kenyataan. Jun serba salah. Jenny mula mengesyaki sesuatu.  Kini Kiran pula merapati mereka. Jun dan Jenny terus beredar meninggalkan dua merpati itu. 

Kiran mengajak Syani ke kantin bersama. Syani hanya menggangguk setuju. Imej pagi tadi mengganggu dia untuk beraksi normal. Syani kekok namun dia berusaha agar nampak biasa. 

'Jun, Syani dengan Kiran....' kata-kata Jenny terhenti di situ.

'Syani beritahu kau?' Jun agak terkesima dengan kata-kata Jenny tadi.

'Errr... a'a dia ada bagi hint tadi tapi tak sempat habis cerita, cikgu macam jeling-jeling kat kitorang' Jenny cuba mengorek rahsia.

'Kau jangan cakap aku yang bagitau kau, aku tak nampak apa-apa, aku jadi guard je, jangan babitkan aku dengan diorang'

'La...takdenya nak babitkan kau, Syani pun cerita kata dia harap kau tak nampak apa-apa, tapi betul ke kau tak nampak apa-apa?' Jenny semakin berminat untuk mencungkil kebenaran.

'Masa Iqbal bagi isyarat ada orang tu, aku dah naik ke kelas, tangan Kiran dalam baju Syani, bila dengar suara Iqbal, cepat-cepat diorang betulkan baju' Jun bercerita dari sisi pandangannya.

'Iqbal?' Jenny menyoal lagi.

'Iqbal di bawah masa tu, aku yakin dia tak nampak. Eh betul ke Syani cerita kat kau ni?ke kau yang nak korek dari aku?' Jun mula curiga,takut-takut dia dah bongkarkan rahsia Syani.

'Eh betulla, Syani cakap Kiran buat dia macam tu, buat dia rasa tak selesa' Jenny cuba mengelak persoalan Jun.

'Jadi betul la apa aku nampak tadi' Jun teruja dengan spontan terkuat suaranya.

'Jun, syyyhhh...kita dua je tau cerita ni, kau jangan menarik minat orang lain nak bergosip' Jun mengangguk-angguk faham sambil menutup mulutnya tanda dia tersasul. 

Habis waktu sekolah Kiran merapat lagi ke meja mereka.

'Esok Iqbal ok, Jun ok?' Kiran teruja dengan plannya.

'Jun tak ok esok' Syani terus memotong kegembiraan Kiran.

'Next time ye' Syani menyambung lagi, tampak hampa di wajah Kiran. 


MisantrophyWhere stories live. Discover now